حسین کنعانیمقدم دبیرکل حزب سبز ایران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که شمخانی اخیرا با انتقاد از رؤسایجمهور سابق از جمله احمدینژاد، روحانی و رئیسی گفت که به هیچکدام از آنها رای نداده اما این سوال مطرح است که وی همواره در همه دورهها نقش کلیدی داشته هدف او از طرح این مسائل چیست، عنوان کرد: من نزدیک به ۴۵ سال آقای شمخانی را از نزدیک میشناسم و با هم در سپاه کار کردیم و در جاهای مختلف با هم بالاخره ارتباط داشتیم و کاملاً از خصوصیات و روحیات ایشان مطلع هستم. حتی زمانی که ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دوران آقای خاتمی شد، این روحیه را در ایشان میدیدم که همیشه با وجود اینکه در قدرت حضور داشت و در بالاترین ردههای سیاسی امنیتی نظامی کشور هم بود نسبت به شرایط موجود و مسئولین منتقد بود. در عین حال که با آنها همکاری میکرد و مسئولیت هم داشت.
شمخانی را بیشتر یک فرد اصلاحطلب میدانم تا اصولگرا
سخنان شمخانی برای من چندان ارزش سیاسی ندارد
وی ادامه داد: البته این نگاه که انتقاد کردن یعنی دیده شدن را من قبول ندارم، چراکه گاهی اوقات برای بهتر شدن شرایط و عبور از بحرانها و کمک کردن به حل مسائل و مشکلات کشور انتقاد میکنیم اما گاهی اوقات انتقادات و یا مسائلی را در رابطه با افراد مختلفی که حتی با آنها کار مستقیم کردهایم مطرح میکنیم فقط برای اینکه دیده شویم. اما درخصوص حرفهایی که ایشان زدهاند به نظرم اگر بیشتر جنبه تبلیغات دارد برای اینکه در آینده میخواهند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، قابل اعتنا نیست.
دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه من آقای شمخانی را بیشتر یک فرد اصلاحطلب میدانم تا اصولگرا البته اصلاحطلبی که متدین است و خودش را مقید به مسائل دینی میداند، تصریح کرد: اگر آقای شمخانی به دنبال این است که به مسئولان کمک کند و میخواهد به عنوان منتقدی که حرفش در رابطه با شرایط کشور اثرگذار است صحبت کند، با توجه به سابقه و مسائل حاشیهای که دارد چندان نمیتواند تاثیری در افکار عمومی داشته و به عنوان فردی که خیرخواه مردم است مطرح شود. سخنرانی ایشان برای من چندان ارزش سیاسی ندارد.
برای حفظ قدرت حاضرند با همه جناحها کنار بیایند اما وقت پاسخگویی میگویند «کی بود کی بود من نبودم»
شمخانی اول به ابهامات افکار عمومی درباره ۳۰ سال مسئولیتهایش پاسخ دهد، بعد مطالبهگری کند
کنعانیمقدم درباره صحبتهای شمخانی در خصوص نقشش در برجام و انتقاد از عملکرد روحانی در پاسخ به این سوال که چرا به جای پذیرش مسئولیت خود را به عنوان منتقد معرفی میکند، خاطرنشان کرد: مشکل این است که خیلی از افراد که مسئولیتهایی را پذیرفتهاند بخش قدرتِ مسئولیت را پذیرفتهاند اما بخش پاسخگویی درباره آن مسئولیت را نپذیرفتهاند بنابراین مسئولیت میگیرند برای اینکه قدرت داشته باشند و برای حفظ قدرتشان هم حاضرند با همه جناحهای سیاسی کنار بیایند اما وقت پاسخگویی مَثَل «کی بود کی بود من نبودم» میشود. این رفتار برازنده افرادی نیست که در سطوح بالای نظام مسئولیت داشتند و در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها نقش اصلی را داشتند.
وی ادامه داد: این صحبتها مانند این است که من یک پوستاندازی جدید میکنم و حاضر هم نیستم نسبت به آن چیزی که در گذشته بوده پاسخگو باشم. به نظرم ایشان باید ابتدا به ابهاماتی که در افکار عمومی در خصوص سی و اندی سال در مسئولیتهای مختلف داشته پاسخ دهد و این ابهامات را روشن کند و به حاشیههایی که وجود دارد پاسخ دهد و بعد مطالبهگری کند نه اینکه مانند آقای احمدینژاد که هشت سال رییسجمهور بود و بعد پاسخگو نبود و مطالبهگر شد، باشد. این نوع رفتار سیاسی اصلا برای ما که در سیاست دستی داریم، قابل قبول نیست او در ابتدا باید افکار عمومی را نسبت به عملکرد خود روشن کند و بعد مطالبهگری کند. صحبتهای ایشان به نظر میرسد که نقد نبود بلکه مطالبهگری بود.
قبل از قانون اقدام راهبردی هیچ ابزار قانونی برای اینکه دولتها سیاستهای کلان نظام را اجرا کنند، نداشتیم
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که شمخانی به “قانون اقدام راهبردی” بهعنوان بخشی از کارنامه خود اشاره میکند، در حالی که این قانون به گفته روحانی و ظریف در احیای برجام یک مانع عنوان شده به نظر شما آیا این قانون موقعیت ایران را در عرصه سیاست خارجی تقویت کرد یا تضعیف؟ گفت: به نظر میرسد که وضع این قانون در آن شرایط بسیار به موقع بود چراکه ما هیچ ابزار قانونی برای اینکه دولتها سیاستهای کلان نظام و تدابیر رهبری را اجرا کنند، نداشتیم و سلیقهای شده بود. یک موقع این پرونده در دست شورای امنیت بود و در زمانی دیگر در دست وزارت خارجه در یک زمانی این پرونده در دست اشخاص بود. اینها هم تحت تاثیر جناحهای سیاسی تلاش میکردند تا تصمیمگیری و یا تصمیمسازی کنند.
کنعانیمقدم تصریح کرد: اگرچه ممکن است قوانین نقص هم داشته باشند اما قانونمند شدن این موضوع چهارچوب و خط کش خوبی بود برای اینکه در مقابل فشارهای بیرونی که وجود داشت مستنداتی برای اعمال سیاستهای خارجیمان داشته باشیم و جای چانهزنی را بگیریم چراکه در چانیزنیها عمدتا نشان داده اند آنها از موضع قدرت به مذاکره میآیند و سعی میکنند که اعمال نظر کنند و سیاستهای خودشان را اعمال کنند. این ابزاری در دست دیپلماتهای ما شد که هر جا که نمیخواهند به فشارهای دیپلماتیک دیگران پاسخ دهند، به این قانون استناد کنند و بگویند براساس این قانون نمیتوانند خلاف آن عمل کنند. مقام معظم رهبری هم صراحتا این موضوع را تاکید کردند که این قانون بسیار خوبی بوده است و دولت باید به آن توجه کند.
پزشکیان شمخانی را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل منصوب کند تا در آنجا از قانون اقدام راهبردی دفاع کند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاثیر آقای شمخانی بر سیاست خارجی ایران و سیاست منطقهای و ارتباط با همسایگان را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: الان آقای شمخانی در موقعیتی نیست که بخواهد چندان نقش موثری در مسائل دیپلماتیک داشته باشد البته به آقای پزشکیان پیشنهاد میدهم ایشان را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل منصوب کنند تا در آنجا از قانون اقدام راهبردی دفاع کند.
جایی ندیدم که مسئولیت پرونده برجام به شمخانی واگذار شده باشد
دبیرکل حزب سبز ایران خاطرنشان کرد: تا زمانی که پرونده برجام در اختیار شورای امنیت بود، جمعبندیهایی که داشت را برای رییسجمهور ارسال میکرد و اگر تصمیمی لازم بود مقام معظم رهبری باید آن را مصوب و ابلاغ میکرد و بنابراین ایشان می توانست تاثیرگذار باشد و قطعا هم بوده است اما الان که گفتهاند مسئول پرونده هستند من در جایی ندیدم که این مسئولیت به ایشان واگذار شده باشد.
مسئولان نگذارند حاشیهها باعث ایجاد وهن در صداقت مقامات نظام شود
کنعانیمقدم درباره اینکه چه باید کرد که سیاستهای امنیتی، داخلی و خارجی قربانی منافع اشخاص و محاسبات سیاسی کوتاهمدت نشود و منافع ملی در اولویت باشد، گفت: من مخالف این هستم که مسئولان کشور درگیر حاشیههایی شوند که برایشان ایجاد میشود. خودشان باید از مواضعی که برایشان ایجاد تهمت میکند، پرهیز کنند. مسئولان باید این تعهد را داشته باشند که منافع شخصی و خانوادهشان را بر منافع ملی اولویت ندهند و این جزو مسائل قطعی است و باید تلاش کنند که از این موضوع تبری بجویند و نگذارند این حاشیهها باعث ایجاد وهن در صداقت مسئولان نظام شود.