۰
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۶

طول خیابان شهریار به اندازه عرض بزرگراه آل احمد است

منشی‌زاده یکی از ظرفیت‌های شعر را استفاده از موزیکالیته حروف عنوان کرد و گفت: شاعر باید برای معشوق دیگران، که مردم هستند، شعر بگوید نه برای معشوق خود؛ چراکه شاعر زبان مردم فقیر و توده جامعه است.
کیومرث منشی‌زاده(شاعر معاصر) در دومین نشست از سری نشست‌‌های ادبی نشر «نگیما»، که به رونمایی از مجموعه شعر «دمان شهریور کودکی» سروده «بهنام زندی» اختصاص داشت، با اشاره به مهجوریت شعر در فضای کنونی فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: شاعر زبان خلق است و اگر او نگوید که بگوید. یک خیابان به نام شهریار گذاشته‌اند که طول آن به اندازه عرض بزرگراه آل احمد است!؟

کیومرث منشی‌زاده در بخش دیگری از این نشست درخصوص مجموعه شعر «دمان شهریور کودکی» سروده «بهنام زندی» عنوان کرد: شاعر این مجموعه زبان خوبی دارد؛ یعنی زبان بچه آدمی است.

وی در این‌باره افزود: زبان در این مجموعه شعر، زبان امروز است برخلاف «سهراب سپهری» که جوانی است که با زبان پیر هرات شعر می‌گوید!

وی در ادامه گفت: خوشحالیم که زندی توانسته پس از چندین سال تلاش، مجموعه‌ای ارزشمند از شعرهای خود را با زبانی دلنشین به بازار کتاب ارائه نماید.

وی خاطرنشان کرد؛ این وسواس در نوشتن باید سر لوحه شاعران جوان ما قرار گیرد چرا که درختان بی‌گناهند!

منشی‌زاده یکی از ظرفیت‌های شعر را استفاده از موزیکالیته حروف عنوان کرد و گفت: شاعر باید برای معشوق دیگران، که مردم هستند، شعر بگوید نه برای معشوق خود؛ چراکه شاعر زبان مردم فقیر و توده جامعه است.

کیومرث منشی‌زاده که پایه گذار شعر ریاضی و گوینده به قول خود شعرهای رنگی اطلاق می‌شود، با لحنی طنزآمیز خاطرنشان کرد: تشویق و جایزه نیز برای بچه‌هاست و شاعر که نباید دنبال جایزه باشد!

وی از پرکاری برخی شاعران هم انتقاد کرد و گفت: شاعر خیلی جوانی پیش من آمد و گفت که من تاکنون چهار مجموعه شعر منتشر کرده‌ام. من هم به او گفتم «چه عجب که شما چهار مجموعه شعرداری ولی حافظ یکی دارد!»

این شاعر طنزپرداز افزود: از این رو در مقدمه مجموعه شعری نوشتم که برای شاعران شعر کوتاه و برای خودم عمر دراز آرزومندم!

در ابتدای این نشست، باسط زندی به معرفی اجمالی کتاب و شاخص‌های اصلی آن پرداخت و سپس زهره میرسپاسی، مجری و گوینده تلویزیون، یکی از اشعار کتاب را به انتخاب خویش قرائت نمود.

در ادامه علی باقری(مدیر مسؤل انتشارات نگیما) سه شعر از اشعار بهنام زندی را به انتخاب خویش قرائت نمود. در ادامه مراسم رونمایی از کتاب «دمان شهریور کودکی» توسط کیومرث منشی‌زاده و مدیر مسؤل انتشارات نگیما، انجام شد. سپس بهنام زندی، مولف کتاب، درباره اشعار و روند فعالیت‌های ادبی خویش به ارائه توضیحاتی کوتاه پرداخت و گفت: قریب ۱۵ سال است که مشغول مطالعه‌ ادبیات کلاسیک و معاصر بوده‌ام و با نیم نگاهی به جریانات شعری دهه‌های اخیر، اشعار خود را جدایِ از هیاهو و جریان‌های اخیر شعر معاصر نوشته‌ام.

زندی در ادامه گفت: دست مایه‌‌ام در سرودن این مجموعه و سایر شعر‌هایم، برداشت و درک شخصی‌ام از تجربیاتم بوده است. تجربیاتی که شامل عشق، انسان، درد و رنج‌هایی ست که ناگزیر تاکنون متحمل شده‌ام.وی بیانات خود را با قرائت دو شعرکوتاه از کتاب به اتمام رساند.

فریاد شیری(شاعر و سردبیر انتشارات نگیما) هم ضمن اشاره به تنوعی که نشر نگیما در انتخاب کتاب‌ها دارد و با اشاره به اینکه سلیقه خود را به عنوان شاعر و کار‌شناس این انتشارات، در انتخاب کتاب‌های منتشر شده توسط نشر نگیما دخالت نداده است، به ارائه نکاتی درباره کتاب «دمان شهریورکودکی» پرداخت و گفت: این کتاب را نمی‌دانیم که درکدام جریان شعری، که ازدهه هفتاد به بعدپدید آمدند، قرار دهیم چراکه بهنام زندی به طورمستقل کار کرده بنابراین، جزو آن دسته از شاعرانی است که جدای از جریان‌های اخیر شعر معاصر شعر گفته است.
در بخشی از این نشست ادبی، مختار شکری‌پور؛ شعری ترجمه شده از هیوا قادر(شاعر معاصر کُرد) را که خود ترجمه‌ کرده بود، خواند.
این نشست عصرپنج شنبه، ۵ اردیبهشت، به همت باسط زندی، داستان نویس، و انتشارات نگیما درکافه وصال واقع برگزارشد.
کد مطلب: 28544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *