به گزارش واحد مرکزی خبر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درخصوص روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر طبق قانون ما به محض رسیدن اسامی یک فرصت ۵ روزه برای بررسی صلاحیتها داریم و آنچه مهم است احراز اصل ۱۱۵ قانون اساسی است. آنچه ما به دنبال آن هستیم انطباق رفتارهای افراد با این شرایط است اگر این شرایط وجود داشته باشد ما به دنبال مسائل دیگر نمیرویم. از تعدادی که هماکنون ثبتنام کردند هر تعدادی که واجد شرایط شوند اسامی آنها برای شرکت در انتخابات به وزارت کشور ارائه میشود.
وی در ادامه افزود: ما جلسات متعددی را در شورای نگهبان داشتهایم و در این هفته نیز احتمالاً یک یا دو جلسه خواهیم داشت تا بتوانیم روز سهشنبه نتایج احراز صلاحیتها را به وزارت کشور ارائه کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به انتشار بیانیههایی از سوی اقشار مختلف از جمله روحانیون و دانشجویان خطاب به شورا نگهبان اشاره و تأکید کرد: جامعه ایران یک جامعه باز سیاسی است و همه مردم و کسانی که دلسوز نظام هستند احساس وظیفه دارند که نسبت به مسائل کلان کشور اظهارنظر کنند. این نشانه مردمسالاری است و ما نمیتوانیم کسی را منع کنیم.
کدخدایی در همین زمینه افزود: شورای نگهبان شنونده مطالب است و اصولی دارد و براساس قانون اعلام نظر میکند ، اعضای شورای نگهبان مثل بقیه مردم در دانشگاهها، حوزه و جامعه حضور دارند.
وی در ادامه در خصوص تفاوت روند تأیید صلاحیت کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما در انتخابات مجلس هیئتهای نظارت شورای نگهبان را داریم که وظیفه بررسی و تأیید و رد صلاحیت شرکتکنندگان را برعهده دارند ، اما در انتخابات ریاست جمهوری بحث ردصلاحیت را نداریم. در ریاست جمهوری ما فقط احراز شرایط را داریم که تنها برعهده خود شورای نگهبان است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما در انتخابات ریاست جمهوری هیئت نظارت و اجرایی نداریم بنابراین آنچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده احراز شرایط کاندیداها براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی است.
کدخدایی در ادامه به تقسینبندی شروط این اصول در اصل ۱۱۵ قانونی اساسی اشاره و تصریح کرد: اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی، ایمان و تقوا، مدیر و مدبر بودن همگی از این شرایط است و تخطی از آن امکانپذیر نیست.
وی در همین زمینه تأکید کرد: در قانون اساسی در دو مرحله بررسی صلاحیت کاندیداها صورت میگیرد در یک مرحله باید کاندیداها به عنوان رجال مذهبی و سیاسی شناخته شوند و این افراد باید بیایند و ثبتنام کنند، بعد از میان رجال سیاسی و مذهبی کسانی که دارای شرایطی همچون ایرانیالاصل و سایر شرایط باشند گزینش میشوند.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش در خصوص ثبت نام افراد زیادی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ما در قانون انتخابات مجلس موانعی برای ثبتنام کاندیداها داریم اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری بدین شکل نیست، اما این به معنای این نیست که هرکسی میتواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبتنام کند چرا که ما بر اساس فرض اولیه قانون شرط شرکت رجال مذهبی و سیاسی را داریم.
کدخدایی در ادامه به شرایط و محدودیتهای قانون اساسی برای ثبت نام کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: باید این شرایط در قوانین عادی لحاظ شود که ما برای اولینبار این مسئله را در آییننامه داخلی شورای نگهبان در نظر گرفتهایم و این مسئله در این آییننامه تصریح شد که افراد معروف و کسانی که اثر مشخصی در مباحث مذهبی و سیاسی داشته باشند میتوانند در انتخابات شرکت کرده و با عنوان رجال مذهبی و سیاسی شناخته شوند تا بعداً از بین آنها کسانی که سایر شرایط را دارند میتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی صلاحیت حدود ۴۰ نفر از کل ثبتنامکنندگان تأکید کرد: من به هیچ عنوان هیچ کدام از این فهرستهای ۷ نفره یا ۱۲ نفره را تأیید نمیکنم چرا که شورای نگهبان براساس اعداد کار نمیکند و براساس معیار کار میکند و ممکن است شورای نگهبان هر ۴۰ نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را تأیید صلاحیت کند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شرط مدیر و مدبر بودن در قانون گفت: ما در سالهای بعد از انقلاب افراد متعددی را داشتیم که در پستهای کلان سمتهایی داشتهاند که از سابقه آنها میتوان شرط مدیر و مدبر بودن را استنتاج کرد و افرادی هم که سابقه مدیریت کلان نداشتهاند میتوانند برنامههای خود را بررسی و به شورای نگهبان ارائه کنند.
کدخدایی در همین زمینه اظهارداشت: در این دوره هم برنامههای یک یا دو نفر نیز در شورای نگهبان بررسی شد و ممکن است آنها برای ارائه برخی توضیحات درباره برنامههایشان به شورای نگهبان دعوت شوند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه گفته میشود شورای نگهبان در تأیید صلاحیتها توازن سیاسی را رعایت میکندیا خیر، گفت: آیا در سال ۸۸ تمام کاندیداهای معرفی شده توازن سیاسی نداشتند؟ اغلب آنها به یک جناح سیاسی خاص تعلق داشتند و شورای نگهبان تنها به احراز صلاحیتها توجه میکند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا آرزو داشتید به جای حقوقدان وارد کار دیپلماتیک شوید، گفت: این بیشتر توصیه معلمان ما در دوران دبیرستان بود، در غیر اینصورت با توجه به فضای رژیم گذشته ما ترجیح میدادیم که وارد چنین عرصهای نشویم.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا کاندیدایی به دلیل تبلیغات زودهنگام تاکنون رد شده است یا خیر، گفت: ما در ریاست جمهوری چنین مسئلهای را نداشتیم، اما در انتخابات دیگر یکی دو مورد تبلیغات غیرواقعی داشتیم ، البته تا زمانی که صلاحیتها و بررسی آنها به اتمام نرسد، کاندیداها حق تبلیغات ندارند و ما در یکی دو مورد به برخی از کاندیداها به صورت مکتوب تذکر دادهایم.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به سفر کاندیداها اشاره کرد و گفت: برخی از سفرهای کاندیداها سفرهایی کاری است که مسئولان محترم دارند و مصداق تبلیغات نیست اما برخی سفرها که خارج از آن است و با راه انداختن کارناوالها و با تبلیغات گسترده همراه است به عنوان تبلیغات زودهنگام مطرح است.
کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا داشتن تبلیغات غیرواقع باعث رد صلاحیت کاندیداها میشود، اظهارداشت: اینکه برخی کاندیداها شعارهایی را به مردم ارائه میکنند اینها اگر خلاف واقع باشد در درجه اول التزام افراد به اسلام مخدوش است و میتواند در بررسی صلاحیتها مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال کسی که هیچ برنامهای برای اداره کشور ندارد، تأیید صلاحیت میشود یا نه، گفت: من عرض کردم افرادی که سوابق مدیریتی و اجرایی نداشتند نیازمند بررسی برنامهها و گفتوگوی بیشتر با آنها هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اگر شخصی رجل سیاسی باشد شرایط چطور است، گفت: اگر شخص سوابق مدیریتی داشته باشد، صلاحیت وی تأیید میشود و اگر سوابق مدیریتی نداشته باشد به طور قطع ما نیازمند بررسی بیشتر برنامههای او برای احراز صلاحیت هستیم ، البته سوابق مدیریتی نیز بررسی میشود که این سوابق مثبت بوده و یا منفی که براساس آن تصمیمگیری میشود.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه در خصوص عدم اشرافیگری کاندیداها اظهارداشت: ایشان نظر خود را در این باره مطرح کردند که جامعه ممکن است به اشرافیگری تمایلی نداشته باشد و این گونه مسائل تا زمانی که به عنوان یک امر خلاف مطرح نشود در شورای نگهبان بررسی نخواهد شد.
وی در همین زمینه افزود: ما باید مصالح عالی نظام را در نظر بگیریم و معیارهای قانونی را با توجه به آنها در مورد افراد محک بزنیم. این به مفهوم این نیست که مصلحت جایگزین قانون شود، مصالح عالی نظام سیاستهای کلی است که آنها هم به نوعی منطبق بر قوانین است و به مفهوم این نیست که ما معیارها را نادیده بگیریم.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ممکن است تعداد افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند گرایشهای سیاسی افراد، همه از یک طیف سیاسی باشند. آیا ما باید عقب بزنیم و نادیده بگیریم؟ خیر! از نظر ما مصالح عالی نظام فراتر از اینگونه صحبتها است و دلیل بر این نمیشود که ما افراد را در چارچوب حزب و گروه قرار بدهیم.
کدخدایی ادامه داد: مصالح عالی نظام مسائلی است که در سیاستهای کلان نظام مطرح شده است و مطلبی نیست که به صورت سلیقهای بررسی کنیم و با سلایق بسیار فرق میکند.
وی در ادامه تأکید کرد: ما جلسات متعددی را در شورای نگهبان داشتهایم و در این هفته نیز احتمالاً یک یا دو جلسه خواهیم داشت تا بتوانیم روز سهشنبه نتایج احراز صلاحیتها را به وزارت کشور ارائه کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اطلاعرسانی در مورد احراز صلاحیتها از طریق وزارت کشور انجام میشود. البته به دلیل گستردگی تعداد نامزدها در این دوره ۵ روز مهلت بررسی کاندیداها تمدید شد و ما باید روز سهشنبه نتایج را به وزارت کشور اعلام کنیم و وزارت کشور میتواند ظرف ۲ روز نتایج را به کاندیداها اعلام کرده و پس از آن تبلیغات آغاز میشود.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا راهی برای پیگیری کردن منشأ برخی از شایعات درباره احراز صلاحیت برخی کاندیداها وجود دارد یا خیر، گفت: ما از دوستان خود در رسانههای مختلف دعوت میکنیم تا از دامن زدن به این شایعات خودداری کنند. آنچه برعهده ما است اعلام رسمی اسامی است که ما هم آن را ظرف یک یا دو روز آینده اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نحوه اخذ رأی از ایرانیان خارج از کشور گفت: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که ما از ایرانیان خارج از کشور اخذ رأی میکنیم و خوشبختانه هیئت اجرایی اخذ رأی از ایرانیان خارج از کشور تعیین شدهاند که وظیفه این نظارت بر گرفتن آرا از ایرانیان خارج از کشور در نمایندگیهای سیاسی را برعهده دارد و انشاءالله صندوقهای بیشتری در اختیار نمایندگیهای سیاسی از طریق وزارت امور خارجه قرار بگیرد تا انشاءالله مثل مردم داخل کشور مشارکت گستردهای را در خارج از کشور از سوی ایرانیان مقیم خارج از کشور شاهد باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره همزمانی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و امکان تداخل این دو انتخابات اضافه کرد: ما در گذشته در هر سال شاهد برگزاری یک انتخابات بودیم و فضای کشور هر سال با انتخابات روبهرو بود در چند سال گذشته پیشنهادی مطرح شد که برخی از انتخاباتها به صورت همزمان برگزار شود. این مسئله از جهت اینکه فضای انتخابات یک بار به جای دو بار درگیر شود میتواند کمک بزرگی به این مسئله باشد که مردم هر ساله درگیر بحث انتخابات نباشند.
کدخدایی در همین زمینه ادامه داد: به هر حال قانون موظف کرد که انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای شهر و روستا به صورت همزمان برگزار شود ، البته همانگونه که میدانید نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس است و آنها هم در حال انجام دادن کار خود هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: اما اجرای هر دوی این انتخابات برعهده وزارت کشور است و ما در انتخابات ریاست جمهوری با وزارت کشور همکاریهای لازم را داریم و در انتخابات شوراها هیچ گونه دخالتی نداریم ، البته ما در این دوره انتخابات میاندورهای مجلس را در ۴ حوزه و انتخابات خبرگان رهبری را در ۲ حوزه داریم که ما در آنها انجام وظیفه میکنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان تکلیفی برای رسانهها مشخص کرده یا نه، گفت: ما قانونگذار نیستم و تنها از رسانهها کمک میخواهیم و خواهش میکنیم که در بیان مطالب و اخبار مستند همکاری لازم را داشته باشند تا در فضای سیاسی کشور به سمت مشارکت گسترده حرکت کنیم.