۰
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۷
ده‌ها کشته و زخمی، حاصل برخورد قطار با بیل مکانیکی

دومینوی حوادث به قطار رسید

رئیس‌جمهور باز هم دستور پیگیری داد؛ رستم قاسمی ابراز شرمندگی کرد
گروه حوادث: هنوز داغ حادثه متروپل که حاصل سوءمدیریت و عدم نظارت دقیق بود تازه است که این بار حادثه ای در راه آهن جمعی از مردم را داغدار کرد.
دومینوی حوادث به قطار رسید
باتوجه به تلفات حوادث رانندگی و افزایش نقص فنی هواپیماها و کاهش ایمنی سفرهای هوایی، حمل و نقل ریلی از جمله معدود ناوگان حمل و نقل بود که تا حدی مردم به ان اطمینان داشتند. اما گویا در حمل و نقل ریلی هم کم کم باید شاهد افزایش حوادث باشیم؛ حوادثی که رئیس جمهور صرفا دستور رسیدیگ می‌دهد و مسئول مربوطه هم ابراز تاسف می‌کند و دوباره باید منتظر حادثه ای مشابه باشیم. قطار مسافربری طبس - یزد ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه - ۱۸ خرداد - در کیلومتر ۵۰ محور طبس - یزد (ایستگاه مزینو) بر اثر برخورد با بیل مکانیکی از ریل خارج شد و طی آن تا بعدازظهر چهارشنبه درگذشت ۲۱ نفر تایید شد و نزدیک به 90 نفر هم زخمی شدند که حال برخی آنها از وخیم گزارش شده است. مشخص نیست بیل مکانیکی چگونه از روی ریل قطار سر درآورده است و در هیچکدام از اطلاعیه‌های صادرشده هم در این مورد توضیحی ارائه نشده است.
بلافاصله پس از اعلام حادثه نیروهای امدادی از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان و یزد برای کمک به مصدومان حادثه به شهرستان طبس اعزام شدند. قطار مسافری مشهد به یزد، ۳۴۸ مسافر داشت و پنج واگن ازهشت واگن آن از ریل خارج شدند. شدت حادثه به حدی بود که به گفته سید ابوالحسن میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، با توجه به شدت جراحت برخی مصدومان و اینکه هویت برخی از اجساد قابل شناسایی نیست.
کم کم مسئولان هم به محل حادثه رفتند. ابتدا استاندار خراسان جنوبی و سپس استاندار یزد به محل حادثه رفتند و سپس وزرای کشور و راه و شهرسازی خود را به منطقه رساندند. همزمان، رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، یزد و فرماندار طبس پیگیر آخرین وضعیت مصدومان و بازماندگان حادثه ریلی طبس شد و بر بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در طبس تاکید کرد. رئیسی با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه تلخ، برای آنان از درگاه خداوند صبر و اجر مسالت کرد. رئیس جمهور در جلسه صبح هیات دولت و پس از اطلاع از ابعاد مختلف این حادثه به وزیران کشور و راه و شهرسازی ماموریت داد تا علل خروج قطار از ریل را بررسی و با عوامل بروز چنین حوادث تلخی برخورد شود تا دیگر شاهد چنین مسایلی نباشیم.
رستم قاسمی چه گفت؟
رستم قاسمی که ابتدا تمایل زیادی داشت وزیر نفت شود اما سرانجام به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد، در پی بروز این حادثه ابتدا توئیت زد و نوشت: «شرمنده همه مردم عزیز ایران بخصوص داغ‌دیدگان هستم و تا ساعتی دیگر در محل حادثه حضور خواهم یافت.
همکاران بدانند مسئولیت این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیر ارادی) برعهده این وزارتخانه است، اما وظیفه انسانی ما از این مسوولیت هم بالاتر بوده و باید با تلاش مضاعف تسلی خاطر بازماندگان باشیم.» او همچنین در پیامی درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه خروج قطار مشهد-یزد از ریل را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «خبر حادثه قطار محور طبس به یزد و فوت هموطنان عزیز باعث تأسف و ‌تاثر شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های عزیز درگذشتگان تا ساعاتی دیگر به اتفاق مدیرعامل راه‌آهن و سایر مدیران در محل حادثه حضور خواهیم یافت تا ضمن پیگیری وضعیت مجروحان و همچنین متوفیان، خدمات لازم به مردم عزیز هم‌زمان در همان مکان انجام پذیرد. همچنین از مدیرکل حوزه وزارتی و بازرس ویژه می‌خواهم بعد از گزارش مدیران مذکور اقدام به تشکیل ستاد ویژه با حضور افراد ذی سمت کرده و هرچه سریع‌تر دلایل این اتفاق تلخ را بدون کم‌وکاست به اطلاع مردم شریف برسانند. و در آخر تمامی همکاران وزارت راه و شهرسازی باید بدانند که در کنار مسئولیت‌های حقوقی این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیر ارادی) که بر عهده این وزارتخانه است، وظیفه انسانی ما از این مسئولیت هم بالاتر بوده و همگی باید با تلاش ویژه و اتکا به توان داخلی کمبودها و مشکلات گذشته و حال را حل کنیم تا این چنین شاهد داغدار شدن خانواده بزرگ ایران نباشیم.»
این البته اولین بار نیست که در ایران، یک مقام مسئول، مسئولیت بروز حادثه ای را بر عهده می‌گیرد و ابراز تاسف می‌کند، اما استعفا نمی‌دهد. پیش از این تنها یک بار شاهد استعفای یک مسئول پس از بروز حادثه ای مشابه بودیم که آن هم استعفای محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن در آذر ۱۳۹۵ پس از برخورد دو قطار مسافربری در مسیر مشهد بود که پس از پذیرش مسئولیت حادثه و عذرخواهی، استعفا داد و وزیر وقت راه و شهرسازی نیز استعفای او را پذیرفت.
دستور برای پیگیری قضایی حادثه
روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از بروز حادثه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: قطار مسافری فوق العاده با حضور در محل سانحه و سوار کردن مسافران، در حال مراجعت به ایستگاه راه آهن طبس است و پس از آن مسافران با اتوبوس به یرد منتقل خواهند شد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی حادثه خروج قطار مسافربری طبس – یزد و فوت و مصدومیت تعدادی از هموطنان به بازرس کل استان خراسان جنوبی ماموریت داد تمام ابعاد این موضوع بررسی شود و نسبت به معرفی متخلفان احتمالی به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز گفت: در همان ساعات ابتدای وقوع حادثه خروج قطار مسافری از ریل در طبس، دادستان این شهرستان به محل حادثه اعزام و پرونده قضایی برای شناسایی مقصران احتمالی تشکیل شده است. حجت‌الاسلام علی نسایی زهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حادثه خروج قطار از ریل بسیار دلخراش بوده است گفت: ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدیده تلاش می‌شود علاوه بر امدادرسانی، در اولین فرصت قصور احتمالی نیز شناسایی شود.
وی با اشاره به نبود آنتن دهی در محل حادثه اظهار داشت: با توجه به اینکه راه دسترسی به مکان حادثه نیز برای خدمات‌رسانی مناسب نبود در اسرع وقت راه دسترسی ایجاد شد و نیروهای امدادی از تمامی نقاط استان و حتی استان‌های همجوار در محل حادثه حاضر شدند.
پس از آن، دادستان کل کشور نیز دستور پیگیری این حادثه را از سوی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی صادر کرد.
در پیام حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری خطاب به حجت الاسلام و المسلمین علی نسائی دادستان عمومی و انقلاب محترم مرکز استان خراسان جنوبی آمده است: سانحه دردناک خروج قطار مسافربری در محور طبس- یزد که منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان گردیده است موجبات غم و اندوه فراوان را فراهم کرد. لازم است فوری با بررسی علل این سانحه نسبت به شناسایی مقصران احتمالی و برخورد قانونی و سریع با مسببان این حادثه اقدام کرده و نتیجه را گزارش کنید.
کد مطلب: 165144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *