; ?>; ?> ۱۰ چهره‌ پشت پرده ممنوعیت آیفون هستند - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

۱۰ چهره‌ پشت پرده ممنوعیت آیفون هستند

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، اخیرا اظهار کرده است که ۱۰ نفر به دنبال ممنوعیت آیفون هستند، اما او بر این باور است که فعلاً فضای بین‌الملل بسیار ملتهب است و دولت هم هنوز استانداران، رؤسای ادارات و مدیران کل را بر سر کار نگذاشته است و همه این‌ها می‌توانند برای دولت دردسر درست کنند, بنابراین در این فضا باید رجیستری آیفون به مطالبه‌ای ملی تبدیل شود.
۱۰ چهره‌ پشت پرده ممنوعیت آیفون هستند

حدود ۱۵روز قبل، کارزار «درخواست رجیستری و رفع ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون» به قلم جلال رشیدی کوچی نوشته شد. نماینده دوره‌ی یازدهم مجلس که برای شرکت در دوره‌ی دوازدهم رد صلاحیت شد، در متن این کارزار به مشکلاتی اشاره کرد که به‌موجب عدم رجیستری آیفون رخ داد و از رئیس‌جمهور خواست با هماهنگی وزارت صمت و وزارت ارتباطات، هرچه سریع‌تر برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنند.

اگرچه این درخواست تاکنون حدود ۶۳۰۰۰ امضا داشته است اما رشیدی کوچی، نویسنده آن، براین باور است که تعداد امضاهای آن باید بیشتر شود و با رسانه‌ای‌تر شدن، درخواست رجیستری و رفع ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، به یک مطالبه‌ی ملی تبدیل می‌شود. بنابراین او معتقد بود برای اینکه ممنوعیت آیفون به دیگر گوشی‌های هوشمند سرایت نکند، باید  همچنان این درخواست را مطالبه کرد.

خواستگاه ممنوعیت آیفون: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

رشیدی کوچی با بیان اینکه ده نفر به دنبال ممنوعیت واردات آیفون بوده و هستند، گفت:«خواستگاه ممنوعیت رجیستری و واردات آیفون کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بود که عموماً از اعضای جبهه‌ی پایداری هستند. جمعی از همین نماینده‌ها خارج از صحن مجلس به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، نامه نوشتند و خواستار ممنوع شدن واردات این گوشی شدند. آقای مخبر هم در نامه‌ای به وزارت صمت و وزارت ارتباطات واردات و رجیستری گوشی‌های آیفون را ممنوع کرد.»

همه‌ی مسائل را امنیتی می‌کنند تا نتوان آن‌ها را حل کرد

رشیدی کوچی در ادامه با اشاره به اینکه تمام مسائل را در کشور امنیتی می‌کنند تا نتوان آن‌ها را حل کرد، گفت:« خیلی بعید می‌دانم که نهادهای امنیتی بخواهند مانع واردات آیفون شوند. دلیلی ندارد که این نهادها بخواهند به دلایل امنیتی بین اندروید و iOS یکی را ممنوع کنند.»

او گفت: «همان‌طور که یک قاضی با یک دستور تلگرام را فیلتر کرد، آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی هم می‌تواند دستور برداشته شدن فیلترینگ را بدهد. معاون توسعه و تجارت وزارت صمت هم با یک دستور می‌تواند واردات آیفون را آزاد کند اما ترس از استیضاح شدن در مجلس را دارند و این کار را نمی‌کنند.»

اکنون آیفون ممنوع می‌شود، چند وقت بعد هیچ گوشی خارجی وارد نمی‌شود

رشیدی کوچی در ادامه گفت:« بحث ما آیفون نیست، بحث ما این است که این ممنوعیت‌ها پله‌پله پیش برود. اکنون موضوع آیفون است، ممکن است چند وقت دیگر گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را ممنوع کنند و بعد هم بگویند کمتر از ۶۰۰ دلار در داخل کشور تولید می‌شود، پس دیگر هیچ گوشی خارجی وارد کشور نکنیم.»

 او این موضوع را به اتفاقی که برای خودرو افتاد تشبیه کرد و توضیح داد که اکنون ۸۰ درصد از مردم کشور گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار می‌خرند و بعید نیست با همین استدلال واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار هم ممنوع شود؛ بنابراین او درخواست رفع ممنوعیت واردات آیفون را برای مقابله با این رویه ضروری تلقی کرد.

اما ازآنجایی‌که در کنار برنامه‌ها و وعده‌های دولت پزشکیان که با رأی مردم روی کارآمد، حرف از رجیستر شدن آیفون و رفع ممنوعیت آن‌هم به گوش می‌رسد، این سؤال به وجود می‌آید که آیا حق استفاده از ابزار تکنولوژی روز دنیا، نیاز به مطالبه‌ دارد؟ آیا در این دولت می‌توان به رفع ممنوعیت آیفون و رجیستر شدن آن خوش‌بین بود یا این مسئله هم، درست مانند موضوع رفع فیلتر بی‌نتیجه خواهد ماند؟

دولت پزشکیان عزم کرده است که فیلترینگ را بردارد

رشیدی کوچی در ادامه گفت:«دولت چهاردهم هنوز خودش را پیدا نکرده است؛ آقای پزشکیان در فضایی روی کارآمده است که حرف از وفاق زده می‌شود. به‌محض اینکه آمد باید وزرا و استانداران را معرفی می‌کرد و تا دولت او خواست ثبات پیدا کند، در حوزه بین‌الملل با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شد، بنابراین باید دولت را در این فضا ببینیم.»

او ادامه داد:« اگر ما در این فضا بخواهیم فشار بیاوریم و بگوییم رفع فیلتر صورت گیرد، تندروهایی که صندلی مجلس را به دست دارند می‌گویند ما داریم می‌جنگیم، این‌ها می‌گویند فیلتر را  بردارید. بنابراین ما باید دقت کنیم که می‌خواهیم در چنین فضایی کنشگری انجام دهیم.»

او بابیان این موضوع که عزم دولت پزشکیان این است که فیلترینگ را بردارد، گفت:« تمام کسانی که اکنون در دولت مسئولیت دارند، مخالف فیلترینگ هستند و ۹۰٪ کسانی که در دولت مسئولیت دارند، آیفون در دست دارند و مخالف عدم رجیستری آیفون هستند. اینکه چرا پا جلو نمی‌گذارند به این دلیل است که اکنون فضای بین‌الملل بسیار ملتهب است و دولت هم هنوز استانداران، رؤسای ادارات و مدیران کل را بر سر کار نگذاشته است و همه این‌ها می‌توانند برای دولت دردسر درست کنند.»

رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس در آخر گفت:«آقای پزشکیان قبل از این سروصداها می‌توانست اوضاع را درست کند اما الان نمی‌تواند؛ باید صبر کنیم فضا آرام شود، اگر زمان دادیم و دیدیم که دولت کاری از پیش نمی‌برد، آن زمان از خود دولت مطالبه‌گری کنیم.»

کد مطلب: 224632
برچسب ها: آیفون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *