دولت دهلی نو همگرایی روزافزون چین و پاکستان دو رقیب هسته ای دیرین خود را به چشم تهدید امنیتی می بیند و به شدت نگران پیامدهای عبور این طرح از منطقه ملتهب و مناقشه آمیز کشمیر است.
به گزارش ایرنا، زمانی که هند مشاهده می کند چین در قالب طرح 'یک جاده - یک کمربند' خود در پروژه های زیرساختی در منطقه ای از کشمیر مورد ادعای ارضی پاکستان است سرمایه گذاری می کند، آنرا همانند اقدام پکن در اعلام موضع در قبال مسایل داخلی ایالت جامو و کشمیر تلقی می کند که اصلا برایش خوشایند نیست .
هند ادعا می کند که همکاری اقتصادی پاکستان در منطقه کشمیر با چین نادیده گرفتن آشکار توافق موسوم به 'شیملا' است که در ماه جولای (مرداد ماه) سال 1972 میان هند و پاکستان امضا شد و صراحتا به دو نکته اشاره می کند. اول احترام به یکپارچگی و حاکمیت ارضی و دوم اتخاذ یک رویکرد دوجانبه برای مذاکره در خصوص شرایط و روشهای رسیدن به راه حل نهایی مساله برای منطقه جامو و کشمیر.
چین و پاکستان با بی توجهی به این توافق دوجانبه، یک نقشه طولانی مدت برای توسعه کریدور اقتصادی خود که به اختصار 'سی پی ای سی' (( hina-Pakistan Economic Corridor نامیده می شود طرح ریزی کرده اند. این کریدور به تایید دولت های چین و پاکستان رسیده است و از کشمیر مورد ادعای پاکستان نیز عبور می کند.
وزارت برنامه ریزی، توسعه و اصلاحات پاکستان تاکید دارد که تا سال 2020 این کریدور اقتصادی ، شکل اولیه خود را خواهد یافت. پروژه های نیروگاه آبی تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان که در منطقه کشمیر تحت حاکمیت پاکستان در فاز اول این طرح قرار دارند.
بر اساس اطلاعاتی که در روزنامه 'دکن هرالد' هند ذکر شده است، پروژه نیروگاه آبی 'کوهالا' که بر روی رودخانه جلوم در نزدیکی مظفر آباد هند در حال ساخت است دارای ظرفیت تولید یک هزار و 100 مگاوات برق می باشد و انتظار می رود تا سال 2023 به بهره برداری برسد. دومین پروژه بزرگ نیروگاه آبی کاروت که باز هم بر روی رودخانه جلوم در حال ساخت است، با ظرفیت تولید 720 مگاوات برق، تا ماه دسامبر سال 2021 تکمیل خواهد شد.
شرکت چینی سی تی جی بودجه این پروژه ها را تامین و از آنها حمایت می کند. شرکت سی تی جی اکنون به بزرگ ترین شرکت ساخت پروژه های آبی در جهان و بزرگ ترین شرکت انرژی سبز در چین تبدیل شده است.
سرمایه گذاری های چین به طور عمده در دو بخش انرژی و زیرساخت های حمل و نقل متمرکز شده اند. از مجموع سرمایه گذاری چین در کریدور اقتصادی پاکستان، 68 درصد متعلق به بخش انرژی و 27 درصد متعلق به بخش زیرساخت های حمل و نقل است.
بانک 'اکسیم چین' تامین مالی این پروژه را بر عهده گرفته است. همچنین یک بزرگ راه دیگر در مسیر شهرهای مانسهرا- میر پور تمام منطقه کشمیر تحت حاکمیت پاکستان را به مسیر مرکزی کریدور اقتصادی چین و پاکستان متصل خواهد کرد.
این بانک بخشی از 'بانک زیرساخت آسیایی' است که هند نیز در آن سهیم است. موقعیت دهلی نو در این بانک به نوعی است که می تواند در مقابل قدرت چین در آن ایجاد تعادل می کند.
چین بزرگترین سهامدار این بانک است بطوریکه 31 درصد از سهام آن را در اختیار دارد در حالیکه هند به عنوان دومین سهامدار بزرگ آن تنها 8 درصد در این نهاد اقتصادی سهم دارد.
در دو سال گذشته ، بیشترین سود را هند از این بانک بدست آورده و با استفاده از آن بیش از 1.6 میلیارد از هزینه پروژه های خود را پرداخت کرده است.
دقیقا به دلیل تامین مالی طرح های چین و پاکستان در منطقه کشمیر از سوی این بانک است که باعث شده است هند علیرغم اختلافات با چین، مشارکت فعال خود در سازمان همکاری شانگهای را ادامه خواهد داد.
موضع هند در قبال طرح 'یک جاده - یک کمربند چین' موضوع اصلی مباحث آخرین جلسه عمومی بانک زیرساخت آسیایی بود.
هند تاکید کرده است به حمایت از طرحهای مورد نظر این بانک ادامه خواهد داد اما باید خودش نیز از آنها نفع ببرد.
آنچه برای هند اهمیت دارد آن است که پروژه های کریدور اقتصادی چین و پاکستان که با سرمایه گذاری پکن در داخل منطقه کشمیر تحت حاکمیت پاکستان در حال انجام هستند می توانند برای دو هدف نظامی و غیر نظامی مورد استفاده قرار گیرند و با توجه به اختلاف های مرزی در منطقه، در صورت وقوع یک جنگ میان هند و چین و یا هند و پاکستان نقش بسیار پر اهمیت بازی کرده و به چین و پاکستان زیرساخت های تدارکات و توانایی حمل و نقل بیشتری در عملیات نظامی خواهند داد.
به نوشته همین روزنامه، پکن در بزرگراه 1300 کیلومتری 'کراکورم' نیز سرمایه گذاری کرده است که تنها مسیر خشکی فرامرزی میان چین و پاکستان است .
نظامیان و سیاستمداران هند با صدایی واحد مخالف این طرح هستند و می گویند پروژه هایی که در داخل منطقه کشمیر قرار دارند و به عنوان مهمترین بخش طرح 'یک جاده - یک کمربند چین' در حال انجام هستند، حاکمیت ارضی هند را نقض می کنند و اصل اساسی حاکمیت دولتی و عدم مداخله در امور داخلی که اصول پایه ای قوانین بین الملل هستند، را به چالش می کشند.
آنها تاکید دارند که موافقت پاکستان با ارائه این امکان به چین عمدا راه را برای گسترش محسوس نفوذ پکن در منطقه هموار کرده است تا دو کشور بتوانند به طور مشترک برامنیت ملی هند از طریق تخریب هسته اصلی حاکمیت دولتی این کشور در این منطقه حساس فشار وارد کنند.
روزنامه 'اکونومیک تایمز' هند به نقل از یکی از این مقامات بدون ذکر نام وی تاکید کرد که هند با این طرح مشکل اساسی دارد.
وی گفت نوع مشکلات هند با اجرای این طرح از سوی بر همگان آشکار است چون این جاده اقتصادی از کاملا تمامیت ارضی و حق حاکمیت را به طور کامل نقض می کند بنابراین برای هند قابل قبول نیست.
وی گفت حساسیت این موضوع برای هند بقدریست که مقامات نمی توانند در مقابل آن سکوت کنند و در همه حال به ابراز این مشکلات خواهند پرداخت.
علت مخالفت شدید هند با کریدور اقتصادی پاکستان و چین آن است که این طرح از کشمیر که مورد منازعه دو کشور هند و پاکستان است می گذرد. هند می گوید کشمیر متعلق به این کشور است و طرح 7 میلیارد دلاری چین که تحت برنامه بزرگ ساخت 'یک جاده-یک کمربند' اجرا می شود تمامیت ارضی هند را مخدوش می کند. در عین حال، می توان گفت تهدید حاکمیت ارضی همراه با بی میلی دهلی نو نسبت به کسب سود دو رقیب خود از این طرح علت اصلی مخالفت با این طرح است.