۴
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۶
بهزاد قاسمی:

بدافزارهای هوشمند، ماحصل هوش مصنوعی هستند.

همزمان با رشد چشمگیر زیر ساخت‌ها و ابزار‌های سایبری بر بستر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق شاهد ظهور گونه‌ای جدید از نسل بدافزارهای نسل نوین وب هستیم و در آینده نیز با خیل عظیمی از آن‌ها زندگی خواهیم کرد.
بدافزارهای هوشمند، ماحصل هوش مصنوعی هستند.
بهزاد قاسمی کارشناس امنیت سایبری و موسس گروه علمی پژوهشی آورکلاک، بیش از 5 سال است که بر روی این مبحث، یعنی بدافزارهای هوشمند فعالیت می‌کند. او در برنامه‌های متعددی به این موضوع اشاره کرده که: ابزار‌های فعلی امنیت سایبری اعم از: ضد ویروس‌ها (آنتی ویروس) و دیوارهای آتش (فایروال) تنها ابزارهای سطحی برای تامین امنیت سایبری سازمانی و فردی می‌باشد و با پیداش و ظهور نسل نوین بدافزارهای آنلاین و آفلاین، باید راهکاری نوین و متناسب با معماری این مدل بدافزارهای طراحی و پیاده سازی نمود تا از گزند چنین بدافزارهایی در امان ماند.
قاسمی دسته‌بندی این بدافزارها را بسیار گسترده‌تر از پیش می‌داند و به گفته او از مهمترین آن‌ها می‌توان به باج‌افزارهای نامتمرکز که بر بستر شبکه‌های زجیره‌ای (بلاکچین) رخنه کرده‌اند، نظیر باج‌افزار سِربِر اشاره نمود که همانند یک قرارداد هوشمند وارد شبکه شده و از انجام تراکنش‌ها جلوگیری کرده و پس از دریافت باج از قربانی، تراکنش را آزاد و تایید می‌کند.
دسته بعدی بدافزارها، ویروس‌ها، کرم‌ها و سایر بدافزارهایی هستند که با تکیه بر الگوریتم‌های یادگیری ماشین، اقدام به شیوع، پنهان سازی و اجرای عملیات‌های مخرب سایبری می‌کنند که امروزه شاهد رشد سریع اینگونه ابزارهای تخریب سایبری هستیم و در آینده نچندان دور، این جنس ابزارها، چه در بحث زیرساخت‌های صنعتی و تجاری و چه در بطن جامعه مجازی، قربانیان زیادی را خواهد گرفت.
بهزاد قاسمی لازمه مواجه صحیح و استاندارد با چنین تهدیدات سایبری را، الزام آموزش و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشت سایبری در لایه های مختلف جامعه و سازمان‌ها می‌داند. شیوه‌نامه‌هایی که متناسب با فرهنگ، سنین و شرایط هر یک از بخش‌های یک جامعه، نیازمند شخصی سازی و بهینه سازی است.
آزمایشگاه امنیت سایبری آورکلاک

گروه علمی پژوهشی آورکلاک که بیش از یک دهه است در زمینه تحقیق و توسعه امنیت سایبری فعالیت دارد، در واحد تحلیل و بررسی بدافزار ضمن تشخیص و آنالیز بدافزارهای روز، اقدام به ترسیم راهکار مقابله با آن‌ها می‌کند. این گروه در حال تدوین شیوه‌نامه های بهداشت سایبری جمعی تحت استاندارد کنسرسیوم بین‌المللی صدور گواهینامه امنیتی سامانه‌های اطلاعاتی است که به گفته بنیانگذار این گروه، در نیمه دوم سال جاری به صورت عمومی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
کد مطلب: 198373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *