۰
جمعه ۲۹ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۰
دولت سيزدهم در روزهای پايانی خود قانون واردات خودروی کارکرده را ابلاغ کرد

دنده معکوس ديرهنگام دولت برای واردات خودرو

دولت سيزدهم در اقدامي‌ديرهنگام و پر ابهام مصوبه واردات خودروي کارکرده به کشور را پس از سه سال ابلاغ کرده است؛ اين اقدام دولت در حالي انجام شده است که يک ماه بيشتر از فعاليتش باقي نمانده است که همين موضوع انتقاداتي را متوجه دولتمردان مي‌کند.
دنده معکوس ديرهنگام دولت برای واردات خودرو
گروه اقتصادي عباس قاري: دولت سيزدهم در اقدامي‌ديرهنگام و پر ابهام مصوبه واردات خودروي کارکرده به کشور را پس از سه سال ابلاغ کرده است؛ اين اقدام دولت در حالي انجام شده است که يک ماه بيشتر از فعاليتش باقي نمانده است که همين موضوع انتقاداتي را متوجه دولتمردان مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، کشيده شدن موضوع ابلاغ مصوبه واردات خودروهاي کارکرده به کشور به ماه پاياني فعاليت دولت سيزدهم ابهاماتي را از قبيل انداختن توپ واردات خودرو به زمين دولت چهاردهم ، يا ايجاد چالش ارزي براي دولت تازه روي کار آمده و همچنين مصادره به مطلوب مربوط به موضوع واردات خودروي کارکرده ايجاد کرده است. فعالين بازار خودرو که هدف اصلي اين ابلاغيه دولت قرار گرفته اند معتقدند که بازار خودرو در روزهاي آينده با نحوه عملياتي شدن ابلاغيه اخير دولت ( واردات خودروهاي کارکرده ) راه خود را پيدا خواهد کرد. آنها عقيده دارند که اگر ارز کافي براي انجام اين کار در اختيار واردکنندگان باشد و خودروها طبق روال عادي به کشور وارد و شماره گذاري شوند حتما بايد منتظر کاهشي شدن قيمتها در اين بازار بود اما اگر به هر دليلي اين روند واردات با اختلال مواجه شود روند افزايشي قيمت‌ها در بازار خودرو شديدتر خواهد شد.
بازار خودرو در هفته چهارم تير از ريزش قيمت محصولات پُرتقاضاي بازار خبر مي‌دهد. دليل اين ريزش قيمت را علاوه بر نوسان نرخ ارز بايد در انتشار خبر موافقت دولت با واردات خودروهاي دست دوم خارجي به کشور جست‌و‌جو کرد. فروشندگان از ترس کاهش قيمت ترجيح مي‌دهند زودتر خودروي خود را بفروشند اين در حالي است که خريداران نيز نگران هستند اگر اين خبر رنگ واقعيت به خود نگيرد قيمت خودروها در بازار به مدار صعودي بازگردند.
بررسي قيمت‌هاي بازاري نشان مي‌دهد سورن پلاس با موتور ايکس يو 7 پلاس بيشترين افت قيمت را به خود ديد؛ چيزي نزديک به چهار درصد. اين خودرو با قيمت حدود 615 ميليون تومان در دسترس متقاضيان قرار دارد.دنا پلاس با گيربکس اتوماتيک آپشنال نيز کانال قيمتي عوض کرد و قيمتش زير کانال ميلياردي آمد. شاهين اتوماتيک و دنا پلاس با گيربکس دستي نيز در بازار هم قيمت شدند.
دو محصول ياد شده با قيمت حول و حوش 820 ميليون تومان در بازار حضور دارند. اسد کرمي‌رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران ضمن اشاره به اينکه بازار خودرو در رکود به سر مي‌برد، مي‌گويد: خودروهاي خارجي حدود 5 درصد و خودروهاي داخلي نيز حدود 7 درصد در بازار کاهش قيمت داشته است. همچنين قيمت خودروهاي چيني نيز به دليل نداشتن مشتري با کاهش بيشتري مواجه شده است.به گفته او، واردات خودرو مي‌تواند منجر به کاهش بيشتر قيمت‌ها شود چه بسا که واردات فعلي خودرو و ثبت‌نام خودرو جانبازان از عوامل تأثيرگذار بر کاهش قيمت خودرو در بازار بوده است.
بدون شک آزادسازي واردات خودرو به کشور حتي با وجود تعرفه‌هاي بالا، تأثير مثبتي بر شرايط بازار خودرو خواهد داشت. خودروسازان بزرگ از سال 1398 و پس از اعمال تحريم‌هاي اقتصادي، توانايي پاسخگويي کامل به نياز بازار را ندارند. حتي درصورت داشتن تيراژ بالا، بازهم بخش‌هايي از بازار به خريد خودروهاي ايراني يا مونتاژي بي‌علاقه هستند. آزادسازي واردات خودرو علاوه‌بر ايجاد تعادل در بازار، مي‌تواند باعث دسترسي راحت‌تر گروه‌هاي مختلف مصرف‌کنندگان به خودروهاي مطلوب شود. طي روزهاي آتي، شاهد انتشار جزئيات کامل بخشنامه واردات خودروهاي دست دوم توسط مصرف‌کنندگان حقيقي خواهيم بود.
سيل فروش رتبه واردات خودرو
با اعلام خبر آزادسازي واردات خودروهاي کارکرده جنجالي در بازار ايجاد شده است.عده بسياري زيادي به سراغ فروش رتبه واردات خودروي خود رفته‌اند.به نقل از روزگار خودرو،در اين ميان قيمت‌هايي به چشمتان مي‌خورد که به شدت عجيب به نظر مي‌رسد.به عنوان مثال فردي رتبه 380 واردات خودرو را به قيمت 800 ميليون تومان آگهي کرده است.
قيمت‌ها با توجه به رتبه از حدود 350 ميليون تومان شروع مي‌شود.براساس گفته‌هاي جهرمي، مجوز آيين‌نامه واردات خودرو کارکرده براي تمامي‌ايرانيان از مجلس دريافت شده است. خودروهاي وارداتي ايرانيان بايد مدل 2019 به بالا باشند و از استانداردهاي روز اروپا پشتيباني کنند. همچنين بايد ارز مورد نياز براي واردات اين خودروها به تأييد بانک مرکزي رسيده باشد. بنابراين شرايطي همانند واردات کشنده‌هاي دست‌دوم اروپايي را در مورد خودروهاي سواري نيز شاهد هستيم. واردات کشنده‌هاي دست دوم اروپايي طي ساليان اخير باعث شد تا بازار اين خودروها تا حدي به ثبات برسد.
با کدملي مي‌توانيد يک خودروي شخصي وارد کنيد
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه ارز واردات خودرو بايد منشا خارجي داشته باشد، گفت: هر فرد داراي کدملي مي‌تواند خودروي موردنظر خود را وارد منطقه گمرکي کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکي آن را ترخيص کند.احمد آقايي، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در يک گفت‌وگوي تلويزيوني درباره آزاد شدن واردات خودروهاي مدل 2019 ميلادي به بعد گفت: پس از ابلاغ اين قانون به وزارت صمت، آيين‌نامه ابلاغي را در بازه زماني يک ماهه به دولت فرستاديم؛ بررسي اين آيين‌نامه در کميسيون‌هاي مختلف، تا پايان سال گذشته انجام و ملاحظاتي در خصوص تخصيص ارز وجود داشت که آنها نيز اعمال شد.
وي به بيان شرايطي که بر بازار خودرو در پنج سال گذشته حاکم شده بود، پرداخت و گفت: بازار خودرو بعد از سال 96 و در حالي که توليد بيش از يک و نيم ميليون خودرو در سال را داشت، وارد فرايند اعمال محدوديت در واردات خودرو شد.
آقايي علت اعمال محدوديت در واردات خودرو را مديريت منابع ارزي و تحريم‌ها دانست که ارتباط صنعت خودروي کشور را با دنيا محدود کرده بود.سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: در آن زمان و در پي شرايط پيش آمده، توليد خودرو 50 درصد کاهش يافت و از تيراژ توليد 1.5 ميليون دستگاه خودرو در سال به 800 هزار خودرو رسيد.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چگونگي واردات خودروهاي مدل بالاي 2019 گفت: در بندهاي آيين‌نامه واردات خودروهاي کارکرده، به فرايند ثبت سفارش براي شرکت‌هاي واردکننده و ثبت آماري مختص به عموم مردم، پرداخته شده است.وي تاکيد کرد: بر اساس آيين‌نامه، سن خودروهاي وارداتي کارکرده بايد بين 3 تا 5 سال بوده و استانداردهاي روز اروپا و گواهي انطباق داشته باشد. تنها محدوديت اين است که حجم موتور خودروهاي وارداتي بايد کمتر از 2500 سي سي باشد.
اين مسئول در وزارت صمت ادامه داد: خودروهاي وارداتي مي‌توانند از تمامي‌کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، ژاپن و کره جنوبي خريداري و وارد کشور شوند و تنها محدوديت مربوط به خودروهاي آمريکايي است.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: خودروهاي بنزيني بايد بر اساس حجم موتور و قيمت آن، تعرفه گمرکي پرداخت کنند که البته بايد گفت در اين بخش ميزان تعرفه گمرکي براي خودرهاي کارکرده و نو به يک اندازه است.
کد مطلب: 219851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *