۰
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۲
محمدرضا تابش خواستار شد؛

پیگیری جدی دریافت غرامت عدم تحویل اس-300

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به سه وزیر دادگستری، امور خارجه و دفاع تذکر کتبی داد.
پیگیری جدی دریافت غرامت عدم تحویل اس-300
 محمدرضا تابش به وزیر دادگستری در خصوص رسیدگی سریع به حادثه قتل ناجوانمردانه سرمحیط بان منطقه لشگردره ملایر و مجازات مرتکبین این عمل جنایتکارانه و لزوم حمایت موثرتر محاکم قضایی از محیط بانان و جنگل بانان در ایفای وظایف محوله، تذکر داد.
در این تذکر کتبی که به امضای بیش از ۴۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده است، دریاره چگونگی رخ دادن این حادثه تاسف انگیز آمده است: بعد از افطار روز جمعه ۱۳ مردادماه جاری، هنگام گشت زنی مسئول محیط بانی منطقه حفاظت شده لشگر دره ملایر و همکارش، شکارچیانی که قصد شکار غیرقانونی در منطقه حفاظت شده را داشتند بعد از مواجه شدن با فرمان ایست محیط بان و عدم توجه به آن، وقتی خودروی آنها با شلیک تیر به لاستیک متوقف می شود، متاسفانه به سمت خودروی محیط بان وظیفه شناس، شلیک می کنند.

در این تذکر با تاکید بر فراهم آوردن اسباب محاکمه سریع مرتکبین این عمل ناجوانمردانه و اشد مجازات قانونی برای عاملان آن اعلام شده است: انتظار این است که محاکم قضایی، محیط بانان و جنگل بانان را در ایفای وظایف قانونی شان به طور موثری مورد حمایت قرار دهند تا بیش از این شاهد از دست رفتن جان این عزیزان زحمتکش و از خود گذشته و جراحت و معلولیت آنها نباشیم.

همچنین با اشاره به سابقه چنین حوادثی در گذشته در این تذکر آمده است: خوب است بدانید که این یکصد و سیزدهمین محیط بانی است که از سال ۱۳۴۹ تاکنون جان خود را از دست می دهد و زمانی این آمار نگران کننده تر می شود که ما در اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی، حفظ و صیانت از محیط زیست را وظیفه عمومی می دانیم اما متاسفانه از این تعداد (۱۱۳ نفر) ۱۰۹ نفر پس از دوران انقلاب اسلامی و با کمال تاسف ۲۲ نفر آن نیز مربوط به هفت سال اخیر است که روند فزاینده ای دارد و نگران کننده است.

در ادامه تاکید شده است: نقش محاکم قضایی در حمایت موثرتر از محیط بانان و رسیدگی سریع تر به پرونده های متجاوزان به محیط زیست و منایع طبیعی، همچنین مجهز کردن آنها به تجهیزات مدرن توسط سازمان حفاظت محیط زیست و تقدیم لایحه ای به مجلس که حمایت های قانونی و موثری را نسبت به آنها معمول دارد، می تواند از شدت این حوادث بکاهد و مصونیت بیشتری را برای محیط بانان بوجود آورد.

در این تذکر کتبی به وزیر دادگستری آمده است: انتظار قرار گرفتن محیط بانان مقتول حین انجام وظیفه به عنوان شهید، از طرف بنیاد شهید انقلاب اسلامی نیز انتظار معقول و منطقی است که دو مورد اخیر را باید معاونان ریاست جمهوری با پیگیری و اقدامات خویش محقق کنند.

نماینده مردم اردکان در تذکر جداگانه دیگری به وزرای امور خارجه و دفاع، پیگیری دریافت غرامت عدم تحویل سامانه موشکی اس - ۳۰۰ خریداری شده از روسیه و پاسخ در خور و قاطع به آن کشور مبنی بر اعلام عدم حمایت از ایران در پرونده هسته ای در صورت ممانعت از بازپس گیری شکایت را خواستار شد.

در این تذکر که به امضای بیش از ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس رسیده، آمده است: استحضار دارید علیرغم آنکه از سال ۱۳۸۷ ایران اقدام به خرید سامانه موشکی اس -۳۰۰ از کشور روسیه کرده و این کشور به بهانه های مختلف از جمله صدور قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت از تحویل آن به کشورمان سر باز زده و دفع الوقت کرده است، اخیراً که طبق مفاد قرارداد، موضوع شکایت به دادگاه بین المللی برای پرداخت غرامت ناشی از عدم تحویل این سامانه موشکی مطرح شده است.

در این تذکر آمده است: متاسفانه برخی مقامات کشور روسیه با گستاخی هر چه تمامتر اعلام کرده اند در صورتی که ایران شکایت خود درباره لغو قرارداد اس - ۳۰۰ را از آن کشور بازپس نگیرد، مسکو حمایت خود را در پرونده هسته ای ایران برخواهد داشت و موضع سخت گیرانه تری را در این خصوص اعمال خواهد کرد.

در این تذکر همچنین تاکید شده است: موضوع شکایت و دریافت غرامت از روسیه با قدرت و قوت مورد پیگیری قرار گرفته و به مواضع گستاخانه ابراز شده توسط برخی مقامات کشور روسیه، از جانب مردم انقلابی و خداجوی ایران که سیاست "نه شرقی نه غربی" جزو آرمانهای اساسی آنهاست، پاسخ قاطع داده شود.

کد مطلب: 3503
مرجع : انتخاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *