۰
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۵
کاهش تولید نفت اوپک به پایین‌ترین حد سال جاری

قیمت نفت صعودی ماند

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۹۰ هزار بشکه در روز کمتر از رقم بازنگری شده برای اوت است و لیبی، بیشترین کاهش تولید را در میان کشورهای عضو این گروه داشت. قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی بالا در خاورمیانه که دورنمای عرضه جهانی بالاتر را تحت الشعاع قرار داد، افزایش یافت.
قیمت نفت صعودی ماند
گروه اقتصادی – حسین قبادیان: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۹۰ هزار بشکه در روز کمتر از رقم بازنگری شده برای اوت است و لیبی، بیشترین کاهش تولید را در میان کشورهای عضو این گروه داشت. قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی بالا در خاورمیانه که دورنمای عرضه جهانی بالاتر را تحت الشعاع قرار داد، افزایش یافت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، بهای معاملات نفت برنت با ۸۰ سنت معادل ۱.۰۸ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت معادل ۱.۲۱ درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید.ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی اظهار کرد: پس از نگرانیهای اولیه ناشی از ریسکهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بازگشت حدی از آرامش به بازارهای جهانی مشاهده شده است، اما فعالان بازار همچنان به تحولات آینده این منطقه چشم دوخته اند.رژیم صهیونیستی در اوایل روز پنج شنبه، مرکز بیروت را بمباران کرد که دستکم شش کشته بر جای گذاشت. نیروهای ارتش این رژیم روز گذشته در جبهه لبنان، مرگبارترین روز خود را در یک سال گذشته تجربه کردند.
تونی سایکامور، تحلیلگر بازار شرکت آی جی گفت: تردید دارم که «اسرائیل»، زیرساخت نفتی ایران را هدف قرار دهد زیرا چین اقدامی، قیمت نفت را به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند که مورد پسند هم پیمانان «اسرائیل» نیست؛ زیرا در مقابله با تورم، پیشرفتهایی داشته اند.با این حال، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه گفت: قیمت نفت افزایش یافته است زیرا بازارها احتمال کاهش عرضه نفت به دلیل مناقشه در خاورمیانه را منتفی نمی دانند.نواک پس از دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که هیچ تغییری در سیاست تولید این گروه را پیشنهاد کرد، دوباره تاکید کرد قیمت نفت ریسک مناقشه را لحاظ کرده است.بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت در سپتامبر برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱، به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد اما تشدید تنشها در خاورمیانه، قیمت نفت را به بالای ۷۵ دلار رساند.
کاهش تولید نفت اوپک
نظرسنجی رویترز در روز پنجشنبه نشان داد تولید نفت اوپک در سپتامبر، با مختل شدن عرضه لیبی و پیشرفت‌ عراق در رعایت سهمیه کاهش تولید اوپک پلاس، به پایین‌ترین حد خود در سال جاری کاهش یافت.بر اساس نظرسنجی ماهانه رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۹۰ هزار بشکه در روز کمتر از رقم بازنگری شده برای اوت است و لیبی، بیشترین کاهش تولید را در میان کشورهای عضو این گروه داشت.
کاهش تولید و صادرات لیبی که در بحبوحه بن بست میان جناحهای سیاسی بر سر کنترل بانک مرکزی روی داد، به افزایش قیمت نفت کمک کرد. طبق یافته‌های این نظرسنجی، لیبی بزرگترین کاهش عرضه به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را در سپتامبر داشت. پس از حل اختلاف بر سر ریاست بانک مرکزی و پایان وضعیت فورس ماژور در میادین نفتی لیبی، تولید این کشور احتمالا بهبود خواهد یافت.علاوه بر لیبی که ازمشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس معاف است، بزرگترین کاهش تولید در عراق مشاهده شد که در تلاش برای بهبود پایبندی به سهمیه تولید تعیین شده توسط اوپک است.
با این حال، طبق این نظرسنجی، تولید عراق همچنان ۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه این کشور مانده است.طبق گزارش شرکتهای رصد نفتکش، نیجریه با کاهش صادرات، ۴۰ هزار بشکه در روز نفت کمتری تولید کرد.در میان کشورهایی که تولید بالاتری داشتند، تنها افزایش تولید در ایران مشاهده شد که از شرکت در توافق نفتی اوپک معاف است. ایران در چند سال گذشته، با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات خود را افزایش داده و به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسانده است.
بر اساس گزارش رویترز، اوپک حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز بیشتر از هدف تعیین شده برای ۹ عضو تحت پوشش توافق محدودیت عرضه، نفت تولید کرد و عراق همچنان مسئول بخش اعظم این مازاد تولید است.نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل «کپلر» و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.
هشدار عربستان درباره سقوط قیمت نفت
عربستان سعودی هشدار داد اگر سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس، سهمیه تولید خود را رعایت نکنند، قیمت نفت ممکن است به ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: هشدار شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به سایر وزیران گروه اوپک پلاس، به عنوان تهدید پنهان عربستان سعودی تفسیر شد که از تقلب کنندگان در سهمیه تولید خود به ستوه آمده و ممکن است برای دفاع از سهم بازار خود، جنگ قیمت به راه بیاندازد.به گفته یک نماینده اوپک پلاس، پیام وزیر انرژی عربستان سعودی این بود که اگر جایی برای بشکه‌های نفت بیشتر وجود نداشته باشد، هیچ فایده‌ای در افزودن آنها به بازار وجود ندارد. بهتر است برخی سکوت کنند و به تعهدات خود در قبال اوپک پلاس پایبند باشند.
عربستان سعودی بیش از یک سال است که محدودیت عرضه شدیدی را به اجرا گذاشته و علاوه بر سهم خود در کاهش تولید اوپک پلاس، از تابستان گذشته، تولیدش را یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش داده و سطح تولیدش را در حدود ۹ میلیون بشکه در روز نگه داشته است.از سوی دیگر، عراق و قزاقستان، بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرده اند و به تعهدات خود تحت توافق اوپک پلاس عمل نکرده‌اند.شاهزاده عبدالعزیز در کنفرانس هفته گذشته، به این دو کشور اشاره کرده بود. عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک و قزاقستان از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک در اوپک پلاس است.
روزنامه فایننشیال تایمز هفته گذشته گزارش کرده بود عربستان سعودی تمایل دارد از هدف قیمت غیررسمی ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت دست بکشد و سهم بازارش را پس بگیرد.مازاد عرضه از سوی بعضی از تولیدکنندگان اوپک پلاس، رشد قیمت نفت را محدود نگه داشته است زیرا بازار عرضه اوپک پلاس و تولیدکنندگان خارج از این گروه را برای تامین تقاضا کافی می‌بیند.
کد مطلب: 224203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *