۰
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۲

پیتر اوتول ستاره "لورنس عربستان" درگذشت

پیتر اوتول بازیگری که هشت بار نامزدی اسکار را در کارنامه اش داشت، در 81 سالگی درگذشت.
پیتر اوتول ستاره "لورنس عربستان" درگذشت
به نقل از هالیوود ریپورتر، پیتر اوتول بازیگری که در نقش های مختلفی ظاهر شده بود و با بازی در فیلم "لورنس عربستان" در سال ۱۹۶۲ یکی از هشت نامزدی اسکارش را کسب کرد، در ۸۱ سالگی درگذشت.

این بازیگر دیروز شنبه در بیمارستانی در ولینگتون در لندن و پس از مدت‌ها تحمل بیماری چشم از جهان فروبست.

اوتول در ماه ژوییه ۲۰۱۲ بازنشستگی خود از دنیای بازیگری را اعلام کرده و گفته بود دیگر قلب این کار را ندارد و می داند دوباره این توان را به دست نمی آورد. با این حال او هنوز دو فیلم اکران نشده دارد که شامل "کاترین اسکندریه" و "مری" است.

اوتول که پدرش ایرلندی و مادرش اسکاتلندی بود، در طول دوران بازیگری اش که تقریبا ۶ دهه به طول انجامید، به جز "لورنس عربستان" برای بازی در "بکت" در سال ۱۹۶۴، "شیر زمستان" در سال ۱۹۶۸، "خداحافظ آقای چیپس" در سال ۱۹۶۹، "طبقه حاکم" در سال ۱۹۷۲، "مرد کوتاه" در سال ۱۹۸۰، "سال محبوب من" در سال ۱۹۸۲ و "ونوس" در سال ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما هیچ‌یک از آنها را به خانه نبرد. او در سال ۲۰۰۳ جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد.

با این حال او برای بازی در فیلم‌های "لورنس عربستان" و "بکت" جایزه بهترین بازیگر بریتانیا را برد. او در فیلم "بکت" در نقش هنری دوم در برابر ریچارد برتون بازی کرده بود.

اوتول در نقش های متفاوت از کمدی تا درام بازی کرده بود. "چطور باید یک میلیون دزدید" در سال ۱۹۶۶، "شب ژنرال ها" در سال ۱۹۶۷ و "مردی از لامانچا" در سال ۱۹۷۲ از دیگر فیلم های وی هستند.

حرفه بازیگری وی در سال ۱۹۶۰ با انتخاب دیوید لین برای بازی او در نقش "لورنس عربستان" مسیری دیگر پیدا کرد و اوتول برای بازی در این فیلم که تولید آن یک سال طول کشید، ۲۸ پوند وزن کم کرد، یک قوزک پایش را شکست و جمجمه اش ترک برداشت و او به ستاره ای بین المللی بدل شد که برای بازی فوق العاده اش در صحرا با آن چشم های آبی کاملا در خاطره ها ماند.

"لورنس عربستان" نامزد دریافت ۱۰ جایزه اسکار شد و ۷ جایزه را دریافت کرد که شامل بهترین فیلم (در ۲۲۲ دقیقه به عنوان بلندترین فیلمی که تا آن زمان جایزه اسکار را برده بود) می شد. اما در رقابت برای کسب جایزه بهترین بازیگر اوتول این جایزه را به گریگوری پک برای "کشتن مرغ مقلد" واگذار کرد.

او بازیگر صحنه تئاتر هم بود و در نقش های بزرگ و متفاوتی ظاهر شد که "در انتظار گودو" ، "مکبث" و "پیگمالیون" از جمله آنها هستند. او به درخواست لارنس اولیویه در سال ۱۹۶۳ برای اولین بار به صحنه نمایش رفت و در نقش هملت در تئاتر ملی ظاهر شد.

او که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در اوج کاری اش بود، متولد سال ۱۹۳۲ در ایرلند بود و در کودکی به مسابقات اسب سواری علاقه نشان می داد. او کارش را با شغلی دفتری در نشریه یورکشایر ایوینیینگ نیوز آغاز کرد و خیلی زود به یک گزارشگر بدل شد. وی بعد وارد رویال آکادمی هنر شد و به تحصیل پرداخت و به زودی جایگاه خودش را عرصه هنر کسب کرد. او در ۷۳ نقش متفاوت سینمایی ظاهر شد که اولین آنها "گروگانگیری" در سال ۱۹۶۰ بود.

در سال های اخیر اوتول یک جایزه امی برای بازی در مینی سریالی با عنوان "ژاندارک" در سال ۱۹۹۹ دریافت کرد. او در نقش شاه فیلم "ترویا" در سال ۲۰۰۴ نیز ظاهر شد و برای بازی در "ونوس" آخرین نامزدی اسکارش را به دست آورد.
کد مطلب: 36263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *