۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
رئيس مجلس نمايندگان برای اولين‌بار در تاريخ آمريکا برکنار شد

شورش و کودتا عليه رهبر جمهوری خواهان

س از رياست جمهوري «دونالد ترامپ» هيچ اتفاقي در آمريکا، غيرعادي نيست. حالا، براي نخستين بار در تاريخ آمريکا، رئيس مجلس نمايندگان برکنار شده است.
شورش و کودتا عليه رهبر جمهوری خواهان
گروه بين الملل - علي ودايع: پس از رياست جمهوري «دونالد ترامپ» هيچ اتفاقي در آمريکا، غيرعادي نيست. حالا، براي نخستين بار در تاريخ آمريکا، رئيس مجلس نمايندگان برکنار شده است. در ايالات متحده آمريکا، رئيس مجلس نمايندگان، ارشدترين عضو مجلس سفلاي کنگره و دومين نفر در رديف جانشيني رئيس جمهوري (پس از معاون رئيس جمهوري) است.
به گزارش اسکاي نيوز،  قانونگذاران مجلس نمايندگان آمريکا به طرحي رأي دادند که منجر به برکناري «کوين مک‌کارتي» رئيس‌ جمهوري خواه اين مجلس شده است. شورش و کودتا عليه رهبر جمهوري خواهان توسط «مت گاتز» (از نمايندگان جمهوري‌خواه ايالت فلوريدا و وفادار به دونالد ترامپ ) کليد خورد و در نهايت منجر به يک زلزله بزرگ سياسي شد. پشت پرده ماجرا جمهوري خواهان راديکالي بودند که بلاي جان محافظه کاران شده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جمهوري‌خواهان مجلس نمايندگان روز چهارشنبه 4 ژانويه (14 دي) براي دومين روز متوالي در انتخاب رئيس مجلس نمايندگان آمريکا ناکام ماندند چرا که گروهي از جمهوري‌خواهان تندرو از درخواست  ترامپ براي پذيرفتن کوين مک‌کارتي به عنوان رئيس مجلس نمايندگان سرپيچي کردند.
منتقدان مک کارتي معتقد هستند که او نبايد مانع تعطيلي دولت فدرال مي‌شد و رئيس مجلس نمايندگان را متهم به تساهل با دموکرات‌ها مي‌کنند.
جلسه راي گيري پرتنش يکساعت طول کشيد. درنهايت پيشنهاد برکناري او با 216 راي موافق در مقابل 210 راي مخالف تصويب شد. در اين روز هشت جمهوري خواه عليه رهبر حزب خود رأي دادند و در کنار 208 دموکرات، برکناري کوين مک‌کارتي را قطعي کردند.
از آنجا که جمهوري خواهان با اکثريت ضعيفي کنترل مجلس نمايندگان را برعهده داشتند، قرار گرفتن تنها تعدادي از آنها در کنار دموکرات‌ها باعث شد که رأي لازم براي استيضاح آقاي مک‌کارتي به دست آيد.
دردسر هشت احمق براي جمهوري خواهان
مک‌کارتي کمي پس از برکناري از سمت خود گفت: «من براي جلوگيري از تعطيلي دولت به خاطر مردم آمريکا ريسک کردم. از خودم راضي هستم.»
او توضيح داد که با طرف مقابل کار کرده است تا کشور را رو به جلو نگه دارد. وي گفت: من نخواستم منافع خود را بر مصالح ملت مقدم قرار دهم، از تلاش‌هايي که قبل از عزل از سِمَتم داشتم، پشيمان نيستم.
مک‌کارتي گفت که يک شکاف واقعي و يک مشکل بزرگ در مجلس نمايندگان وجود دارد. وي تصريح کرد که ديگر براي رياست مجلس نامزد نخواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا در کنگره باقي مي‌ماند يا خير، پاسخ داد: اين موضوع را بررسي خواهم کرد و افزود: «يک مشکل نهادي واقعي وجود دارد، اگر فقط چهار نفر بتوانند شما را از سمت خود اخراج کنند، به رئيس مجلس بعدي توصيه مي‌کنم قوانين را تغيير دهد.»
«مايک لالر» نماينده محافظه کار هنگام خروج از جلسه حزب جمهوري خواه گفت: «ما هشت احمق خودخواه داريم که تشکيلات و حزب را تضعيف مي‌کنند و فکر مي‌کنم اين اشتباه است. فکر مي‌کنم کوين (مک‌کارتي) مطمئناً شايسه اين رفتار نبود.»
تبعات دومينويي در حاکميت آمريکا
برکناري مک کارتي تبعات دومينويي در عرصه سياسي آمريکا خواهد گذاشت.
در نگاه اول، شورش در اردوگاه فيل‌ها نشان دهنده تعميق اختلافات در بدنه جمهوري خواهان است. خلع مک کارتي از قدرت، شواهد قابل توجهي از وضعيت جمهوريخواهان مدرن را نشان مي‌دهد. اين حزب که قبلا به سمت اقتدار و نظم تمايل داشت، اکنون با چيزي شبيه نهيليسم «هيچ انگاري» مواجه است. سياست تحقيرآميزي که به طرز ماهرانه توسط ترامپ مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد اکنون با وحشيگري کمتري نسبت به ليبرال‌ها و رسانه‌ها، دامن رهبران جمهوريخواه مفلوکي مانند مک کارتي را گرفته است.
جالب اينجاست که ترامپ، از جنگ داخلي جمهوري خواهان به شدت انتقاد کرده است. در پي اين اتفاق، انتخاب رئيس بعدي مجلس نمايندگان و جانشين مک کارتي سخت خواهد شد.
بسياري بر اين باورند که ترامپ ذاتا فردي اقتدارگرا است و برخلاف تصور به نظر مي‌رسد که به بي نظمي در مجلس نمايندگان اهميت چنداني نمي‌دهد.
او حتي با وجودي که با لحني حمايت گرايانه کوين مک کارتي را «کوين من» خطاب مي‌کرد، سعي نکرد از او حمايت کند.
نبايد فراموش کنيم که پس از پيروزي متزلزل جمهوري خواهان در انتخابات ميان دوره‌اي سال گذشته هم انتخاب رئيس مجلس نمايندگان با چالش جدي مواجه شده بود؛ مک کارتي سرانجام پس از 15 راي گيري به رياست جمهوري خواهان رسيد. حالا با موج جديد اختلافات، مسئله بزرگي پيش روي جمهوري خواهان قرار گرفته است. پولتيکو مي‌نويسد که مجلس نمايندگان با هرج و مرج مواجه خواهد شد. در ميان تمام بدبيني‌ها، «ستيو اسکاليس» (Steve Scalise)، نماينده شماره دو جمهوري خواه تنها کسي است که شايد بتواند جمهوري خواهان تندرو را کنترل کند. برخي جمهوري خواهان هم از رياست ترامپ بر مجلس نمايندگان صحبت مي‌کنند که در تاريخ آمريکا بي سابقه اما غير ممکن نيست.
مسئله دومينويي بعدي اين است که مجلس نمايندگان بدون رئيس، توانايي تدوين قوانين را ندارد. حالا عملا مجلس نمايندگان در وضعيت کما قرار مي‌گيرد.  موضوع ديگر اينجاست که بودجه فدرال هم موقت تدوين شده است و ساختار فدرال آمريکا با دردسر حاشيه‌اي مواجه خواهد شد.
پوليتيکو مي‌نويسد که مک کارتي در 9 ماه رياست خود در مجلس نمايندگان آمريکا هرگز اداره آن را به معناي واقعي کلمه در تاريخ آمريکا برعهده نداشت. وي هيچ گاه ترسي ايجاد نکرد و به دنبال جلب الطاف حاميان جمهوريخواهش بود که تا آخر در کنار او ماندند اما او نفوذ چنداني نداشت تا لطف آن‌ها را جبران کند. مهمترين مساله اي که باعث تسلي خاطر او مي‌شود اين است که بسياري از روساي جمهوريخواه پيشين مجلس نمايندگان آمريکا نيز -از نيوت گينگريچ گرفته تا دنيس هسترت، جان بينر و پل ران- بعد از ارتقا به اين پست، با کاهش محبوبيت مواجه بوده اند.
ترکش برکناري مک کارتي در سينه اوکراين
وراي منازعه داخلي جمهوري خواهان، موتور محرکه استيضاح و برکناري مک کارتي مسئله جنگ اوکراين بود. اين اتفاق بعد از خارج شدن بودجه حمايت از اوکراين در لايحه موقت بودجه رخ داد و جو بايدن اکنون مجبور است با رئيس بعدي مجلس نمايندگان آمريکا به توافق برسد.
گاردين مي‌نويسد که نياز به تقويت حمايت از کي يف اکنون اهميت بيشتري يافته است. باب بائر از مقامات ارشد نظامي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) به تازگي گفت «اکنون ته بشکه مشاهده مي‌شود». وي اين اظهارات را با توجه به پرتاب هزاران گلوله در روز از سوي اوکراين که بيشتر آنها را ناتو تامين مي‌کند، مطرح کرد.
رهبران سناي آمريکا که تحت کنترل دموکرات‌ها است وعده داده اند قانون ادامه کمک امنيتي و اقتصادي به اوکراين را حفظ کنند.
بايدن روز سه‌شنبه در بحبوحه نگراني‌ها بر سر کمرنگ شدن حمايت از تلاش‌هاي جنگي کي يف عليه روسيه، با رهبران کشورهاي متحد آمريکا، اتحاديه اروپا و ائتلاف نظامي ناتو درباره ادامه حمايت هماهنگ از اوکراين، تماس گرفت اما در اروپا هم اوضاع چندان خوب نيست.
کد مطلب: 204002
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *