۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
تعليق کمک‌ واشنگتن به کي يف باعث استرس اروپا شده ‌است

حساب خالی جنگ اوکراين

دغدغه‌هاي اوکراين براي تامين کمک‌ در آستانه جنگ زمستانه درحال افزايش است. از ميانه‌هاي سپتامبر «معماي تضمين حمايت» فکر و ذهن کي‌يف را درگير کرده است اما حالا کابوس بزرگ‌تري با عنوان «حساب خالي» درحال شکل‌گيري است.
حساب خالی جنگ اوکراين
گروهبينالملل - علي ودايع: دغدغه‌هاي اوکراين براي تامين کمک‌ در آستانه جنگ زمستانه درحال افزايش است. از ميانه‌هاي سپتامبر «معماي تضمين حمايت» فکر و ذهن کي‌يف را درگير کرده است اما حالا کابوس بزرگ‌تري با عنوان «حساب خالي» درحال شکل‌گيري است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«ولوديمير زلنسکي» رئيس‌جمهوري اوکراين در سفر به کشورهاي مختلف غربي تلاش مي‌کند آنها را راضي به ادامه حمايت کند. کشورهاي عضو ناتو از نتايج ضد حمله گفته شده سرخورده شدند علي رغم اين‌که مدرن ترين تسليحات خود را به ارزش ميلياردها دلار به اوکراين ارائه کردند و ديگر قادر به ارائه تسليحات بيشتر نيستند. حتي ينس استولتنبرگ، دبير کل ناتو به طور ضمني از مصرف تسليحات و مهمات از سوي ارتش اوکراين به ميزاني فراتر از توان کشورهاي غربي ابراز شکايت کرد.
در ميان پچ‌پچه‌هاي ناتو گفته مي‌شود که غرب از ريخت‌وپاش براي کمک به اوکراين خسته‌شده‌اند اما کي‌يف همچنان در عطش دريافت کمک مي‌سوزد. در ميان تمام حرف‌ها ، حساب و کتاب درباره هزينه‌هاي کمرشکن جنگ فرسايشي در زمستان شنيده مي‌شود.
کابوس بزرگ در واشنگتن
شايد بتوان گفت بزرگ‌ترين کابوس کي‌يف مربوط به وضعيت واشنگتن است. جمهوري‌خواهان تمام‌قد مقابل پرداخت‌هاي بي‌حساب‌وکتاب بايدن از خزانه آمريکا و جيب پنتاگون به کي‌يف ايستاده‌اند. محافظه‌کاران در جريان تصويب بودجه موقت توانستند رقم کمک به اوکراين را کنترل کنند اما همين وضعيت هم در نهايت منجر به سرنگوني «مايک ‌مک‌کانل» رئيس مجلس نمايندگان شد. حالا حرف‌هايي درباره تعليق کمک‌هاي آمريکا به اوکراين شنيده مي‌شود.جمهوري‌خواهان منتقد مي‌گويند که که برخي از مسائل آمريکا مانند بحران مرزي نسبت به کمک به اوکراين ارجحيت دارد و منابع مالي در لايحه بودجه نبايد براي اين کشور اروپايي اختصاص داده شود. برخي مقامات کاخ‌سفيد از جمله «جو بايدن» تلاش کردند نگراني‌هاي اروپا و اوکراين را تلطيف کنند اما وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) به کنگره اين کشور هشدار داده است که براي جايگزيني تسليحاتي که واشنگتن به اوکراين فرستاده با مشکل مواجه است و بودجه لازم در اين خصوص را در اختيار ندارد.
 در ميان کش‌مکش‌هاي سياسي واشنگتن،ميزان حمايت مردم آمريکا هم به سرعت بالايي درحال کاهش است.بر اساس نظرسنجي جديد رويترز/ايپسوس، حمايت آمريکايي‌ها از هر دو حزب بزرگ سياسي از روند تامين تسليحات براي اوکراين در حال کاهش است.
 اين نظرسنجي دو روزه نشان داد که تنها 41 درصد از پاسخ دهندگان با اين ايده موافق بودند که واشنگتن «بايد به اوکراين سلاح ارائه کند» در حالي که 35 درصد مخالف و بقيه هم اعلام کردند مطمئن نيستند. حدود يک ماه‌پيش حدود 51 درصد آمريکايي‌ها حامي کمک به جنگ اوکراين بودند. بر اساس گزارش‌ها کنگره آمريکا از آغاز جنگ اوکراين، حدود 113 ميليارد دلار تسليحات، تجهيزات، کمک‌هاي بشردوستانه و اقتصادي به اوکراين را تصويب و تاکنون حدود 77 ميليارد دلار روانه کي‌يف کرده است.
احساس تنهايي اروپا
استرس اروپايي‌ها از وضعيت جنگ اوکراين کم‌تر از نگراني‌هاي کي‌يف نيست. مدتي است که «معماي تضمين حمايت» در ميان نخبگان و سياستمداران اروپايي هم شنيده مي‌شود. کسي در اروپا طرفدار روسيه نيست اما کسي ‌هم حاضر به ادامه تحمل هزينه‌هاي سنگين جنگ با روسيه نيست. تبعات تعليق کمک‌هاي آمريکا آنچنان جدي شده که اجلاس جامعه سياسي اروپايي در اسپانيا به شدت تحت‌الشعاع آن قرار گرفت.
«جوسپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز پنج‌شنبه در آستانه برگزاري نشست به خبرنگاران گفت: «تصميم کنگره آمريکا خبر خوبي نبود اما اوکرايني‌ها اميدوارند که اين موضع قطعي آمريکا نباشد. اوکراين به حمايت اتحاديه اروپا نياز دارد و ما ضمن ارائه پشتيباني‌هاي لازم، سطح آن را افزايش خواهيم داد. اما آن‌ها به کمک آمريکا هم نياز دارد.»
«اورسولا فون درلاين» رئيس کميسيون اروپا نيز طي سخناني محتاطانه، ابراز اميدواري کرد که کنگره درباره حمايت از اوکراين تجديد نظر کند. به گفته او اين مساله (تجديد نظر کنگره) نياز به زمان دارد و تا آن زمان بسته 50 ميليارد يورويي اتحاديه اروپا، به‌عنوان جايگزين عمل خواهد کرد.
بورل پس از نشست برخلاف برخي خوش‌بيني‌ها گفت: «که اتحاديه اروپا «به طور قطع» قادر به تامين مابه‌التفاوت کمک‌هاي آمريکا به اوکراين نيست. وي توضيح داد که اتحاديه اروپا پيش از تصميم کنگره آمريکا حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي خود به اوکراين را افزايش داده و بيشتر خواهد کرد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با اين حال تصريح کرد که اين افزايش نمي‌تواند جايگزين کمک‌هاي آمريکا شود.»
در ميان بحث‌هايي که درباره بودجه جنگ اوکراين در اروپا شنيده مي‌شود ؛برخي کشورهاي اروپايي نگران نوع واژگان کرملين هستند. مسکو صراحتا گفته که گزينه‌هسته‌اي را مورد توجه دارد و در همين راستا قصد خروج از معاهده منع آزمايش‌هاي اتمي را در دستور کار قرار داده‌است. روسيه که مدتي‌است موشک‌هاي اتمي غول‌پيکر را بيرون کشيده احتمالا دست به يک آزمايش هسته‌اي قريب‌الوقوع خواهد زد. از سوي ديگر ، مسکو با ادبيات تندتري نسبت به گذشته درباره هدف قرار گرفتن خاک روسيه صحبت مي‌کند. همين وضعيت منجر به عقب نشيني آلمان از ارسال موشک‌هاي کروز تاروس به اوکراين شده‌است.
با يک جمع و تفريق ساده مي‌توان گفت؛ آنچه که از ميانه‌هاي سپتامبر گمانه‌زني مي‌شد؛ با ابعاد بزرگ‌تري در حال وقوع‌ است.
پس‌لرزه‌هاي برکناري مک‌کارتي در اروپا، صداي مخالفان هزينه‌هاي سنگين جنگ اوکراين را بلندتر و حساب کي‌يف را احتمالا خالي‌تر خواهد کرد. در اين وضعيت ، مسکو با خونسردي درحال ذخيره سازي موشک‌ براي جنگ زمستانه است.
کد مطلب: 204116
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *