۰
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۵

پیامدهای مسمومیت عمدی دانش آموزان دختر

سیف‌الرضا شهابی
پیامدهای مسمومیت عمدی دانش آموزان دختر
برای نخستین بار در آذر ۱۴۰۱ بود که خبر مسمومیت دختران هنرستان نور قم انتشار پیدا کرد. این موضوع در روزهای ابتدایی برای بسیاری یک اتفاق ساده تلقی شد و خیلی جدی مورد توجه قرار نگرفت اما با تداوم و تسری آن به دیگر مدارس دخترانه قم این سوال مطرح شد که چرا در شهر قم چنین اتفاقی رخ داده؟ به خاطر مذهبی بودن این شهر تا حدودی پاسخ در متن سوال نهفته بود .به تدریج این تلقی که، این یک اتفاق ساده است رنگ باخت و نظرات مختلفی مطرح و بیان شد. اکنون این موضوع از جغرافیای قم خارج شده و مدارس دخترانه بروجرد را هم در بر گرفته است. برای مسئولین کشور و مردم علاوه بر سوال اولی که قبلا اشاره شد سوال دوم این است که، این کار خلاف شرع و قانون از ناحیه چه شخص و اشخاصی یا گروه و دسته‌ای است و بسیاری از مسئولین از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامي و دادستانی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پای کار آمدند و ورود پیدا کرده و اعلام کردند پیگیر هستند تا علت‌یابی کنند و در صورت عمدی بودن برخورد خواهد شد در حالیکه همه نهادهای رسمی و حکومتی هنوز نظر قطعی بیان نکرده‌اند و بعد از چند ماه هنوز دنبال کشف عوامل و علل آن هستند.
یکی از روحانیون (حجت الاسلام فاضل میبدی) به شبکه شرق گفته: «عمدی بودن این ماجرا واقعیت دارد و گروهی موسوم به به «هزاره گرا» پشت مسمومیت‌های سریالی مدارس هستند و مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است.»
در صورت صحت اظهارات فوق که گوینده با قاطعیت اعلام کرده ظاهرا بعد از گذشت چهل و اندی سال از عمر جمهوری اسلامی و فارغ التحصیل شدن هزاران نفر از خانم‌ها در رشته‌های مختلف دانشگاهی که منشا خدماتی ارزشمند در جامعه هستند، عده‌ای که در جزمیت فکری و عقیدتی گرفتارند به این فکر افتادند از این طریق ناصواب با تحصیل خانم‌ها به مخالفت برخیزند و بنا بر قولی نگذارند دخترها بیشتر از سه کلاس در دبستان تحصیل بکنند و به خودشان اجازه می‌دهند بر خلاف سیاست‌های اعلامی آموزشی جمهوری اسلامی دست به چنین کارهایی بزنند و نگرانی در جامعه ایجاد کنند.
در حالیکه بعد از وقوع هر حادثه امنیتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسئولین مربوطه اعلام می‌کنند عامل یا عاملین شناسایی و بازداشت شدند. انتظار عمومی این است در صورت عمدی بودن، با شناسایی عاملین جلوی آن گرفته شود.
تعلل به هر علتی، از یک سو سبب داغ شدن بازار شایعات می‌شود و از دیگر سو ترس ناشی از مسموم شدن، می‌تواند علتی شود تا خانواده‌ها از فرستادن دختران به مدرسه خودداری کنند.
کد مطلب: 190515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *