گروه سیاسی: دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: شهید مدرس میفرماید سیاست ما عین دیانت ماست، تفسیر اشتباه نشود. نه اینکه سیاست بخشی از دیانت است یا دیانت بخشی از سیاست است! در سیاست قرار نیست حقه بازی کنیم؛ سیاست عین دیانت ماست. مگر میشود در دین کلک زد و حقه بازی کرد؟ من معتقدم کسانیکه چوب لای چرخ نظام و دولت میگذارند سیاست خود را عین دیانت نمیدانند!
به گزارش
مردم سالاری آنلاین ،دبیر کل حزب مردم سالاری در در اولین سالگرد فوت محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس که با حضور معاون سیاسی استانداری و مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی، در کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: با آقای دکتر خباز در چند جا رفاقت دیرینه داشتیم. در مجلس هشتم با هم بودیم و حقیقتاً ایشان را یک نماینده در تراز واقعی وظیفه شناسی در مجلس دیدم. وی در بعد قانون گذاری بسیار مدبرانه و با تخصص به مواد قانونی احاطه داشت و استناد میکرد و هم در بعد نظارتی؛ حقیقتاً در بسیاری از جاها که اظهارنظر میکردند، سوال یا استیضاحی مطرح بود با تخصص کامل به وظیفه نظارتی خود عمل میکردند.
کواکبیان با تاکید بر اینکه مرحوم خباز در بعد رسیدگی به حوزه انتخابیه خود نیز تلاش میکردند، گفت: در سال 90-89 در مجلس هشتم یکبار دعوت شدم که در کنار قبر شهید مدرس صحبتی داشه باشم، آنجا بود که احساس کردم که مرحوم خباز واقعاً بدون اینکه تحلیلی نسبت به مسئولین اجرایی داشته باشد بسیار دقیق به مردم منطقه و حوزه انتخابیه خود خدمت میکردند.
وی در ادمه با اشاره به اینکه بخش دیگری از رفاقت ما به حزب همبستگی برمیگردد گفت: زمانی که قائم مقام حزب همبستگی بودم، آقای خباز نیز جزو مرکزیت و شورای مرکزی حزب بود. در آن مقطع نیز خاطرات زیادی از ایشان، مرحوم دکتر راه چمنی، مرحوم شهید قنهاری و عزیزانی که ما در خدمت آنها بودیم دارم، وی بسیار باصفا و بااخلاص در آنجا کار میکردند.
کواکبیان با بیان اینکه مرحوم خباز استاندار استان ما، استان سمنان بودند، گفت: در مدتی که در این پست حضور داشتند نسبت به سایر استاندارانی که تجربه کردهایم، در وظیفه شناسی و در خدمت به مردم خود انصافاً سنگ تمام گذاشتند.
وی با اشاره به اینکه در مجلس هستم نماینده حوزه انتخابیه سمنان بودم و بعداً نماینده تهران شدم، گفت: مراجعاتی که درباره استانداری به مرحوم خباز داشتیم، در هر بحثی که به نفع مردم بود محکم و استوار میایستاد و به وظایف خود عمل میکرد؛ در حاشیه مراکزی هم که حضور داشتند اعم از سازمان بهزیستی، وزارت تعاون و مسئولیتهایی که داشتند این چنین عمل میکردند.
کواکبیان با اشاره به اینکه از چند جنبه برخود وظیفه دانستم که برای ادای احترام در اولین سالگرد ارتحال ایشان حضور پیدا کنم و خدا را شاکر هستم که این افتخاری نصیبم شد، گفت: من 5 خصوصیت این عزیز را خدمت شما بیان میکنم و امیدوارم ما هم بتوانیم بخشی از این خصوصیات را در وجود خود پرورش دهیم و امثال زنده یاد خباز سرلوحه و الگوی ما در این مباحث شوند.
دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه خصوصیاتی که مرحوم خباز داشتند، برای بنده الگو بود، گفت: یکی از آن خصوصیاتی مرحوم مومن بودند و صداقت داشتن بود. اصل صداقت گمشده امروز ماست. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ! خیلی از افراد را دیدیم که ظاهر آنها با باطنشان متفاوت است. در زبان یک چیزهایی میگویند ولی در عمل متفاوت انجام میدهند. این مسئله را من در زندگی زندهیاد خباز اصلاً ندیدهام.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها این خصوصیت در افراد زیاد شده است، گفت: در بحث وفاق ملی در راستای حزب و دولت آقای پزشکیان نیستند ولی برای پست و مقام ارادت دارند، این نفاق است. اگر با سیاستهای کلان نظام و دولت ملی موافق هستید باید کمک کنید، نه اینکه چوب لای چرخ دولت بگذارید!
کواکبیان خاطر نشان کرد: تعجب میکنم افرادی را میبینم که هر روز علیه دولت کار میکنند. صادقانه بگویید ما مخالف دولت هستیم! توجه کنیم این صداقت خمیرمایه وجودی دکتر خباز بود. ما باید از این صداقت درس بگیریم.
این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در بحث شفافیت در مجلس هشتم یکی از کسانیکه طرفدار امر شفافیت بود مرحوم خباز بود، یادآور شد: برخی از اصلاح طبان موافق نبودند و میگفتند شورای نگهبان اگر رای ما را ببیند ما را رد خواهد کرد! من میگفتم مشکل چیست؟ باید روی اصول خود محکم ایستاد.
کواکبیان افزود: برخی در منطقه خود یک حرفی میزنند و در مجلس مخالف آن را بیان میکنند، دلیلش این است که اگر حرفی که در منطقه خود زدند را در مجلس بیان میکردند رد میشدند. مرحوم دکتر خباز اینطور نبود و صادقانه نظر و بحثی که داشت را مطرح میکرد.
وی خاطر نشان کرد: خداوند در گفته قرآن کریم میفرمایید: «آیا آنهایی که میدانند با آنهایی که نمیدانند برابر هستند؟» معلوم است برابر نیستند! یعنی علم به کاری که میخواهید انجام دهید چقدر اهمیت دارد. این موضوع یکی دیگر از خصوصیات مرحوم خباز است که برای ما میتواند الگو باشد.
کواکبیان با اشاره به اینکه من گاهی به کلیات برخی لوایح و طرحها بسنده میکردم ولی مرحوم خباز همه سوابق قانونی را از قبل را تهیه میکرد تا حرف دقیق و عالمانهای بیان کند، گفت: این مسئله مهمی است، موضوع علم در وجود دکتر خباز را بسیار میدیدیم. در بحث تخصصی مجلس یا ریاست بهزیستی یا در حوزههای مختلف تاکید و دقت فراوان داشت تا مبانی علمی موضوعات رعایت شود و مورد توجه قرار گیرد. دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه سومین موردی که در قرآن کریم بدان اشاره شده مسئله جهاد و مبارزه است، گفت: خداوند میفرماید به کسانی که اهل مبارزه و جهاد هستند نسبت به کسانی که در عرصه مبارزه وارد نمیشوند، اجر بزرگی میدهیم. امروز فهمیدیم از دوران اوایل پیروزی انقلاب یکی از محورهای مبارزه منطقه مرحوم دکتر خباز بودند، ضمن اینکه معلم معمولی و رئیس دبیرستان بودند اما خدماتی که در مبارزه داشتند مشخص است.
وی با تاکید بر اینکه افراد خیلی از جاها محافظه کاری میکنند، گفت: افراد مبارزه و جهادی که باید انجام شود را بروز و ظهور نمیدهد ولی مرحوم خباز این روحیه را نداشتند، چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب و چه در دوران انقلاب و چه در مجلس شورای اسلامی که 4 دوره در این منطقه رای مردم را با خود داشت و رای بالایی هم کسب میکرد، واقعاً مبارزه میکرد؛ در حالیکه میتوانست خوش نشینانه و مرفه طلبانه از کنار مسائل عبور کند ولی هیچگاه این روحیه را نداشت.
کواکبیان با اشاره به اینکه مورد دیگر که در قرآن کریم به آن اشاره شده و جزو برترینهایی است که خداوند فرمودهاند، موضوع تقواست، گفت: خداوند میفرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ»، با کرامتترین و بزرگوارترین و والاترین افراد از میان شما کسانی هستند که در نزد خدا تقوا پیشه کنند! مرحوم خباز موقعیتهایی داشت اعم از اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بود، سخنگو بود و ... اگر تقوا نداشت میتوانست به جایگاه بالایی برسد، ولی روحیه پرهیزگاری و تقوایی که در وجود وی بود مانع میشد.
کواکبیان با تاکید بر اینکه من سر سوزنی در هیچ حوزه و در هیچ زمانی، هیچ خطایی از مرحوم ندیدم، گفت: دکتر خباز بسیار مقید به ضوابط دینی بود. من این مطالب را غلو نمیکنم و برای مجلس گرم کنی نمیگویم، بلکه میخواهم الگویی برای کسانی باشد که بعدها میخواهند این راه را ادامه دهند.
وی خاطر نشان کرد: شما و کسانی که در هر عرصهای هستید توجه داشته باشید که «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ!» خداوند حتماً شما را بهتر دوست دارد اگر با تقواترین باشید! باید توجه کنیم و این نکته مهمی است.
کواکبیان با اشاره به اینکه آخرین خصوصیت بحث عمل به تکلیف و وظیفهایست که بر عهده فرد است، گفت: برخی ممکن است صرفاً به نتیجهگرایی فکر کنند. من این کار را میکنم ولی چه چیزی در نهایت بدست میآورم؟ اما این ویژگی و روحیه را در وجود دکتر خباز مشاهده نمیکردیم. وی نسبت به تکلیفی که داشت وظیفه شناس بود و به آن تکلیف عمل میکرد، ولو اینکه به ضرر او بود.
وی افزود: گاهی مواقع بحثهایی در مجلس داشتیم و به مرحوم میگفتم بهتر نبود این مطلب را اینطور بیان میکردید؛ میگفت اگر اینطور میگفتم ممکن بود خوشایند برخی باشد، اما من وظیفه داشتم این مطلب را اینطور بیان کنم چون اینطور درست است، من بر مبنای تکلیف عمل کردم.
وی با اشاره به اینکه من در دکتر خباز وظیفهگرایی و تکلیف گرایی را میدیدم، گفت: او تلاش میکرد برای رضای خدا کار کند. این مسئله سخت است که صرفاً برای رضای خدا کار کنید. مخصوصاً در عالم سیاست این مسئله اهمیت بیشتری دارد. مردم عادی شاید خیلی اذیت نشوند ولی در عالم سیاست میگویند این بیت المال است و شما میتوانید تقسیم کنید! حداقل این است که برای اقوام خود سعی میکنید بیشتر بگیرید! یا اقوام را مقدم میدانید. در اینجا تکلیف گرایی چطور میشود؟
وی با اشاره به اینکه امروز آخرین روز ماه رجب است و ما وارد ماه شعبان میشویم، تاکید کرد: این مسئله مهم است که به ما گفته شده رجب مقدمهای برای شعبان است و شعبان مقدمهای برای ماه رمضان است. در ماه رمضان قرار است وارد ضیافت الهی شویم، میخواهیم پرواز واقعی را در ماه رمضان انجام دهیم. شما وقتی میخواهید پرواز کنید بالاخره مقدماتی دارد و باید آمادگی داشته باشید و زمینه ایجاد شود تا این پرواز انجام شود.
کواکبیان افزود: من به عنوان کوچکترین این جمع میگویم ماه رجب رفت و ماه شعبان در پیش است، این ماه را زمینهای قرار دهیم که پرواز به ضیافت الهی را داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در شهری هستیم که مقبره شهید مدرس در این شهر واقع شده است، گفت: اینکه شهید مدرس میفرماید سیاست ما عین دیانت ماست، تفسیر اشتباه نشود. نه اینکه سیاست بخشی از دیانت است یا دیانت بخشی از سیاست است! این یک بحث است و بحث دیگر این است که در سیاست قرار نیست حقه بازی کنیم؛ سیاست عین دیانت ماست. مگر میشود در دین کلک زد و حقه بازی کرد؟ من معتقدم کسانیکه چوب لای چرخ نظام و دولت میگذارند سیاست خود را عین دیانت نمیدانند!
دبیر کل حزب مردم سالاری در ادامه افزود: کسی برای منصبی معرفی میشود و استعلامهای او منفی است در حالیکه وقتی زندگی او را بررسی میکنید سر سوزنی مال بیت المال و اموال مشکل دار در زندگی خود ندارد و اخلاق او نیز درست است ولی چرا رد میشوند؟ قطعاً دین عدهای عین سیاست آنها نیست.
وی با تاکید بر اینکه مجلس دوازدهم اگر درست میگوید همین مسئله را اصلاح کند گفت: معنا ندارد 4 مرکز نیروی انتظامی، دادستانی، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات استعلام را مثبت اعلام میکنند ولی بعداً مراکز دیگری رد میکنند!
کواکبیان با اشاره به اینکه عدهای هستند که اجازه نمیدهند کار پیش برود، گفت: معلوم نیست دلبستگی و ارادت کسانی که دورهای آقای خباز را رد کردند، از ایشان بیشتر باشد! این افراد را از نزدیک میشناختیم. این آقای خباز باید ردصلاحیت میشد؟
وی با اشاره به اینکه باید توجه کرد چنین افرادی هم ردصلاحیت شدند! گفت: این را باید این دنیا جواب دهید، که اگر این دنیا جواب ندهید در روز قیامت باید پاسخگو باشید! کواکبیان در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چند روز قبل خود نفرمودند ما به دنبال مذاکره نیستیم و با دولت آمریکا گفتگو نخواهیم کرد بلکه فرمودند حواستان جمع باشد که پشت این لبخندهای دیپلماتیک یکسری کینه ورزیها است. یعنی ایشان راه را باز کردند برای اینکه بتوانیم کار کنیم. وی با اعلام اینکه هرچند کارهای ترامپ هیچ حساب و کتابی ندارد ولی اهل معامله و مذاکره است، افزود: نفی تعامل با آمریکا مطرح نیست ولی هوشیاری در مذاکره لازم است، باید بلد باشیم چگونه مذاکره کنیم. کواکبیان در پایان به هجمههای اخیر علیه ظریف اشاره کرد و گفت: کسانیکه علیه آقای ظریف حرف میزنند؛ هرچند ما تمام گفتههای آقای ظریف را تائید نمیکنیم- اما یک فرد کارکشته و دیپلمات باتجربه اس؛. علی رغم میل افراطیون باید دکتر ظریف در تیم مذاکره با آمریکا باشد.
وی افزود: افرادی چون فرزندان او خارج هستند رد میشوند، فرزند او خارج است به او چه ربطی دارد! دلیلی بر رد فرد میشود؟ مشکلات کشور را میتوانیم بر اساس سیاستهای کلان نظام حل کنیم، منتهی باید از خداوند بخواهیم به همه ما تقوای ستیز و تقوای پرهیز عنایت کند.