در یکی، دو روز گذشته ویدئویی در رسانه های مجازی دست به دست می شود که در آن شماری از مهندسین آلمانی برای تست تُرمز تانکی که به تازگی طراحی کرده اند، وسط جاده و در مقابل مسیر تانک قرار می گیرند! کاری خطرناک و متهورانه که البته به خیر و خوشی تمام می شود و راننده تانک می تواند یکی، دومتر مانده به سد انسانی مهندسان، تانک غُران را بی هیچ مشکل و دغدغه خاصی کنترل کند و اسباب شادی مهندسان را فراهم آورد. در این ویدیو اطمینان مهندسان به طرح تازه شان به اندازه ای است که انگار در صف خرید نان یا پشت خط عابر پیاده ایستاده اند و هیچ نگرانی در چهره و اطوارشان به چشم نمی آید! این نمایش فارغ از سویه سرگرم کننده آن، از قدرت صنعت آلمان خبر می دهد. کشوری که بر اساس آماری که به تازگی منتشر شده است، با همه مشکلاتی که اروپا در چند سال اخیر با آن دست به گریبان بوده، همچنان ضرباهنگ رشد اقتصادی و صنعتی اش را نگه داشته و سال پر رونقی را از نظر تجارت می گذراند. با این همه اما، نمی شود این ویدیو را تا به آخر دید ولی به یاد صنعت پُر دنگ و فنگِ خودرو سازی در کشور نیفتاد! هنوز تحقیق روشمندی از سهم عدم ایمنی خودروهای ساختِ داخل در سوانح جاده ای که هر ساله صدها خانواده را سیاه پوش می کند، منتشر نشده است اما با این همه، می شود حدس صائب زد که نقش ترمزهای ناایمن، لاستیک های نامطمئن، نقص در جعبه فرمان و... به هیچ رو در رقم خوردن مصیبت های جاده ای کم نیست. صنعت بی رقیبی که خیالش از رقبای نداشته اش آسوده است و خودروسازان داخلی نیک می دانند که حتی اگر بُنجل ترین مواد اولیه و بی دقت ترین ترمزها را هم طراحی کنند، رقیبی نیست که مشتریانِ دست به نقد و نسیه بَرشان را قُر بزند و از این رو، چندان نیازی نمی بیند که دستی به سر و گوش تولیدات پُر اشکال خود بکشند و جنس استاندارد به دست مردم برسانند! این همه درحالی است که برندهای معتبر خودروسازی جهان نه تنها ناگزیرند با رقبای داخلی، که با شرکت های غول آسای خارجی رقابت کنند. رقابتی نفسگیر در بالابردن ایمنی و زیبایی خودروها که عقب افتادن از آن می تواند به بهای از دست دادن مشتری ها و کسادی کار و کسب تمام شود. شرکت های معتبر بنز، بوگاتی، پژو، تویوتا و... موسسات صنعتی و تجاری هستند که در فضای رقابتی و در رقابتی عادلانه با دیگر خودروسازان نام و نشانی یافته اند و بیشتر موفقیت خود را مرهون دست و پنجه نرم کردن با حریفان قدر وخلاق خود هستند! در شرایطی که سهم نقص ایمنی خودرو در کنار عوامل محیطی و انسانی در حوادث جاده ای ما انکار ناشدنی است و نام ما را در صدر کشورهای پرتلفات قرار داده است، به سبب بی رقیب بودن صنعت خودروسازی در کشور ما بسیار دشوار است که بتوان مسوولین خودروسازی را به بالا بردن کیفیت تولیدات شان مُجاب کرد چه، تجربه نشان داده است تنها زمانی موسسه تجاری و صنعتی به تصحیح روش های خود همت می گمارد که خطر رقیبِ اقتصادی و بی مشتری شدن را نزدیک گوشش حس کند!