چندماه بعد از اینکه بسیاری از مسئولان نسبت به ناکارآمدی طرح «ممنوعیت تردد شبانه» و بخصوص ادامه آن در شرایطی که بسیاری از محدودیت ها حذف شده سخن می گفتند، بالاخره رئیس جمهور شخصا دستور لغو این طرح بی فایده برای کرونا ولی مفید برای درآمدزایی دولتی را داد.
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از همراهی و همکاری مردم با متولیان مقابله با کرونا تأکید کرد: با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود.
این در حالی است که به نظر می رسید لغو این طرح حداقل دو ماه و نیم قبل صورت بگیرد، زمانی که مراکز تزریق واکسن 24 ساعته شدند. بعد از آن هم در ابتدای آبان ماه نماز جمعه بعد از ماه ها برگزار شد و دورکاری ادارات لغو شد و دولت دستور بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را داد و به نظر می رسید طرح منع تردد شبانه هم لغو شود؛ اما گویا عده ای مانع لغو این طرح درآمد زا بودند. همچنین به نظر می رسید لزوم لغو منع تردد آنقدر بدیهی است که احتیاجی به دستور صریح رئیس جمهور نباشد و با اجماع در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب می شود اما چنین نشد!
این طرح در پائیز سال گذشته از ساعت 21 تا 3 صبح اعمال می شد اما بعد از چند ماه یک ساعت از آن کاسته شد و فقط در مقاطعی مثل شب های قدر و ایام برگزاری انتخابات اعمال نمی شد. در این مدت نیز اعلام نشد که آیا واقعا این طرح مفید فایده است و تاثیری در کاهش دورهمی های مردم داشته یا اینکه فقط بر زحمت مردم در این ایام افزوده شده و باعث شده که هر شب عده زیادی از هموطنان جریمه شوند. همچنین اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه، مشکلاتی را برای برخی شهروندان که ناچار بودند برای انتقال اورژانسی بیماران خود به درمانگاهها و بیمارستانها مراجعه کنند، بوجود آورد و در این مدت عده ای از جریمه خود خویش به علت مراجعه به بیمارستان ها شکایت داشتند.
یک از نمایندگان مجلس در پاییز 1399با انتقاد از منع تردد شبانه اعلام کرد: نباید فراموش کرد که مشکل اصلی کشور در بیماری کرونا و ابتلا ی افراد در تردد در ساعت 9 شب الی 4 صبح نیست بلکه بی برنامگی و سردرگمی دولت از مشکلات اصلی در مقابل بیماری کرونا است. دولت طرح ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 9 شب الی 4 صبح و جریمه افراد را با هدف درآمدزایی عملیاتی کرده است.
ابراهیم عزیزی نماینده شیراز با اشاره به اینکه در این طرح نیاز است تا دولت به شبهه ای که در جامعه مبنی بر در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها در ساعت 9 شب الی 4 مطرح شده است، پاسخ دهد ، می گوید: در حال حاضر بیشترین شبهه به طرح ممنوعیت خودرو از ساعت 9 شب الی 4 صبح موضوع در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها است.
با همه این احوال این طرح باقی ماند تا نیمه دوم شهریور که اعلام شد مراکز تزریق واکسن 24 ساعته شده است. در آن زمان این پرسش از سوی مردم شکل گرفت که وقتی شب ها قانون منع تردد وجود دارد، 24 ساعتی کردن مراکز تزریق واکسن چه فایده ای دارد؟ بر این مبنا بود که در آن روزها خبر از لغو این طرح آمد؛ اما بعد از یکی – دو روز باز هم گویی «شیرینی مزه جریمه ها» بر استدلالهای دیگر چربید و لغو این طرح لغو شد.
علی خضریان نماینده تهران در تذکر شفاهی صحن علنی چهارشنبه ۱۷ شهریورماه مجلس با اشاره به طرح منع تردد شبانه بعد از شیوع کرونا اظهار داشت: مجلس باید بتواند پیگیر اجرای عدالت در کشور باشد؛ این مسئله باعث شده که شهر برای طبقه مرفه قرق شود در حالی که افراد بیمار دارند، متحمل هزینه جریمه نیز میشوند.
وی افزود: زمانی که فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران تاکید میکند که این طرح اصلاً قابل انجام نیست و هیچ تاثیری در وضعیت کرونا ندارد چرا ما بر آن اصرار میکنیم؟ کمیسیون بهداشت و درمان پیرامون این موضوع ورود پیدا کرده و گزارشی تهیه کند. تهران را شبها برای طبقه خاص اجتماعی خالی میکنیم. اگر شبها بیرون متوجه میشوید چه وضعیتی در شهر حاکم است نباید بر تصمیمات اشتباه گذشته اصرار کنیم.
اوایل آبان ماه بار دیگر این موضوع مورد توجه مردم قرار گرفت و به نظر می رسید این بار با گسترش واکسیناسیون و لغو بسیاری از محدودیت های غیر درآمدزا، ادامه این طرح نیز هیچ توجیهی ندارد. با این حال در آن زمان رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد اجرای منع تردد شبانه گفت: اجرای این طرح کما فی السابق در تمام شهرهای کشور با تمام وضعیتهای رنگی اجرا میشود و تردد خودروهای فاقد مجوز از ساعت ۲۲ تا سه بامداد در تمامی معابر ممنوع است و در صورت ثبت تخلف مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند شد.
این در حالی بود که فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تاثیر نداشته است، گفت: این محدودیت کاربردی ندارد و اثربخشی در کنترل بیماری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما حذف آن است.
علیرضا زالی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران تاکید کرد: شکل تردد شبانه تغییر کرده است و ساعت های انتهایی شب خلوت تر است و ساعات ابتدایی شلوغ تر شده است و از سوی دیگر محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تاثیر نداشته است. این موضوع حجم کار زیادی به ناجا تحمیل کرده و زمانی تصویب شد که واکسیناسیون نبود در حالی که امروز طرح واکسیناسیون در حال اجرا است. این محدودیت کاربردی ندارد و اثربخشی در کنترل بیماری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما حذف منع تردد شبانه است.
در همان زمان استاندار تهران نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه طرح منع تردد شبانه در تهران اثربخشی لازم را ندارد پیشنهاد ما به ستاد ملی برداشته شدن این محدودیت است که این پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.
با همه این حرفها این طرح باقی ماند تا دیروز رئیس جمهور دستور لغو را بدهد، اگرچه تا عصر دیروز این موضوع به پلیس ابلاغ نشده بود! جانشین رییس پلیس راهور ناجا در ساعت 14 دیروز گفتوگو با ایسنا، درباره اجرای طرح منع تردد شبانه گفت: لغو اجرای طرح منع تردد شبانه به محض ابلاغ به پلیس لغو خواهد شد. ما در این طرح مجری مصوبات ستادملی مقابله با کرونا بودیم و بدیهی است که اگر توقف اجرای آن به پلیس ابلاغ شود، اجرای آن متوقف خواهد شد.