۰
پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۶

تخطئه عقلانیت پشت پرده تخریب ظریف 

فرهاد عبدالعلی پور
تخطئه عقلانیت پشت پرده تخریب ظریف 

پدیده کم نظیر عصر حاضر در عالم سیاست، مذاکره کننده ارشد ایرانی که به گواه بسیاری از عقلا و متخصصین مراتب علمی را در کنار دیانت،تقوا و وطن پرستی به تکامل رسانده و به قول مرحوم دعایی؛ ظریف از دیدگاه دوست و دشمن کاربلدترین وزیر امورخارجه ایران از زمان تاسیس این وزارتخانه است. 

از دیدگاه رهبر انقلاب وی فرزند انقلاب،شجاع ، متدین، خستگی ناپذیر و صاحب احساس مسئولیت بود. ظریف را به جرات میتوان پایه گذار دیالوگ خردمندانه در عرصه سیاست دانست که با توجه به اقدامات وی در دفاع از منافع کشور و برچیدن بساط تحریم گران هنری،کیسینجر معمار سیاست خارجه آمریکا او را دشمن قابل احترام خطاب کرد. 

اما دشمنی ها و تخریب ظریف چرا شروع شد؟ او می‌توانست بعد از به ثمر نشاندن برجام بار سنگین مسئولیت را بر زمین گذاشته و در اوج خداحافظی کند ولی ظریف ایران را دو بار از خطر جدی نجات داد بار اول در خروج ایران از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل و دیگر بار در نجات ایران از چنگال تندروی و رادیکالیسم داخلی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم. 

بعد از ورود ظریف به عرصه انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از دکتر مسعود پزشکیان و صحبتهای قابل تامل وی در میزگرد سیاست خارجی صداوسیما و همچنین سفرهای استانی متعدد برای حمایت از رییس جمهور منتخب فعلی،او خود را در قامت یک مصلح سیاسی اجتماعی و نجاتگر ایران به نمایش گذاشته و همین اتفاقات شاخک های تندروهای داخلی را تیز کرد. 

ظریف عقلانیت و وطن پرستی برخواسته از دیانت خود را برای نجات ایران خرج کرد تا پنجره ای جدید از امید و آینده را به روی مردم باز کند و خاطرات تلخ سه سال گذشته را با لبخندهای خود به فراموشی بسپارد و همین اقدامات او را هدف سیبل سفارت نوردان و کاسبان تحریم قرار داد که چون هیچ نقطه منفی و حتی خاکستری از گذشته و زندگی مسعود پزشکیان نداشتند تلاش کردند تا با صعود از دیوار احساسات تندروانه، مقابل اراده مردم ایستاده و به خیال خود ضرب سشتی به جناح توسعه طلب نشان دهند. 

نگرش به مذاکره و گفتگو بعنوان یک تجربه جدید برای نجات کشور از تحریم و تهدیدهای خارجی و تدوین شیوه شفاف و مردم سالارانه برای انتخاب کارگزاران دولت چهاردهم با هدف شایسته گزینی و پالایش ساحت کشور از مدیران فرسوده، رویکردی بود که ظریف بنا نهاد و برای مردم به یادگار گذاشت. 

بعد از مردم که عامل اصلی پیروزی و استقرار دولت چهاردهم در یکی از خطرناکترین پیچهای تاریخی کشور بودند، بدون شک ظریف با خرج کردن از آبرو و اعتبار خود در این مسیر تاریخی نقش اساسی و مهم داشت. 

پایان سخن اینکه ؛ بقول مرحوم محمود دعایی ایران مدیون ظریف است و ظریف فرزند خلف انقلاب و نظام اسلامی.

 

فرهاد عبدالعلی پور قائم مقام ستاد دکتر پزشکیان در استان اردبیل

کد مطلب: 220216
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *