۰
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵

موضوع هسته‌ای از وزارتم در امور خارجه آسان‌تر است

ولایتی بازسازی اقتصاد داخلی و روابط خارجی را از اهم برنامه‌های دولت احتمالی خود عنوان کرد.
علی‌اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی انتخاب ایرانی به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ داد و با بیان این‌که «هدفم برای حضور در عرصه انتخابات خدمت به مردم در جهت پیشرفت کشور است» تصریح کرد: به عقیده من شعارها باید واقعی و برخاسته از یک نیت صادق و عزم راسخ باشد.

وی با بیان این‌که «برنامه‌ای که به صورت مدون منتشر خواهم کرد مبتنی بر مطالبات هموطنان از دولت احتمالی‌ام خواهد بود» درباره برنامه‌های خود در عرصه سیاست خارجی اظهارکرد: توسعه روابط با کشورهای خارجی را در مبنای سه اصل عزت،حکمت و مصلحت در دستور کار قرار خواهم داد و در صورتی که روابط‌مان براساس احترام متقابل باشد، مطمئنا منعی برای توسعه روابط بین‌المللی نخواهیم داشت. منتهی رژیم صهیونیستی در این میان استثناست. کشورهایی نظیر آمریکا نیز اگر به زیاده‌خواهی‌های خود پایان داده و با خارج شدن از موضع استکباری در عمل به موضع برابر احترام بگذارند، می‌تواند در زمره‌ کشورهایی باشد که با آن‌ها ارتباط خواهیم داشت.

وی درباره پیگیری موضوع هسته‌یی ایران در دولت آینده نیز خاطرنشان کرد: انرژی صلح آمیز هسته‌یی جزو نیازهای اساسی ماست؛ زیرا پاک‌ترین انرژی در جهان به شمار می‌آید به خصوص اگر از شکافت هسته‌یی به سمت جوش هسته‌یی حرکت کنیم می‌توانیم به آینده بهتری دست یابیم بر این اساس جمهوری اسلامی ضمن تعامل با کشورهای طرف مذاکره در موضع حق خود ایستادگی خواهد کرد. در موضوع هسته‌یی می‌توان به تفاهم دست یافت و با بهره‌گیری از دیپلماسی فعال با کشورها و مجامع بین‌المللی این حق را پیگیری کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تجربیات خود در دوران تصدی وزارت خارجه «مذاکرات صلح ایران و عراق در چارچوب قطعنامه ۵۹۸ و هم‌چنین قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر را یادآور شد و تصریح کرد: ما قدرت نفوذ ایران در سطح منطقه را طی ۱۶ سال فعالیت خود در وزارت امور خارجه توانستیم تقویت کنیم، چنانکه امروز هیچ مساله‌ای در منطقه جز با حضور فعال جمهوری اسلامی ایران حل نخواهد شد؛ بنابراین در موضوع هسته‌یی که به مراتب ساده‌تر از اتفاقاتی است که در آن سال‌ها با آن مواجه بودیم، می‌توانیم با پشتیبانی مردم و رهبری‌های مقام معظم رهبری در چارچوب یک دیپلماسی فعال و مدبرانه پیش برویم.

وی درباره برنامه‌های اقتصادی خود نیز گفت: اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد و تولید را مردمی کنیم این امر جز با اجرای صحیح قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی میسر نخواهد بود. متاسفانه طی سال‌های اخیر این قانون آن‌گونه که باید اجرا نشده است.

وی وجود برخی مشکلات اقتصادی را ناشی از اتخاذ تدابیر غیرصحیح دانست و درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: این قانون به شکل درست باید اجرا شود.

ولایتی با تاکید بر ضرورت اعتماد میان دولت و ملت اظهار کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که ایرانیان خارج از کشور با اعتماد کامل در داخل کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و مطمئن باشند می‌توانند سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را برداشت کرده و به خارج منتقل کنند؛ بدین ترتیب می‌توانیم نسبت به جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج ازکشور امیدوار باشیم.

وی در ادامه اشتغال‌زایی را در گرو تقویت تولید در کشور دانست و با اشاره به نسبت توسعه سیاسی و اقتصادی با یکدیگر خاطرنشان کرد: این دو مقوله باید در جای خود پیگیری شود؛ نمی‌توان با در نظر گرفتن یکی دیگری را نادیده گرفت. تنها توسعه سیاسی برای مردم نان نمی‌شود همچنین اگر مردم به بلوغ سیاسی نرسند نمی‌توانند انتخاب‌های دقیقی برای بهبود وضعیت اقتصادی خود داشته باشند.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها موظفند در چارچوب سند چشم‌انداز فعالیت کنند و ما در میان‌مدت و کوتاه مدت تلاش خواهیم کرد که به بازسازی اقتصادی داخلی و روابط خارجی بپردازیم.

این کاندیدا یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری لازمه بازسازی اقتصاد داخلی را ثبات در تصمیم‌گیری‌ها دانست و یادآور شد: تصمیمات در عین پویایی باید از استحکام لازم برخوردار باشد تا مردم سردرگم نشوند.

وی همچنین افزایش نقدینگی و نظارت صحیح نداشتن از سوی دولت را از عوامل تورم دانست و بر ضرورت توجه همه‌جانبه دولت به موضوعات گوناگون کشور تاکید کرد.

وی با بیان این‌که «تحریم‌های امروز شدیدتر از تحریم‌های سال‌های جنگ نیست» اظهار کرد: باید با دانستن الفبای روابط بین‌الملل به گونه‌ای با دشمن حرف زد که هر دو طرف سخن هم را بفهمند، این راه باعث کاهش تحریم‌ها و یا لغو آن‌ها می‌شود، اگر همه مشکلات کشور را ناشی از تحریم بدانیم یعنی از خود سلب مسوولیت کرده‌ایم؛ بنابراین باید با تدبیر پیش رویم و منفعل نباشیم.

ولایتی درباره دموکراسی نیز گفت: دموکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم، کجای دنیا سراغ دارید انقلابی رخ دهد و با گذشت سال‌ها از این انقلاب هر سال یک انتخابات داشته باشند که به تایید ناظران داخلی و خارجی انتخاباتی آزاد است؛ لذا دموکراسی در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورها از سطح کیفی بالاست و به واقع می‌توان آن را حاکمیت مردم بر مردم خواند. منتهی این دموکراسی همان‌گونه که در همه کشورها در چارچوب یکسری ارزش‌های تعریف می‌شود در کشور ما نیز در چارچوب ارزش‌های اسلامی است.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن آزادی بیان در ایران خاطرنشان کرد: آزادی رسانه‌ای،‌ احزاب و گروه‌ها در ایران کمتر از آزادی در کشورهای غربی نیست.

وی همچنین نسبت به ارتقای سطح عزت و کرامت ایرانیان در جهان تاکید کرد و راهکار آن را برقراری روابط عزتمند با کشورهای دیگر دانست.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: یکی از شروط روابط‌مان با کشورها باید حفظ عزت و تشخص هموطنان باشد تا جایی که اگر حتی به یک ایرانی توهین شد، روابطمان با آن کشور تحت تاثیر قرار گیرد و حتی منجر به عذرخواهی آن کشور شود.

وی در پایان بر حمایت دولت احتمالی خود از دانشجویان ایرانی خارج از کشور تاکید کرد و با بیان این‌که «شهروندان ایرانی داخل و خارج هیچ تفاوتی ندارند» یادآور شد: باید برای دانشجویان جهت تحصیل در خارج از کشور به ویژه‌ها در رشته‌های مورد نیازمان تسهیلاتی برقرار کنیم و دانشجویان را در شغل مناسب در داخل کشور به کار گیریم. یکی از تسهیلات لغو روادید است. به عقیده من می‌توان با بیش از ۴۰ کشور جهان معاهده لغو روادید امضا کرد.
کد مطلب: 31905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *