گروه اقتصادی – عباس قاری: تدوین قانون موسوم به فول باک از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کامیونهای ترکیهای در دوسال گذشته و تصمیم مقامات کشور همسایه برای تسویه حساب اقتصادی با ایران بلاتکلیفی بزرگی را برای رانندگان ایرانی به ارمغان آورده است بطوریکه حتی خبر توقیف کامیونهای ایرانی در خاک ترکیه به گوش میرسد.
به گزارش
مردم سالاری آنلاین ، باتصمیم چند ماه گذشته ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره نرخ سوخت کامیونهای ترانزیتی که از مرداد ماه امسال توسط شرکت نفت اجرایی شده، مصوبه فول باک برای رانندگان ترک اعمال شدت، البته از حدود دو سال پیش از اجرای این مصوبه، فول باک برای کامیونهای ایرانی اعمال میشده و این کامیونها به ازای هر لیتر سوخت، ۵۵ هزار تومان پرداخت
میکردند.
پس از اجرای این قانون برای کامیونهای ترک و اعمال مصوبه «فول باک» برای آنها، از همان زمان طرف ترک به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیونهای ترک اقدام شود و در غیر اینصورت آنها در نظر دارند عمل متقابل انجام دهند. اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و مصوبه «فول باک» برای کامیونهای ترک از طرف شرکت نفت در مرزهای مشترک با ترکیه اجرایی شد که بر این مبنا طرف ترک هم از هفته گذشته عمل متقابل را انجام داد و معافیت مالیاتی سوخت برای کامیونهای ورودی ایرانی به ترکیه را لغو کرد.
اولتیماتوم دولت ترکیه درباره ضبط کامیونهای ایرانی
به گفته رانندگانی که نسبت به نوسازی ناوگان و خرید و وارد ناوگان کارکرده اقدام کردهاند، دولت ترکیه اعلام کرده که اگر ناوگان موجود در خاک این کشور را خارج نکنند، ضبط خواهد شد و این هشدار ترکیه منجر به نگرانی در میان خریداران و رانندگان شدهاست.
رئیس مرکز مدیریت حمل و نقل و سوخت در گفت و گو با ایلنا گفت: خودروهایی که در گمرک باقیماندهاند از حیث سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و ستاد مدیریت سوخت با هیچ مشکلی مواجه نیستند و تمام کامیونهای باقیمانده در گمرک تاییدیه فنی دارند و مشکل اصلی این ناوگان باقیمانده در گمرک تامین ارز بوده که در حال پیگیری است.
علیرضا احمد فینی، رئیس مرکز مدیریت حمل و نقل و سوخت درباره روند نوسازی ناوگان باری کشور و ورود کامیونهای جدید و همچنین این اولتیماتوم دولت ترکیه درباره ضبط کامیونهای ایرانی باقیمانده پشت در گمرک ایران در خاک این کشور اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که درحالی که در شرایط آلودگی هوا قرار داریم موضوع نوسازی ناوگان باری و خودروهای سنگین که آلایندگی بالایی دارند، نسبت به سایر خودروها در کاهش آلودگی هوا موثر است.وی همچنین با اشاره به مساله هشدار ترکیه برای ضبط کامیونهای وارداتی که از خاک این کشور هنوز خارج نشدهاند، تاکید کرد: درباره کامیونهایی که در مرزهای خارجی و خارج از گمرکات ایران باقیماندهاند، در آیین نامه مربوط به تبصره 7 تعیین تکلیف کردهایم.
در ماده 5 به صراحت گفته شده که ورود و ترخیص خودروهایی که موضوع تبصره 7 در بنادر و گمرکات اجرایی بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است. حال اینکه تعدادی کامیون بدون ثبت سفارش خریداری شده و در حال حاضر در خاک ترکیه و سایر گمرکات خارجی قرار دارند که ثبت سفارش تخصیص ارز آن کامل نشدهاست و به همین دلیل اجازه ورود این کامیونها را به کشور نمیدهند.
کاهش اهمیت ترانزیتی ایران برای ترکیه
بر اساس این گزارش نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در خصوص بروز مشکلات ترانزیتی با کشور ترکیه گفت: مسئولان ما در ارتباط با ترکیه غافل هستند که ایران در محاصره کریدورها قرار دارد، تحریم است و بیمه سبز هم ندارد. در مقابل ترکیه امتیازاتی مانند دسترسی به کریدورها، اتفاقات سوریه و دسترسی به دریای سرخ را دارد و به همین دلیل به تدریج دیگری نیازی به مسیر ترانزیت ایران نخواهد داشت. قنبرپور همچنین درباره دلیل توقف عبور و مرور کامیونهای ایرانی و ترکیهای در مرز دو کشور توضیح داد: پیش از این کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در جلسهای که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشت در این باره هشدار داد که انجام هر حرکتی برای وضع مالیات سوخت برای کامیونهای ترکی که از مسیر ترانزیت ایران عبور میکنند مقابله به مثل مقامات این کشور را در پی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: مسئولان ما غافل هستند از اینکه ایران در محاصره کریدورها قرار دارد، تحریم است و بیمه سبز هم ندارد با این حال وقتی که این مالیات از کامیونهای ترک گرفته شد و به خزانه رفت به مذاق مقامات خوش آمد و آنها قبول نکردند که هزینه از دست دادن ترانزیت ترکیه بیشتر از رقمیاست که در پی فروش سوخت به قیمت ما بعد التفاوت قیمت ایران و ترکیه از کامیونهای خارجی و حتی ایرانی گرفته میشود. وزارت امور خارجه هم به نامههای کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در این باره پاسخی نداد.
مالیات سنگین ترکیه برای خروج کامیونهای ترانزیت ایرانی
همچنین رضا تیموری، رئیس کانون و انجمن صنفی کامیونداران کشور درباره آخرین وضعیت رانندگان کامیون ایرانی در خاک ترکیه که دولت ترکیه در ازای قانون فول باک ایران آنها را مشمول جرایم سنگین مالیات بر سوخت کرده است، به ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر، تعدادی از رانندگان ایرانی به دلیل اجرای قانون جدید ترکیه مبنی بر حذف مالیات سوخت و جرایم سنگین رانندگان ایرانی در خاک ترکیه گرفتار شدهاند و همکارانمان در این کشور سرگردان هستند.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم در این تنشی که ایجاد شده صد درصد طرف ایران مقصر است، ادامه داد: شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی برخورد بسیار بدی با رانندگان ترانزیتی دارد و متاسفانه همکارانم در ترکیه امروز تاوان رفتار بد و غیر کارشناسی مدیران شرکت پخش فراوردههای نفتی را میدهند و دیگر برای توانی برای دادن تاوان سیاستهای اشتباه را نداریم.رئیس کانون و انجمن صنفی کامیونداران کشور با اشاره به جرایم سنگین ترکیه برای رانندگان ایرانی گفت: در حال حاضر ترکیه یک عمل رفتار متقابل انجام میدهد.
یک راننده ایرانی برای جابه جایی بار در مبدا/ مقصد آلمان یک ماه در مسیر رفت و برگشت است حالا برای خروج ترکیه باید 60 میلیون تومان جریمه مالیاتی سوخت بپردازد. مگر درآمد راننده از جابهجایی این بار چقدر است؟ تیموری افزود: از آنجایی ایران راننده ترک را مجبور به اجرای قانون فول باک کرده، در ترکیه هم راننده ایرانی را مجبور به پرداخت مالیات سوخت کردهاند. تا جایی که توانستیم برای لغو مصوبه فول باک مکاتبه و ارایه درخواست با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی داشتیم اما هیچ اثری نداشت و شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی تصمیم و سیاست خود را تغییر نداد.