۰
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
آمريکا از گلايه تند زلنسکي در نشست ويلنيوس خشمگين شد

تحقير زلنسکی در قاب ناتو

شايد بتوان گفت بخش بزرگي از روياهاي رئيس‌جمهوري اوکراين در نشست سران ناتو نقش برآب شد.
تحقير زلنسکی در قاب ناتو
گروه بينالملل-علي ودايع: شايد بتوان گفت بخش بزرگي از روياهاي رئيس‌جمهوري اوکراين در نشست سران ناتو نقش برآب شد. «ولوديمير زلنسکي» که با نوعي خودزني در حملات بهاره به قلب ديوار آتشين ارتش سرخ زده بود ؛ تعمدا متحمل تلفات شد تا بلوک غرب را مجاب کند که علاوه بر تسليحات ، کي‌يف را در آغوش پيمان آتلانتيک شمالي بگيرد.  تصوير جنجالي رئيس‌جمهوري اوکراين که او را کلافه ، سردرگم و تنها در ميان رهبران ناتو نشان مي‌دهد ؛ به وضوح بيان کننده نوع رفتار غرب با اين کشور است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،زلنسکي دوشنبه و سه‌شنبه گلايه‌هاي تندي را از رفتار رهبران غربي مطرح کرده‌بود. زلنسکي سه‌شنبه پيش از ورود به ويلنيوس براي شرکت در اجلاس ناتو، با لحني تند در توييتر نوشت: اکنون، در راه ويلنيوس، اخباري دريافت کرديم مبني بر اينکه در نبود ما سياست‌گذاري‌هايي در حال انجام است؛ آن هم نه براي عضويت اوکراين، بلکه براي دعوت براي عضويت (که يک مرحله قبل از عضويت است). علاوه بر اين، عباراتي مبهم در مورد «شرايط» براي دعوت از اوکراين هم اضافه شده است. آنطور که از شواهد پيداست، نه آمادگي براي عضويت اوکراين وجود دارد و نه حتي عزمي براي دعوت. زلنسکي مدعي شد که ناتو قصد دارد عضويت اوکراين را به تعويق بيندازد تا در مذاکرات احتمالي صلح با روسيه، از آن به‌عنوان يک اهرم قدرت استفاده کند.
تاکيد آمريکا بر امتناع از پذيرش کي‌يف
«جيک ساليوان» مشاور امنيت ملي آمريکا در گفتگو با شبکه خبري سي ان ان آمريکا گفت: چرا ناتو، از جمله آمريکا و هر يک از 31 عضو حاضر به پذيرش اوکراين در اين نشست ناتو نبودند، دليل آن در واقع کاملاً روشن است. اگر اوکراين امروز در ناتو پذيرفته مي‌شد، اين بدان معناست که ناتو با روسيه در جنگ خواهد بود و آمريکا امروز با روسيه وارد جنگ خواهد شد. مشاور امنيت ملي آمريکا افزود که جو بايدن، رئيس‌جمهورب آمريکا در ديدار با رئيس‌جمهور اوکراين در حاشيه نشست ناتو در ليتواني «صادق» بود .پيام ائتلاف در روز گذشته اين بود که ما مشتاقانه منتظر يک آينده با اوکراين در ناتو هستيم. ما با اوکراين در مسير ناتو کار خواهيم کرد. اما ما حاضر نيستيم اوکراين را امروز دعوت کنيم. ساليوان با اشاره بر اصلاحات خاصي که اوکراين بايد انجام دهد گفت که توپ در زمين اوکراين است، اما افزود که ناتو و اوکراين « بر حرکت سريع در زمينه‌هاي خاص براي بهبود وضعيت تمرکز خواهند داشت تا مقاومت دموکراسي در اوکراين را بهبود بخشند.» وي در پاسخ به سوالي درباره جدول زماني پايان جنگ گفت که تمايل اوکراين براي عضويت در ناتو «در سريع ترين زمان ممکن» را درک مي‌کند، اما گفت که وضعيت «پويا» است.
خشم واشنگتن
يک مقام غربي فاش کرده که هيئت اعزامي واشنگتن به ويلنيوس از اين توييت زلنسکي بسيار خشمگين شدند اما براي حفظ پرستيژ موضوع عضويت سوئد را برجسته کردند. وزير دفاع بريتانيا ديروز صراحتا گفت که زلنسکي بايد قدردان کمک‌هاي غرب باشد تا کمک‌هاي ناتو ادامه پيدا کند.
«رند پل» سناتور مشهور آمريکايي طي مصاحبه‌اي با فاکس نيوز بيان کرد: يک ضرب‌المثل قديمي انگليسي است که مي‌گويد «دندان اسب پيشکشي را که نمي‌شمارند». ولوديمير زلنسکي، رئيس‌جمهوري اوکراين احتمالا بايد از چنين مثلي آگاه باشد. ما 100 ميليارد دلار به آن‌ها داده‌ايم و او با اين حال خيلي وقيح است که چنين جسارتي به خرج مي‌دهد و خطاب به ما مي‌گويد که «بهتر است کمک‌ها را افزايش دهيد». اين درخواست او ناسپاسي‌اش را مي‌رساند.
اين سناتور آمريکايي در ادامه تصريح کرد: تا زماني که ما به ارسال تسليحات نامحدود به دولت زلنسکي ادامه مي‌دهيم، فکر مي‌کنم او هيچ دليلي براي مذاکرات نمي‌بيند. بنابراين ما در حال به تعويق انداختن مذاکرات هستيم؛ اما در نهايت مردم اوکرايني بازنده هستند.
در واشنگتن انتقادات جدي نسبت به هزينه‌هاي جنگ اوکراين وجود دارد. جالب اينجاست که در ميان پچ‌پچه‌هاي اعضاي اروپايي ناتو هم ناخرسندي‌هايي درباره هزينه‌هاي مستقيم و جنبي جنگ اوکراين مطرح شده‌است. نکته اينجاست که اشتهاي اوکراين براي کسب تضمين‌هاي امنيتي و تسليحاتي ناتو سيري‌ناپذير است. وضعيتي که ترسيم شد در کنار گلايه تند زلنسکي شرايطي را فراهم کرد که در نهايت او را در عکس دسته‌جمعي تعمدا تحقير کردند.
بيانيه ناتو با موضوع روسيه و ايران
فازغ از مساله عضويت اوکراين در پيمان آتلانتيک شمالي ، اعضاي ناتو در بيانيه‌اي نگراني‌هاي خود در رابطه با آنچه که «فعاليت‌هاي خصمانه» ايران در خاک کشورهاي متحد خوانده شد، ابراز کردند. آنها همچنين بر عضويت کي‌يف در آينده و تقابل با روسيه تاکيد کردند. در ادامه بيانيه آمده است: «کشورهاي عضو به همکاري نزديک خود براي مقابله با چالش‌ها و تهديدات روسيه ادامه خواهند داد. ما نه به دنبال مقابله با روسيه هستيم و نه تهديدي براي آن محسوب مي‌شويم، اما سياست‌ها و اقدامات خصمانه‌اش آن را به شريکي براي ما تبديل نمي‌کند».
سران ناتو افزودند: «ما آماده‌ايم کانال ارتباطي با مسکو را براي کاهش خطرات، جلوگيري از تشديد تنش و افزايش شفافيت حفظ کنيم. روسيه بزرگترين تهديد مستقيم براي امنيت متحدان ناتو و صلح در منطقه يورو آتلانتيک است.»
به گزارش رويترز، در بيانيه کشورهاي عضو ناتو آمده است: ما از ايران مي‌خواهيم که به حمايت‌هاي خود از روسيه ازجمله ارسال پرنده‌هاي هدايت‌پذير از دور (پهپاد) - که مي‌توانند براي حمله به زيرساخت‌هاي حياتي و کشتار گسترده غيرنظاميان مورد استفاده قرار گيرند - پايان دهد.
کشورهاي عضو ناتو در ادامه اين بيانيه آورده‌اند: ما نگراني عميق خود را نسبت به فعاليت‌هاي ايران در خاک کشورهاي متحد ابراز مي‌کنيم.
ناتو همچنين از ايران خواست تا از انجام فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌کننده ازجمله توقيف شناورها خودداري کند و نقشي سازنده در تقويت صلح و ثبات منطقه‌اي داشته باشد.
در ادامه اين بيانيه اظهار شده است: ما عزم خود را نسبت به ممانعت از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي ابراز مي‌کنيم. ما عميقا نگران تشديد برنامه‌هاي هسته‌اي ايران هستيم. ما از ايران مي‌خواهيم که بدون تاخير به توافق پادماني مرتبط با پيمان عدم اشاعه هسته‌اي و تعهدات سياسي‌اش در رابطه با عدم اشاعه هسته‌اي عمل کند. ناتو همچنين عنوان کرد: اجراي اين وظايف و تعهدات از سوي ايران براي اينکه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي توانايي ارائه تضمين‌هاي معتبر درخصوص ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران را داشته باشد، حياتي است. ناتو در انتها از ايران خواست تا به تمامي فعاليت‌هاي موشک‌هاي بالستيک خود که مغاير با قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل هستند، پايان دهد.ادعاي تلاش ايران براي دستيابي به تسليحات هسته‌اي در حالي تکرار مي‌شود که مقامات ايران عليرغم تاکيد بر توانمندي‌ها و پيشرفت‌هاي ايران در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي، گفته‌اند که توليد و بکارگيري تسليحات هسته‌اي جايي در دکترين دفاعي ايران ندارد. آژانس بين‌المللي اتمي نيز تاکنون ادعاهاي غرب و رژيم صهيونيستي مبني بر وجود اهداف نظامي در برنامه هسته‌اي ايران را تأييد نکرده است.
کد مطلب: 199076
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *