به نقل از خبرآنلاین خبر ورود جدی محمدرضا فروتن به دنیای خوانندگی با انتشار آلبومی که پاییز امسال به بازار میآید، خاطره بازیگران دیگری که عرصه خوانندگی را تجربه کرده بودند زنده کرد؛ بازیگرانی که گاه آلبومها و یا تک آهنگهایشان با استقبال گسترده مخاطبان روبرو میشد و گروهی هم به طور کامل شکست را در این زمینه تجربه میکردند.
از جمله بازیگرانی که سراغ خوانندگی رفتهاند و آلبومی منتشر کردهاند میتوان به مهران مدیری، بهرام رادان، حامد بهداد و شهاب حسینی اشاره کرد. علاوه بر اینها امین حیایی، حمید گودرزی، امین زندگی و امیرحسین مدرس هم تجربیاتی در این عرصه دارند. و حالا نوبت فروتن است که با انتشار آلبوم موسیقیاش خود را در معرض اظهارنظرهای منتقدان عرصه موسیقی قرار دهد.
مهران مدیری
یکی از موفقترین خواننده - بازیگران، مهران مدیری است. او البته وارد هر عرصهای که شده، کمتر پیش آمده که ناموفق باشد، چه وقتی برای تلویزیون در آیتمهای کوتاه بازی میکرد و چه زمانی که سریالهای شبانه برای شبکه ۳ میساخت و چه وقتی پشت دوربین مجموعههای مناسبتی نوروزی قرار میگرفت و چه در این سالها که مجموعههایش را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی میکند. مدیری در فیلمهای سینمایی نیز حضوری نسبتا موفق داشته است. عملا میتوان گفت کارهای مدیری هیچگاه به طور کامل شکست نمیخورند، گاهی خیلی موفقاند، گاهی کمتر و این نتیجهای است که تصور میشود در دیدگاه موافقان و مخالفانش مشترک باشد.
یکی از تجربیات مدیری در این سالها که البته از وجه تجربه و گذشته به عنوان یکی از فعالیتهای همیشگی این هنرمند محسوب میشود، خوانندگی است. او آلبوم «از روی سادگی» طی همکاری با زندهیاد بابک بیات و فردین خلعتبری در سال ۱۳۷۹ عرضه کرد و همچنین در زمینه خوانندگی، کاستی برای کودکان به کارگرانی بهروز غریبپور، دکلمه کاست «دلتنگیها» در سال ۱۳۷۸، خوانندگی تیتراژ سریالهای «همنفس»، «مهر و ماه»، «شبهای برره»، «باغ مظفر» و «قهوه تلخ» را در کارنامه دارد و همچنین در آلبوم «دارکوب» گروهی با همین نام، یک تک آهنگ را اجرا کرده است.
محبوبیت صدای مدیری به اندازهای است که لینک دانلود اجرای او روی تیتراژ مجموعههایش در فضای مجازی با مراجعهکنندگان بالایی مواجه میشود.
بهرام رادان
با وجود آنکه یافتن فیلمی پرفروش در کارنامه کاری بهرام رادان کار سادهای نیست، اما همچنان او در میان ستارگان سینمای ایران جای دارد. رادان در سال ۱۳۹۱ دست به تجربهای جدید زد، یک آلبوم موسیقی با عنوان «روی دیگر» از این بازیگر منتشر شد؛ «روی دیگر» وجهی دیگر از علاقمندیهای بازیگر شناخته شده سینما را نشان داد. این آلبوم هرچند که با برخی حاشیهسازیها روبرو شد و تعابیر مختلفی از آن به عمل آمد، اما از نگاه برخی منتقدان و کارشناسان حوزه موسیقی نیز به صورت فنی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.
مهدی رفعتی یک کارشناس ارشد و مدرس موسیقی همان سال در نقدی که برای سایت موسیقی ما نوشت، بعد از بیان برخی نکات علمی در زمینه موسیقی در مورد خواندن رادان در این آلبوم نوشت: «تنظیم قطعات با دقت و سلیقه انجام شده است و نمیتوان به آن خرده گرفت اما در بخش آهنگسازی چه از حیث نوشتن ملودیها و چه از نظر انتخاب گام مناسب برای خواننده اثر دچار ضعف است. چرا که در قطعاتی که بیشتر ملودی مطرح بوده مانند قطعه ماه سیاه کوچولو، یا تو رفتی کنترل نتهایی که در قفسه سینه بیشتر تاثیر دارند و خواننده باید کوک این نتها را در سینه خود کنترل کند، به دلیل دقت نکردن آهنگساز، در انتخاب گام دچار مشکل شده، چه بسا اگر همین آهنگ هانیم یا یک پرده بالاتر نوشته میشدند از محدوده صدایی خواننده خارج نبود. اما کنترل کوک برای خواننده آسانتر میشد یعنی نتهای بم به نوعی از نظر کوک درست شنیده نمیشوند و در بسیاری از قطعات کوک آن کلمه خارج است و این دقت آهنگساز را میطلبد.»
نگاه تحلیلی دیگری هم به این آلبوم از سوی ابوالحسن مختاباد صورت گرفت و او هم نوشت: «...امکان دارد کار آقای رادان برای برخی جوانان در لحظاتی خاص جذاب باشد، بهخصوص آنانی که در لحظاتی تعیینکننده از زندگیاند و ساعاتی خاص و منحصربهفرد را در زندگی خود تجربه میکنند، (مثل عروسیها و عقدها یا نخستین آشناییها و دوستیها و قهر و آشتیها) اما اینکه این اثر بتواند روی نسلهای بعد هم تاثیر بگذارد و به کاری ماندگار تبدیل شود، طبیعی است که چنین نخواهد شد. دلیل هم این است که ذات کار ارتفاعی ندارد بلکه تنها در پیوند با برخی عوامل بیرونموسیقایی تداعیگر برخی لحظات و خاطرات میشود. صدای آقای رادان شخصیت مستقلی ندارد. شخصیت مستقل یعنی اینکه شناسنامه و مهر و تمبر خاص خودش را داشته باشد...»
بهرام رادان پیش از آنکه سراغ خوانندگی برود، برای بازی در فیلم سینمایی «گاوخونی» به کارگردانی بهروز افخمی، تمرین بیان طولانیمدت داشت. او در این فیلم داستان جعفر مدرس صادقی را باید میخواند و تمام طول فیلم غیر از ۱۵ دقیقه پایانی نریشنی با صدای رادان پخش میشد. تفاوت صدای رادن بعد از آن فیلم در حضورهای بعدیاش در سینما واضح بود. بعد از این تجربیات رادان در نسخهای از فیلم «سنتوری» ترانههایی که محسن چاووشی خوانده بود دوباره اجرا کرد. البته در نسخهای که به صورت غیرمجاز از این فیلم در سطح شهر پخش شد، خواننده قطعات محسن چاووشی بود.
با وجود تجربیاتی که رادان در زمینه خوانندگی داشت، پس از «روی دیگر»، فعلا دیگر سراغ خوانندگی نیامده است.
شهاب حسینی
شاید شهاب حسینی چندان از اینکه او را به عنوان خواننده به خاطر آورند، رضایت نداشته باشد و به وضوح در پانزدهمین جشن سینمای ایران این نظر خود را به دیگران القا کند، اما سابقه او در زمینه خوانندگی باقی است و اتفاقا در این عرصه علاقمندان و دوستدارانی هم دارد.
حسینی با گروه «هفت» همکار داشت، گروهی که امیرحسین مدرس، حمید گودرزی و امین زندگانی هم در آن عضویت داشتند. حسینی در آلبوم یک و دو این گروه دکلمه کرده و درآلبوم سه و چهار خوانندگی کرده است.
حامد بهداد
نخستین بار حامد بهداد با خواندن تیتراژ سریال تلویزیونی «غریبه» خوانندگی را تجربه کرد و در ادامه به صورت جدیتر وارد این عرصه شد. او با گروه دارکوب همکاری داشت و همچنین با رضا یزدانی نیز در آلبوم «ساعت ۲۵» همکاری کرده بود. بهداد به عنوان خواننده نتوانسته به میزان محبوبیتش در زمینه بازیگری دست پیدا کند، اما حضورش در این عرصه هم برای او واکنشهایی مثبت به همراه داشته است.
محمدرضا فروتن
تازهترین خبرها حکایت از آن دارد که پاییز امسال، محمدرضا فروتن نخستین آلبوم موسیقی خود را منتشر میکند. او اواخر سال ۹۰ کار بر روی این آلبوم را آغاز کرد و این آلبوم مهر یا آبان ۹۳ منتشر خواهد شد.
این آلبوم هشت قطعه دارد و ترانههای آن را افشین یداللهی سروده است. ترانههایی با مضامین عاشقانه که بابک زرین آهنگسازی آن را برعهده داشته و به صورت ارکسترال کار شده است. در این اثر ملودیهایی از سیروان خسروی نیز به کار گرفته شده است.
فروتن پیش از اینکه سراغ انتشار این آلبوم برود، در فیلم سینمایی «شب یلدا» تجربهای نه چندان جدی در زمینه خوانندگی داشت. باید تا پاییز منتظر ماند و دید که خوانندگی فروتن با استقبال مخاطبان روبرو میشود یا نه.