۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۴

اتحاديه عرب امروز ميزبان نشستي درباره سوريه

همزمان با بالا گرفتن خشونت‌ها در سوريه اتحاديه عرب اعلام كرد كه امروز (يكشنبه) نشستي را در خصوص تحولات سوريه با حضور دبيركل اين اتحاديه برگزار مي‌‌كند.
اتحاديه عرب امروز ميزبان نشستي درباره سوريه
به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره،‌ اتحاديه عرب امروز نشستي را در قالب كميته ويژه اتحاديه عرب درباره سوريه برگزار مي‌كند و در آن ناصر القدوه، معاون كوفي عنان، فرستاده ويژه اتحاديه عرب و سازمان ملل به سوريه گزارشي را از تازه‌ترين تحولات جاري سوريه و مذاكرات اخير عنان با مقامات سوري به كميته مذكور ارائه خواهد كرد.

در اين نشست علاوه بر نمايندگان الجزاير، مصر، سودان، قطر و عمان كه كميته ويژه سوريه را تشكيل مي‌دهند نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب نيز حضور دارد و قرار است محمد كامل عمرو، وزير امور خارجه مصر نيز در اين نشست حضور يابد.

نشست مذكور براي بررسي وضعيت سوريه است و در صورت نياز اتحاديه عرب نشستي را در سطح وزارت امور خارجه درباره سوريه برگزار مي‌‌كند.

از سوي ديگر، منابع داخلي سوريه اعلام كردند كه شمار آوارگان سوري كه به كشورهاي همجوار سوريه فرار كرده‌اند به ۴۰۰ هزار تن رسيده است.

مخالفان سوري نيز اعلام كردند كه بيش از ۴۰۰ هزار سوري هم اكنون به دليل خشونت‌ها در اين كشور به كشورهاي همجوار خصوصا لبنان، اردن و تركيه گريخته‌اند و سازمان ملل تنها نيمي از اين تعداد را در آمارهاي خود دارد.

در همين حال مقامات تركيه نيز يكي از گذرگاه‌هاي مرزي خود با سوريه را به دليل آنچه كه نگراني‌هاي امنيتي خوانده مسدود و هر نوع عبور و مرور از اين گذرگاه را لغو كردند.

مخالفان سوري نيز اعلام كردند كه توانسته‌اند يك گذرگاه مرزي جديد را در مرز سوريه با عراق به كنترل خود درآورند و درگيري‌ها براي به دست آوردن گذرگاه‌هاي بيشتر در مرز اردن و تركيه ادامه دارد.

روزنامه الرياض عربستان نيز به نقل از منابع عراقي اعلام كرد كه نيروهاي گارد مرزي عراق كه وارد خاك سوريه شدند با مخالفان سوري كه گذرگاه مرزي بوكمال را تحت كنترل خود درآورده‌اند، درگير شدند.

مقامات تركيه نيز اعلام كردند كه چندين افسر عالي رتبه سوري از جمله دو سرتيپ ارتش اين كشور به تازگي به تركيه گريختند.

از سوي ديگر، عبدالباسط السيدا،‌ رئيس شوراي مخالفان سوري موسوم به شوراي ملي سوريه با اعلام اينكه اوضاع در سوريه به مراحل بسيار حساسي نزديك شده بار ديگر دخالت شوراي امنيت بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل را در امور سوريه خواستار شد.

وي همچنين از جامعه جهاني خواست تا خارج از چارچوب شوراي امنيت براي پايان دادن به خشونت‌ها در سوريه وارد عمل شود.

سيدا همچنين اعلام كرد كه با مقامات تركيه در حال بررسي چگونگي فرستادن كمك به داخل سوريه براي مردم و مخالفان است و تشكيل يك صندوق بين‌المللي را براي كمك به مردم سوريه را خواستار شده است.
کد مطلب: 484
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *