چندی پیش نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار و با استقبال نسبتاً خوبی از سوی جامعه مواجه شد. ایده برگزاری مجازی نمایشگاه در دوران موسوم به پاندمی کرونا ایده خوبی بود. خرید غیر حضوری از اقصی نقاط کشور، ارسال رایگان و تخفیف ناچیز آرزوی هر کتابخوانی است. اگر چه برخی از ناشران در نمایشگاه شرکت نداشتند و میتواند به چند دلیل مختلف باشد؛ برای حضور پررنگ ناشران میبایست اطلاعرسانی قبلی از ماهها قبل صورت گرفته و زمان کافی در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند تصویر جلد و توضیحات حجم انبوهی از کتاب را اسکن کنند و در اختیار نمایشگاه قرار دهند. دومین موضوع بستهبندی و ارسال سفارشات از طریق پست بوده که تهیه و بستهبندی محمولهها برای بعضی از ناشران با صرفه نیست و آنان را در شرایط سختی قرار خواهد داد. از سویی برخی ناشران اعتقاد دارند که اغلب کتابها قابل سفارش تلفنی و مجازی است و به زحمت آن نمیارزد که برای فروش بیشتر با اندک تخفیف در نمایشگاه حضور داشته باشند. در خصوص ارائه کد تخفیف نیز مثل همیشه اگر متقاضی در یکی دو روز باقیمانده به پایان نمایشگاه تصمیم به خرید کتاب بگیرد با عبارت "بن تخفیف تمام شد" روبرو می شود. در هر صورت نمایشگاه برگزار شد و به نظر می رسد مثل اغلب برنامههای فرهنگی عجولانه طراحی و اجرا شده است. این موضوع ابتدا از نوع طراحی سایت خرید نمایشگاه به خوبی قابل مشاهده بود. متقاضی مبتدی با مراجعه به سایت میبایست زمانی را برای پیدا کردن فرایند ثبت سفارش اختصاص دهد. اما مسئله مهم برای برگزاری نمایشگاه مجازی که بزرگترین نقطه ضعف آن محسوب می شود چگونگی ارسال بستههای خرید کتاب بود. وقتی نماینده پست، بسته خرید کتاب را به درب منزل خریداران میرساند آنها در ابتدا با یک صحنه شوکآور روبرو میشوند. بعنوان مثال از ده کتاب خریداری شده، یک کتاب به دست آنها میرسد! در وهله اول مخاطب فکر میکند اشتباهی رخ داده و سایر کتابهای خریداری شده در نمایشگاه جا مانده است. در حالی که واقعیت چیز دیگری است. قرار است بستههای پستی متعددی به دست خریداران برسد. یعنی اگر فردی بیست کتاب از بیست انتشارات مختلف خریداری کرده باید در انتظار بیست بسته پستی بوده و هر روز منتظر حضور نماینده پست پشت درب منزل خود باشد. موضوعی که اگر مجریان برگزاری با آرامش و در یک زمان بلند تصمیم می گرفتند به راحتی قابل حل بوده و ضرر و زیان محیط زیستی نیز نداشت! کتاب ها می توانست با کد اختصاصی خریدار در اختیار مجری برگزاری نمایشگاه مجازی قرار گرفته و به صورت یکجا برای خریدار ارسال شود. دستگاهها بالاخص سازمان پست نیز با این حجم از مسئولیت ارسال محموله مواجه نشده و بستهها نیز در یک گام و سالم به مقصد میرسید. در هر صورت به نظر می رسد آزمون و خطا بخش جداییناپذیر رویدادهای فرهنگی در کشور است. نمایشگاه بینالمللی کتاب هر ساله در اردیبهشت ماه و به صورت حضوری برگزار میشود. با وجود شیوع کرونا در کشور پیش بینی میشود امسال نیز امکان برگزاری حضوری نمایشگاه نباشد. اگر تصمیم بر برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی شود رفع نواقص این تجربه نخستین و ترغیب ناشران برای شرکت در نمایشگاه میتواند رویداد فرهنگی خوبی را در اردیبهشت سال جدید رقم بزند. متولیان فرصت خوبی برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه مجازی در اختیار دارند تا با آرامش بیشتری نقصانها را برطرف و ضرر و زیان وارد شده به حوزه کتاب را بر اثر شیوع کرونا در کشور تا حدی جبران کنند.