۲
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۶

توسعه گفتمان اعتدال؛ آيا رسانه ملي مي تواند؟

رضا سیف پور
توسعه گفتمان اعتدال؛ آيا رسانه ملي مي تواند؟
رسانه ملي در سي و دومين همايش افق رسانه خود كه با حضور مديران ارشد سازماني و استاني صدا وسيما برگزار شده بود ميزبان رئيس جمهور منتخب ملت ايران بود. عمده ترين درخواست روحاني از مديران رسانه ملي كمك به نهادينه شدن « گفتمان اعتدال» در جامعه پرشور ايران بود اما آيا رسانه ملي مي تواند در اين مهم همراه و همگام رئيس جمهور منتخب و اعتدال گرا شود؟ اين سوالي است كه در چهار سال پيش رو بايد پاسخ درست آن را جست اما نگاهي به وضعيت حاكم در رسانه ملي نشان مي دهد كه نمي توان چندان خوش بينانه به آينده نگريست. از اين رو بسيار بعيدبه نظر مي رسد كه صدا وسيما در كوتاه مدت بتواند تغييري جدي در « گفتمان تك صدايي »خود كه سالهاست به آن خو گرفته است ايجاد كند .
البته ناگفته نماند مطابق معمول كمي كمتر از يكسال به پايان دوره رياست ضرغامي بررسانه ملي باقي مانده و با توجه به انتقادات فراواني كه بر عملكرد او بخصوص در يكسال اخير از سوي اكثر كارشناسان و نيز جناح هاي سياسي موثر در جامعه و حتي مخاطبين عادي صورت گرفته بعيد به نظر مي رسد اين امكان براي وي وجود داشته باشد كه براي سومين دوره بر مسند رياست اين سازمان مهم تكيه بزند. از اين رو انتظار مي رود همراه با تغيير اساسي در رويكرد دولت در كابينه يازدهم هواي تازه اي هم در روح رسانه ملي دميده شود اما در هر صورت چه ضرغامي در اين مسئوليت بماند يا فرد ديگري عهده دار اين مهم باشد به نظر مي رسد لازم است در افق پيش رو اين رويه ها را در پيش گيرد. رويه هايي كه در واقع اصلاحي بر رويه موجود رسانه ملي كه همواره همراه با انتقادات گسترده كارشناسان ودلسوزان نيز بوده محسوب مي شود:
۱- تغيير گفتمان تك صدايي حاكم بر رسانه و فراهم آوردن امكان حضور ديدگاه هاي متنوع موجود در كشور چه به لحاظ سياسي و چه به لحاظ فرهنگي در رسانه ملي .
۲- توجه به شايسته سالاري در چينش تيم مديريتي و اجرايي سازمان صدا وسيما و پرهيز جدي از تبديل اين سازمان بسيار مهم به حيات خلوت جناح هاي خاص سياسي
۳- اجازه حضور كارشناسان و نخبگان سياسي با ديدگاه هاي مختلف در بخش هاي مختلف برنامه ها و فراهم آوردن شرايط مطلوب براي تضارب آرا و بيان انديشه هاي گوناگون
۴- انعكاس واقعي فضاي سياسي اجتماعي حاكم برجامعه و نزديك شدن بيشتر به مخاطب كه بي شك توام با افزايش اعتماد مخاطبين به رسانه نيز خواهد شد
۵- توجه به اعتدال و واقع گرايي در انعكاس اخبار و نيز بيان ديدگاه هاي سياسي مرتبط با سياست خارجي ايران
۶- پرهيز از سانسور هاي افراطي و ابطال خطوط قرمز نامتعارف وتلاش براي بيان دقيق و سريع اخبار و اطلاعات
۷- توجه بيش از پيش به اقليت ها و بخصوص استفاده درست از قابليت هاي به هدر رفته شبكه هاي استاني
۸- اصلاح بدنه حجيم اجرايي رسانه ملي در جهت ارتقاي سطح توليدات رسانه اي
۹- توجه بيشتر و دقيقتر به ديپلماسي رسانه اي به عنوان اولويت اصلي سياست خارجي ايران . البته به شكلي واقع بينانه و با توجه به جايگاه بي بديل اين رسانه ملي در فرآيند ديپلماسي رسانه اي
۱۰- پرهيز از سياست زدگي هاي افراطي و توجه بيش از پيش به برنامه سازي به عنوان اولويت اصلي صدا وسيما
آنچه گفتيم برآيند درخواست هاي جمع كثيري از كارشناسان و دلسوزان است كه سالها در قالب مقاله و تحقيق بيان شده يا به رشته تحرير درآمده و از اينرو مطلب تازه اي نيست. با اين وجود با توجه به حضور فعال و موثر رسانه هاي رقيب از جمله شبكه هاي ماهواره اي ، سايت ها وشبكه هاي اجتماعي انتظار مي رود حال كه رئيس جمهور منتخب مردم خود پيشرو اعتدال و برخاسته از راي و نظر اكثريت مردم است كه همانا به دنبال تغيير در گفتمان هاي متكي بر تند روي وافراطي گري بودند ، اين بار اين درخواست ها و مطالبات از رسانه ملي بطور جدي و عملي مورد توجه قرارگيرد .

توضیح : آقای رضا سیف پور كارشناس رسانه است
کد مطلب: 34355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *