گروه سياسي: دبيرکل حزب مردم سالاري گفت: کشوري که به مردمش اتکا بکند هيچ نيازي به بمب هستهاي ندارد، آنهايي که دم از بمب هستهاي ميزنند ميدانند که نبايد خيلي به مردم دل ببندند، وگرنه بيايند با مردم هماهنگ باشند و همساز باشند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مصطفي کواکبيان، دبيرکل حزب مردمسالاري، در کرسي ترويجي در دانشگاه علامه طباطبايي که با موضوع «ساخت و استفاده از بمب هستهاي از نظر شرع و قوانين بينالمللي (امکان يا امتناع)» برگزار شد، با اشاره به نامه 39 نماينده مجلس به رهبري و درخواست از ايشان براي تغيير فتواي حرام بودن به کارگيري و استفاده از سلاحهاي اتمي گفت: اين نمايندگان استدلال کردهاند که شرايط، شرايط ويژه اي است و ما ميتوانيم با توجه به تغيير شرايط، شاهد تغيير فتوا باشيم، من در فضاي عمومي دعوت به مناظره کردم و متأسفانه يا خوشبختانه هيچکدام از اين افراد حاضر به مناظره نشدند.
کواکبيان با بيان اينکه به اعتقاد من صحبت کردن پيرامون بمب هستهاي، بازي در زمين رژيم صهيونيستي است، گفت: رژيم صهيونيستي منتظر يک بهانه است، البته تا الان هم هر چه بوده، موانعي وجود داشته، ما وعده صادق 1 و 2 را داشتيم ولي اينها در پي حملات آنها بود و ما پاسخي داديم، اگر اين بحث جدي شود، ديگر بهانهاي نميخواهد که ما حملهاي داشته باشيم و آنها بخواهند پاسخ بدهند.
صحبت درباره بمب هستهاي بازي در زمين اسرائيل است
وي در ادامه خاطر نشان کرد: صهيونيستها معتقدند که بمب هستهاي در ايران يعني به خطر افتادن موجوديت آنها، پس براي حفظ موجوديتشان ميتوانند راسا اقدام کنند، طبعا در مجامع بينالمللي دست و پا ميزند براي توجيه اين موضوع.
کواکبيان با تاکيد بر اينکه دلايل زيادي وجود دارد براي اين موضوع که طرح اين بحث بازي در زمين اسرائيل است، افزود: نه اينکه آنهايي که مطرح ميکنند نفوذي اسرائيل باشند، ولي ناخواسته با اين کار خواست اسرائيل را محقق ميکنند. عضو هيات علمي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه افزود: موضوع دوم بحث شرعي ماجرا است، فرض ميکنيم نه مخالف اين بحث رژيم صهيونيستي است و نه امثال اينها، اما از لحاظ شرعي هم براي ما غيرقابلقبول است، به خاطر دارم زماني که رهبري اين مسئله را مطرح کردند که ما هرگونه بهکارگيري سلاح اتمي را جايز نميدانيم بعضي از فرماندهان نظامي نشستي داشتند و معتقد بودند فتواي رهبري به کار گيري سلاح هستهاي اشاره دارد، ايشان نفرمودند نميتوانيم داشته باشيم، که در همان سالها در نماز عيد فطر، رهبري فرمودند که نميخواهيم داشته باشيم و نميخواهيم استفاده کنيم و همه جنبهها را رد کردند.
بيش از 40 آيه در قرآن ما را از کشتار دسته جمعي باز ميدارد
کواکبيان با تاکيد بر اينکه بيش از 40 آيه در قرآن کريم داريم که به صورت کلي ما را از کشتار دسته جمعي باز ميدارد، گفت: يک وقتي شما در جنگ ميخواهيد بجنگيد، طرف مقابل هم هست و شما ميجنگيد و مشکلي هم ندارد، اما در صورتيکه بخواهيد جنگي داشته باشيد که منجر به کشتهشدن افراد بي گناه، افراد سالخوره، زنان و کودکان يا کساني که در جنگ نيستند بشود، ما از اين نوع جنگيدن و مقاتله منع شدهايم.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: از باب نمونه چند مورد از آيات قرآن کريم را بيان ميکنم، مثلاً در سوره مائده در ايه 32 خداوند سبحان مي فرمايد:» مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِي الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَميعاً» هر کس يک شخص ديگري را بدون اينکه او فسادي کرده باشد يا قتلي کرده باشد را بکشد، مثل اين است که کل بشريت را از بين برده است. اينجا ديگر کاملا مشخص ميشود شما کسي که با شما جنگ دارد يا قاتل يا مفسد است را بايد با او جنگ کنيد و غير از اين نميشود جواز قتل يا جنگ صادر کرد. خداوند همچنين در آيه 205 سوره مبارکه بقره ميفرمايد: «وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ» اگر سلطه پيدا بکنند روي زمين، معنايش اين است که فساد کنند و همه نسلها را و کشاورزي و .... را از بين ببرند خداوند چنين عملي را دوست ندارد، يعني اين فساد است و خداوند اين را نميپسندد. يا مثلاً در آيه 90 سوره نساء ميفرمايد: «فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا» اگر از شما فاصله گرفتند و بناي جنگيدن با شما ندارند و آمدند پيشنهاد صلح دادند، خداوند هيچ راهي براي جنگيدن با آنها قرار نداده است وقتي درخواست جنگ ندارند و ميخواهند صلح کنند. خداوند
با کساني بجنگيد که ميخواهند با شما بجنگند
کواکبيان با بيان اينکه همه اين آيات نشانگر اين است که بايد با کساني بجنگيد که ميخواهند با شما بجنگند يا در حال جنگ با شما هستند، گفت: يک اصل را در قرآن کريم داريم که شأن نزول اين آيه هم آيه 25 سوره فتح است که درباره صلح حديبيه نازل شده است، که به اصل تفکيک معروف است، تفکيک بين نظاميان و غيرنظاميان که شان نزول مفصلي دارد.
عضو هيات علمي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي با تاکيد بر اينکه در صلح حديبيه قرار بود که لشکر اسلام به مکه برود و زيارت کند ولي نگذاشتند و مانع شدند، خاطر نشان کرد: در همان جا پيامبر پذيرفتند که امسال نميرويم و ميگذاريم براي سال ديگر براي اينکه خداوند در قرآن فرمودند اينها که کفر ورزيدند و راه شما را براي رفتن به مسجد الحرام ميبندند توجه داشته باشيد که اين به ضرر شما نيست، شما اين کار را بعدا انجام ميدهيد، به اين دليل که ممکن است اگر برويد، کساني از غيرنظاميان کشته شوند، البته خداوند ميفرمايد در روز قيامت آنها که مانع شما شدند را عذاب دردناکي خواهيم کرد و در نهايت صلح حديبيه منجر به بيعت شد و به مکه نرفتند تا درگير نشوند.
کواکبيان در ادامه افزود: يک قاعده فقهي داريم که بسيار هم مهم است، روايتي است که ميگويد «لا يُقتلُ غير المُقاتل»، نبايد کشته شود کسي که با شما جنگي ندارد، به مفهوم ديگر يعني فقط کساني را ميشود کشت که دارند با شما ميجنگند، مباحث زيادي ذيل همين داريم که حتي گفته ميشود به ما که شما نبايد کاري بکنيد که مثلاً درختان و مزارع از بين بروند يا اسرايي که دستگير شدند از بين بروند يا حتي نبايد آب را به روي دشمنان بست، شايد حدود 20 اصل هست که ممنوعيتهاي جنگ را مشخص ميکند، ما بايد بجنگيم در شرايطي، ولي کشتن زنان، کودکان و کساني که در جنگ نيستند مجاز نيست. يا مثلاً اگر نقض عهد کردند حق نداريد به واسطه نقض عهد بلافاصله جنگ راه بياندازيد يا حتي بدون دعوت قبلي حق جنگيدن نداريد، يعني دعوتي که به اسلامي داريد، حتي اصل جنگ را نميتوانيد شروع کنيد چه برسد که موارد قبلي که گفتيم را بخواهيد رعايت نکنيد.
هيچ مرجع تقليدي اجازه بهکارگيري سلاح هستهاي را نداده است
وي با اشاره به اينکه بعضيها شبهه ايجاد ميکنند که قاعده تَتَرُّس را داريم، گفت: تترس به اين مفهوم است که اگر دشمن بيايد مسلمانان را سپر خودشان کنند ميتوانيد آنها را بکشيد، خب آنها هم که آمدهاند سپر کفار شدهاند خودشان به نحوي دارند ميجنگند و همکاري ميکنند.
کواکبيان يادآور شد: با فرض اينکه ميتوانستيم بمب هستهاي به کار بگيريم و فقط مراکز نظامي يا زيرساختي را آسيب بزنيم مشکلي نداشت ولي نميشود، وقتي از بمب هستهاي که سلاح کشتارجمعي است استفاده شود، مثل هيروشيما و ناکازاکي انسانهاي بسياري و بلکه ميليونها نفر کشته ميشوند. البته لازم است به اين نکته هم اشاره کنم که علاوه بر مقام معظم رهبري هيچ مرجع تقليدي اجازه ساخت و بهکارگيري سلاح هستهاي را نداده است؛ هر چند برخي افراد حرفهاي عجيبي ميزنند و ميگويند براي اسلام حتي اگر 50 درصد مردم دنيا هم کشته شوند اشکالي ندارد! البته آنها به طور کلي ميگويند و بحث هستهاي ندارند ولي حرفهايشان خريدار هم ندارد.
عضو هيات علمي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه با در نظر گرفتن اين فرض که مشکلي از نظر شرعي وجود ندارد و حساسيتي هم از سمت رژيم صهيونيستي وجود ندارد گفت: حالا با فرض اينکه شرع اجازه داده باشد و رژيم صهيونيستي هم حساسيت نداشته باشد، از نظر قواعد بينالمللي امکانپذير نيست که ما به بمب هستهاي برسيم، 17 سند جهاني براي منع بهکارگيري سلاحهاي کشتارجمعي وجود دارد.
در بحث هستهاي کشورها پنج دستهاند
کواکبيان افزود: در کتاب «موانع مردم سالاري در ايران»، به تفصيل اين بحث را مطرح کردهام که بر اساس آن موادي که در کنوانسيون NPT وجود دارد، کشورهاي دنيا با توجه به بحث هستهاي به پنج دسته تقسيم ميشود، دسته اول کشورهايي هستند که اعضاي دائمي شوراي امنيت سازمان ملل هستند، پنج کشور آمريکا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه که اينها آنطور که در کنفرانس بازنگري NPT آمده، کشورهايي هستند که هم سلاح اتمي دارند و هم عضو دائمي شوراي امنيت هستند و اينها هم چندين نشست داشتهاند که بياييم توسعه ندهيم و حتي معدوم کنيم.
به گفته وي گروه دوم شامل اسرائيل، کره شمالي، هندوستان و پاکستان است که اين دو مورد آخري را اينطور توجيه ميکنند که براي تعادل بخشيدن به موازنه منطقهاي است که سلاح اتمي دارند.
کواکبيان با اشاره به اينکه بيش از 4 دهه است
در طول چهار دهه هيچ کشوري به بمب هستهاي دست پيدا نکرده است
وي خاطر نشان کرد: ما در طول اين چهار دهه هيچ کشوري در دنيا وجود نداشت که توانسته باشد به بمب هستهاي دست پيدا کند، بنده تمام مراکز هستهاي چه نطنز چه فردو و حتي اردکان يزد را هم که آنجا توليد کيک زرد هست که مواد استخراج ميشود و بعد به UCF اصفهان و سپس به نطنز ميرود همه را بازديد کردهام. کواکبيان اظهار داشت: اينکه واقعاً جريان و افراد سکولار در اين کشور يک ايدهاي را در قالب الفاظ ديني مطرح کنند خودش نوعي نفاق است يعني بدون اينکه معتقد باشند بيايند حرفهاي عجيب و غريبي بزنند که بگويند ما هم حرف داريم.
وي در ادامه افزود: اينکه بگويند ما قبول نداريم بحث بقاي بر تقليد از ميت، ما رهبري را داريم و ان شا الله سلامت باشند، الآن که فعلاً نميتوانيم اين کار را بکنيم و حرفهاي ايشان مبناي بحث است.
کواکبيان با اشاره به اينکه ما در يک تقسيمبندي 16 مورد «دار» داريم مثل دارالحرب و دارالعهد و دارالاسلام گفت: من اين سه دسته بندي کلي را قبول دارم، حالا بحثهايي هست که مثلاً ام القرا کجا ميشود، ما ميگوييم ايران ام القرا است ولي عربستان هم ميگويد ما ام القرا هستيم و در اين اختلاف وجود دارد. در مورد دارالعهد هم اين است که با ام القرا و با مرکز دارالاسلام يک تعهد و پيماني دارد و دارالحرب آنهايي هستند که با دارالاسلام در حال ستيز هستند، بر فرض که اين تقسيمبنديها درست باشد ما الآن با دارالحرب در حال جنگيم و آنها هم با ما در حال جنگ هستند که همانجا هم نميشود بمب هستهاي به کار گرفت چون يک قواعدي دارد، اگر جنگ اقتصادي باشد بايد با جنگ اقتصادي پاسخ داد.
چين و روسيه تا زماني با ما رفيقاند که سلاح هستهاي نداريم
وي با تاکيد بر اينکه معتقدم اين تقسيمبندي بر فرض صحت (که جاي انقلتش فراوان است در شرايط فعلي) باز مانع حرفهاي ما نيست، گفت: ما طبق قوانين فقهي مان نميتوانيم در جنگ با دارالحرب هم از سلاح هستهاي را استفاده کنيم. بنده معتقدم چين و روسيه تا جايي با ما رفيقاند که ما به سمت بمب هستهاي نرويم، ولي به محض اينکه ببينند که به سمت بمب هستهاي ميرويم اولين موضع شديد را همين دو کشور بر عليه ما خواهند گرفت و خود همينها بيشترين ضربه را به ما خواهند زد.کواکبيان با اشاره به اينکه همين بازديدها و نظارتهايي آقاي گروسي با نظارتهاي لحظهاي مثلاً دوربيني که در فردو وجود داد، دقيق است گفت: با کمي تغييرات سريع متوجه ميشوند، در واقع نميشود با پنهانکاري و مخفيکاري به غنيسازي 90 درصد برسيم.
از لحاظ راهبرد اصلاً دنبال سلاح هستهاي نيستيم
کواکبيان افزود: آقاي فلاحتپيشه نکات دقيقي فرمودند که ما از لحاظ راهبرد اصلاً دنبال سلاح هستهاي نيستيم ولي از لحاظ تبليغات بعضي از آقايان طوري جلوه ميدهند که انگار در دو قدمي ساخت بمب هستهاي هستيم يعني ديگر چيزي نمانده، در واقع ميخواهند ما هزينهاش را بپردازيم ولي اگر فايدهاي داشته باشد از فايدهاش هم ذرهاي نتوانيم استفاده کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه صراحتا ميگويم آقاي کمال خرازي حرف درستي نزدند، گفت: يعني چه که ما راهبردمان را عوض کنيم، يک وقتي معتقديم راهبردمان را عوض بکنيم مثلاً با آقاي
تقويت پايههاي نظام را در چيزهاي که داريم جستجو کنيم
عضو هيات علمي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي با تاکيد بر اينکه کشوري که به مردمش اتکا بکند هيچ نيازي به بمب هستهاي ندارد، گفت: آنهايي که دم از بمب هستهاي ميزنند ميدانند که نبايد خيلي به مردم دل ببندند، وگرنه بيايند با مردم هماهنگ باشند و همساز باشند، مگر ما چه مشکلي داريم؟
وي افزود: اگر ما ميخواهيم کره شمالي بشويم که خب بايد مردم را دور بزنيم ولي ما ميخواهيم شفاف باشيم، معتقدم اساتيد دانشگاهي و دلسوزان کشور بيايند راههايي ايجاد کنند که چگونه بيشتر اتکا به مردم باشد، اعتماد به مردم باشد، پايههاي تقويت نظام را در اين چيزها جستجو کنيم نه در چيزهاي واهي که نه داريم و نه ميخواهيم داشته باشيم و نه دنبالش هستيم ولي چوبش را متأسفانه بايد بخوريم. کواکبيان خاطر نشان کرد: در فرمايش دکتر شريعتي اين را ديدم که گويا برخي کشورهاي منطقه دنبال اين هستند، خب اگر آنها بودند ما هم ميرويم، ولي اين اتفاق نميافتد، اصلاً نه ميگذارند و نه کسي دنبالش است، شما فکر کنيد مثلاً آقاي رجب طيب اردوغان برود دنبال بمب هستهاي، اگر رفتند ما هم ميرويم ولي اينطور نخواهد شد.
به جاي شام سوريه غصه شام جوانان را بخوريم
عضو هيات علمي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به حوادث سوريه گفت: دررابطهبا حوادث شام هم در مجلس که بوديم يک فراکسيون ديپلماسي و منافع ملي داشتيم که از مجتبي ذوالنور تا محمود صادقي عضو آن بودند، آن موقع گفتم بهجاي شام سوريه بياييم غصه شام جوانان را بخوريم که شين آن شغل است، الف آن ازدواج و ميم آن مسکن است، اگر به فکر شام جوانان بوديم شايد اصلاً نيازي به اين جلسه هم نبود.
وي در پاسخ به سؤال يکي از دانشجويان که «چرا نظام يک جواب سر راست براي دنيا ندارد، اگر ميخواهد بسازد که سالها ميگوييم ميسازيم ولي بالادستي نظام ميگويد نه، آيا اين سردرگمي است؟ يا رئوس نظام اين تهديد را حس ميکنند اگر ترکيه يا عربستان بروند به سمت سلاح ما هم خواهيم رفت؟ اين که چه کسي مسئوليت را بر عهده بگيرد مطرح است؟» گفت: بر سر قبري داريم گريه ميکنيم که در آن مردهاي نيست، مردم ما به دلايل مختلف از دستاندرکاران نارضايتي دارند، اگر روراست هم حرف بزنند مردم ميگويند نه در پشت پرده حرفهايي هست که ما نميدانيم. من معتقدم تصميمگيري عالي نظام به رهبري مربوط است و ايشان هم صراحتاً بارها مطرح کردهاند، حتي ايشان در پاسخ به اينکه تغيير فتوايي داشته باشند، واکنشي نشان ندادند، معتقدم رهبري نظام روراست و شفاف ميگويند ولي برخي دارند مسئله را پيچيده ميکنند براي اينکه متأسفانه هزينه بيشتري بدهيم. اين عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به سؤال دانشجوي ديگري که سؤال کرد «به نظر ميآيد در وسط يک بازي هستيم که نميدانيم چرا در آن هستيم و نميدانيم که ميتوانيم بسازيم يا اينکه بحث باورمندي و دلايل ساخت آن را داريم و در توانمندي بحثي نيست، کساني هم که بحث بازدارندگي را مطرح ميکنند يک تعريف سنتي از بازدارندگي را مينگرند و شايد اصلاً بازدارندگي به طريق ديگري حاصل شود، به نظر مشکل در بمب اتم نيست، نظر شما چيست؟» اظهار کرد: اينطور نيست که ما توانمندي ساخت بمب هستهاي را نداشته باشيم و از نظر فني و علمي توانايي آن را داريم ولي واقعيت اين است که چنين ارادهاي وجود ندارد که حتماً چنين اتفاقي بيفتد، همه بحث ما اين است که وقتي ما اين را نميخواهيم پس چرا هزينهاش را بدهيم؟ حتي همين که ترامپ ميگويد حاضرم با ايران مذاکره کنم به شرط اينکه بمب هستهاي نداشته باشيد، شايد اين برخي افراد ضدآمريکايي را تحريک کند که ببينيد آمريکا از اين ميترسد پس برويم به سمت ساخت بمب هستهاي شايد هم حقه بازي آمريکاييها باشد براي دامنزدن به اين موضوع.