۲
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۰
غیبت فتاح و جلیلی در همایش انتخاباتی جبهه پایداری

آیا جبهه پایداری شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد؟

آیا جبهه پایداری شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد؟

همایش انتخاباتی جبهه پایداری، به مکانی برای انتقاد و اعتراض به عملکرد ۳۴ سال گذشته دولت‌ها در جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ هرچند که اظهارات کامران باقری‌لنکرانی عضو سرشناس جبهه پایداری در مورد اصلاح‌طلبان هم جالب توجه است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، همایش جبهه پایداری، روز پنجشنبه با سخنرانی چهره‌های سرشناس این جبهه، صادق محصولی، کامران باقری‌لنکرانی و حجت‌الاسلام آقاتهرانی برگزار شد و آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز به عنوان سخنران اصلی مراسم، علیه جریانی که قرار است به زعم او« با آرم امام زمان به صحنه بیایند» سخن گفت. اما دو نکته جالب توجه در این همایش وجود داشت. اول اینکه وزرا و اعضای سابق کابینه احمدی‌نژاد علیه عملکرد گذشته دولت و فعالیت‌های انتخاباتی آن موضع‌گیری کردند و دوم اینکه آنها عملکرد مجموع دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را زیر سوال بردند.
صادق محصولی، مرد ثروتمند دولت احمدی‌نژاد که به مرور زمان از او فاصله گرفت و جبهه پایداری با پشتوانه مالی او ایجاد شد، از ۳۴ سال فتنه و انحراف در دولت‌های گذشته، از دولت موقت تا دولت‌های سازندگی، اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرد. این موضوع که محور کل همایش بود توسط سایر سخنرانان هم مطرح شد.
غیبت فتاح و جلیلی
دو عضو برجسته جبهه پایداری، پرویز فتاح و سعید جلیلی، در این همایش غایب بودند. جلیلی که تبلیغات غیررسمی انتخاباتی خود را از طریق کمپین‌های مختلف آغاز کرده شاید به دلیل مسوولیت خود در شورای عالی امنیت ملی در همایش حضور نیافت اما غیبت پرویز فتاح وزیر سابق دولت احمدی‌نژاد، می‌تواند به دلیل اجماع اعضای جبهه پایداری روی گزینه‌های دیگری غیر از فتاح برای انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد.
هم‌اکنون سعید جلیلی، گزینه اصلی جبهه پایداری برای انتخابات آتی محسوب می‌شود اما این احتمال وجود دارد که افرادی همچون باقری‌لنکرانی و محصولی نیز گزینه‌های کاندیداتوری در این جبهه باشند. در این میان به نظر می‌رسد حداد عادل که به ائتلاف ۱+۲ پیوسته، دیگر در جبهه پایداری شانسی برای کاندیداتوری نداشته باشد هر چند که فرزند او در این همایش حضور یافته بود.
گزینه نهایی کیست؟
مهمترین گزینه جبهه پایداری برای کاندیداتوری، سعید جلیلی است. جبهه پایداری به دنبال چهره‌ای همچون محمود احمدی‌نژاد است که از نظر سادگی مشابه او باشد اما از آنچه که آنها به عنوان ضعف احمدی‌نژاد یاد می‌کنند، یعنی جریان انحرافی، جدا باشد. به همین دلیل یکی از شعارهای انتخاباتی حامیان جلیلی در جبهه پایداری را،«جلیلی همان احمدی‌نژاد منهای جریان انحرافی است» می‌دانند. اما این احتمال وجود دارد که جلیلی به دلیل مشغولیت در شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات هسته‌ای که مذاکرات چندان موفقی هم نبوده و نیز به دلیل عدم ارتباط نزدیک با توده‌های مردم که به دلیل مسوولیت او در حوزه دیپلماسی است، فرد دیگری کاندیدای نهایی جبهه پایداری باشد. فتاح و حداد عادل را باید از این امر مستثنی دانست. صادق محمودی هم به دلیل سوابق مبهم مالی که پیش از این در زمان دولت نهم و هنگام معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس برای او دردسرساز شده بود بعید است بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. بنابراین تنها گزینه جبهه پایداری پس از جلیلی، کامران باقری‌لنکرانی است که پتانسیل بیشتری برای جلب آرای عمومی دارد؛ هرچند که هنوز اعضای جبهه پایداری روی گزینه نهایی به نظر قطعی نرسیده‌اند.
لنکرانی و اصلاح‌طلبان
کامران باقری‌لنکرانی در همایش جبهه پایداری گفته که اصلا‌ح‌طلبان ظرفیتی برای آمدن به عرصه انتخابات ندارند. وی در پاسخ به این پرسش که اگر احتمال حضور اصلاح‌طلبان وجود داشته‌ باشد شما باز هم فکری در این رابطه نکرده‌اید گفت: ما احتمالات محال را بررسی نمی‌کنیم و با واقعیات زندگی می‌کنیم. این سخن لنکرانی نشان می‌دهد که جبهه پایداری، رقیب اصلی خود در انتخابات را جریان حامی دولت می‌داند. اما او که پیش از این توسط احمدی‌نژاد مفتخر به لقب هلو شده بوده در شرایطی این سخن را مطرح می‌کند که اصلاح‌طلبان حضوری جدی در عرصه انتخابات خواهند داشت. در عین حال اغلب فعالان سیاسی، معتقدند، جبهه پایداری با جدا کردن جریان انحرافی از دولت، نمی‌تواند اقبال عمومی را به خود جلب کند چرا که اغلب اعضای جبهه پایداری در دولت احمدی‌نژاد، امتحان خود را پس داده‌اند. همچنین آنها حرف تازه‌ای برای مطرح کردن ندارند و نمی‌توان صرفا با مخالفت با دولت‌های قبل، رای مردم را جلب کرد.

کد مطلب: 22997
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *