۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۵
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مراسم نکوداشت آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی به مناسبت دهمین سالگرد ارتحال ایشان:

آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی معتقد بود که روحانیت باید حالت پدری برای مردم داشته باشد

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در آیین نکوداشت آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی که در روز یکشنبه 29 مهرماه 1403 در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم، دکتر افتخاری ریاست دانشگاه و بنیاد ملی نخبگان همچنین عرض احترام و تسلیت دهمین سالگرد ارتحال وی به خانواده ایشان، به بیان نکاتی درباره ایشان پرداخت.
آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی معتقد بود که روحانیت باید حالت پدری برای مردم داشته باشد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در آیین نکوداشت آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی که در روز یکشنبه 29 مهرماه 1403 در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم، دکتر افتخاری ریاست دانشگاه و بنیاد ملی نخبگان همچنین عرض احترام و تسلیت دهمین سالگرد ارتحال وی به خانواده ایشان، به بیان نکاتی درباره ایشان پرداخت.
کواکبیان گفت: ابتکار ایشان در تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) یک نوع تلفیقی بین علوم دانشگاهی و علوم حوزوی بود که این واقعا بی‌نظیر است، ما خیلی مراکز داریم ولی به این شکل و با این برنامه و هدفی که ایجاد شد ما واقعا می‌توانیم بگوییم همان‌طور که دکتر حداد هم گفتند بسیار بی‌نظیر و نمونه بود.
ایشان بدون اتکا به بودجه‌های دولتی این کار را کرد، الان بعضی مراکز بودجه می‌گیرند اما ایشان این کار را بدون دولت و حتی استفاده از اموال موقوفه انجام داد.
نکته بعدی اینکه ایشان جنبه پدری داشتند، همان‌طور که مطرح شد برای همه افراد اینطور بودند و حتی در جامعه روحانیت مبارز هم اعتقادشان این بود که روحانیت نباید حزبی بشود و فرا حزبی عمل می‌کردند و میخواستند جنبه پدری برای همه افراد داشته باشند. ایشان خودش شخصیت جامع بین یک روحانی سنتی و یک متفکر امروزی بود.
عضو هیات ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اخلاق‌مدار بودن ایشان ادامه داد: حقیقتا ایشان سیاست اخلاقی را به کار می‌گرفتند، نه اخلاق سیاسی را، بعضی مواقع اسامی بعضی افراد مطرح می‌شد و ایشان می‌گفتند اسم نبرید تا غیبت کسی نشود. الحمدلله کتاب نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی هم از ایشان منتشر شد، ما هم هر شنبه از محضرشان استفاده می‌کردیم و دل‌های تشنه دانشجویان از مباحث اخلاقی ایشان سیراب می‌شد. من هیچ نمونه‌ای ندارم که در زندگی‌شان جدای از بحث‌های اخلاقی و اخلاص و زهد و امثال اینها، ایشان کاری صورت داده باشند و اجازه هم نمی‌دادند دانشجویان یا دیگران بخواهند با اخلاق سیاسی با موضوعات برخورد کنند.
موضوع دیگر اینکه ایشان واقعا یک سماحت طبع و یک بزرگ‌منشی و بزرگواری خاصی داشتند که بالاخره اهل سمحه و سهله بودند به معنی واقعی کلمه، هم در رابطه‌ با اساتید و هم در رابطه ‌با دانشجویان، بزرگواری خاصی داشتند. اساتید مختلفی در این دانشگاه تدریس می‌کردند و هیچ‌کس هم مانع تدریسشان نمی‌شد، اساتیدی چون مرحوم دکتر هرمیداس باوند، دکتر اکبر که برادرش در دوران شاه سناتور بود، دکتر بشیریه یا دکتر عبدالکریم سروش. از دانشجویان هم همین‌طور، روزی به ایشان گفتم ما در دیانت، اخلاق، معنویت، فضیلت و آخرت و این مسائل از شما یاد می‌گیریم؛ ولی اجازه بدهید در مسائل سیاسی مثل شما فکر نکنیم، دیدم یک تغییری کردند و گفتند چه می‌گویید آقای کواکبیان، من فکر کردم ناراحت شده‌اند ولی گفتند ما همین را می‌خواهیم شما آخرتتان درست باشد اینجا هر طور فکر کردید بکنید. واقعا برخوردشان با اساتید و دانشجویان همین‌طور بود.
ویژگی دیگر اینکه ایشان به ‌شدت دل مهربانی داشتند و انسان رئوفی بودند، این جمله ایشان زمانی که وزیر کشور بود معروف شد که فرمودند خطاب به منافقین که وابسته به امثال صدام و خارجی‌ها بود، جمله‌اش معروف بود که گفته بود من محمدرضا مهدوی هستم نه محمدرضا پهلوی که در تلویزیون هم پخش شد و معنایش این بود که ما قرار نیست با بگیروببند و چوب و چماق برخورد کنیم.
موضوع بعدی باید به مشی اعتدال‌گرایی آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی اشاره کنم؛ اعتدال گرایی در وجودشان موج می‌زد و اهل افراط ‌و تفریط نبودند. برخی افراد می‌بینیم حرف‌های عجیبی می‌زنند که خارج از اعتدال است، مثلا می‌گویند اگر نیمی از مردم دنیا هم برای حمایت از اسلام از بین بروند مهم نیست، یا 39 نفر از نمایندگان در مجلس امضا کردند و خواسته‌اند که فتوای رهبری برای تولید و بکارگیری سلاح اتمی عوض شود. اینها همان افراط‌کاری‌هایی است که می‌بینیم.
ویژگی دیگر اینکه آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی تکلیف‌گرای به معنای واقعی کلمه بود، واقعا ایشان نتیجه را خیلی مهم نمی‌دانست، گاهی حتی بعضی از اصول‌گرایان هم دل ایشان را خون می‌کردند ولی ایشان اصلا برخورد نمی‌کردند با کسانی که حرف ایشان را گوش نمی‌کردند.
واقعا ایشان تابع امام خمینی(ره) بودند که امام راحل فرموده بودند من به ایشان ارادت داشته و دارم و خواهم داشت. رهبری معظم هم همین را تأکید فرمودند و به‌عنوان یک شخصیت اخلاقی و سیاستمدار صادق از ایشان یاد کردند.
شایان ذکر است دکتر کواکبیان، عضو هیات ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی سخنان خود را با توصیه‌ای به مسئولان دانشگاه امام صادق(ع) به پایان رساند: عزیزان بنده زمانی که ریاست انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) بودم لذا درخواستم این است که دانشگاه امام صادق(ع) در راستای آن مسیر تحولی که باید در علوم انسانی طی شود چون یک مقداری کمتر ظاهر شده یعنی واقعیت این است که بهتر از این باید باشد با توجه به آن ایده‌های والایی که آیت‌الله مهدوی‌کنی داشتند.
در پایان مراسم رونمایی از کتاب جدید آیت‌الله ‌مهدوی ‌کنی با حضور همسر مکرمه ایشان و دست‌اندرکاران دانشگاه و آقایان علی لاریجانی، غلامعلی حداد عادل و مصطفی کواکبیان برگزار شد.
کد مطلب: 225210
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *