۰
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

نشستن هواپیمای عراقچی در این معرکه، نشاندهنده قدرت‌نمایی ایران بود

کارشناس سیاست خارجی نشستن هواپیمای عراقچی در فرودگاه بیروت و دمشق آن هم در این معرکه منطقه را یک نوع قدرت‌نمایی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت:‌ پیام این سفر به اقتدار ملی کشور در منطقه و مواجهه با تهدیدات مربوط می‌شود، برخلاف آنچه که رسانه‌های غربی دائماً تبلیغ می‌کنند و می‌خواهند جمهوری‌اسلامی را در انزوای کامل نشان دهند. انجام این سفر در میانه آتش و خون پیام مهمی داشت.
نشستن هواپیمای عراقچی در این معرکه، نشاندهنده قدرت‌نمایی ایران بود

اردشیر نوریان کارشناس ارشد سیاست خارجی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با سفرهای اخیر وزیر امورخارجه کشورمان به بیروت و دمشق با توجه به شرایط کنونی منطقه، تصریح کرد: در حال حاضر، منطقه در شرایط بحرانی به سر می‌برد و بحران در اوج خود قرار دارد. کشور ما هم به نوعی در این بحران به طور مستقیم درگیر است. مخصوصا پس از پاسخ قاطع جمهوری اسلامی به یاوه‌گویی‌های این رژیم سرکش در منطقه، سفر مقامات رسمی در سطح وزیر مخصوصا آقای عراقچی انجام یک سنت دیپلماتیک در چنین شرایطی است. سفرهای مقامات رسمی، در سطح وزرا یا حتی سفر آقای رئیس‌جمهور به قطر، پیام‌هایی جدی برای منطقه به همراه دارد. یکی از موضوعات مهم این است که کشور ما به هر حال از ثبات کاملی برخوردار است و استحکام ساخت درونی قدرت درونی به گونه‌ای است که در چنین شرایطی مقامات رسمی سفرهای دیپلماتیک خود در مجامع بین‌المللی را تعطیل نکرده‌اند. این واقعاً پیام روشنی از استحکام درونی دارد.

نشستن هواپیمای عراقچی در معرکه بیروت یک قدرت‌نمایی برای جمهوری اسلامی در منطقه است

وی افزود: پیام این سفر به اقتدار ملی کشور در منطقه و مواجهه با تهدیدات مربوط می‌شود، برخلاف آنچه که رسانه‌های غربی دائماً تبلیغ می‌کنند و می‌خواهند جمهوری‌اسلامی را در انزوای کامل نشان دهند. انجام این سفر در میانه آتش و خون در منطقه بود، در جایی که اکنون صحنه نبرد است و به ویژه در بیروت، نشستن هواپیما در فرودگاهی که در تیررس دشمن قرار دارد، کار بزرگی بود. جنگ و تقابل نظامی بین نیروهای حزب‌الله و اسرائیل نیز در منطقه در اوج خود قرار دارد. در واقع، نشستن این هواپیما در آن معرکه نشان‌دهنده یک نوع قدرت‌نمایی برای جمهوری اسلامی در منطقه است. 

نوریان پیام سفر وزیر امورخارجه کشورمان به لبنان و سوریه را پیام اقتدار ملی و اقتدار داخلی دانست و گفت: هدف از این سفر نمایش اعتماد به نفسی است که کشور برای اقدام لازم در منطقه در مورد هر مسئله‌ای دارد، همان‌طور که در مورد وعده صادق هم شاهد بودیم و در فرمایشات رهبری هم بیان شد که «نه تعجیل و نه شتاب‌زدگی»، بلکه اقدام‌ها بر اساس یک طرح از پیش تعیین شده است. این استراتژی برخورد ما با تهدیدات فعال است. سفر آقای عراقچی می‌تواند تأییدی بر این راهبرد نظامی و دفاعی ما در تقابل با تهدیدات موجود باشد. همچنین سفر آقای رئیس‌جمهور به قطر نشانه‌ای دیگر از این مسئله است. 

این استاد روابط بین الملل با اشاره به نماز جمعه اخیر تهران، عنوان کرد: برگزاری نماز جمعه با آن حجم و وسعت و انبوهی از جمعیت در آرامش کامل برگزار شد، حتی بر اساس یک رسم غیرمعمول معمولاً در خطبه‌هایی که رهبر معظم می‌خوانند، نماز عصر خوانده نمی‌شود و بعد از نماز ایشان از مصلی خارج می‌شوند، این بار برخلاف آن اتفاقات، هم نماز عصر خوانده شد و هم با آرامش ماندند و با مسئولین و مردم گپ و گفتی داشتند. این‌ها همه نشان می‌دهد که راهبرد رویارویی با تهدیدات موجود، نه تعلل و نه شتاب‌زدگی است، بلکه در اوج اقتدار و استحکام هسته درونی قدرت یک راهبرد کاملاً همه‌جانبه و حساب‌شده و مستحکم و باثباتی در پیش است، که ان‌شاءالله در برابر تهدیدات موجود در منطقه ادامه پیدا کند.

در کنار استحکام قدرت و اقتدار داخلی، کاهش تنش در منطقه لازم است

وی در رابطه با دستاورد‌هایی که سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌تواند در سفر به لبنان و سوریه داشته باشد، عنوان کرد:  آقای عراقچی در صحبت‌های خود در سوریه گفتند که سفرشان بیشتر برای رایزنی، ایجاد آتش‌بس و خاتمه درگیری‌ها و کاهش تنش‌ها است. این درست است؛ به هر حال در مأموریت دیپلماتیک مسئولان وزارت خارجه و یکی از برنامه‌های اصلی‌شان، به ویژه در جاهایی که منطقه ملتهب و درگیر است، همین موضوع است. طبیعتاً این در رأس برنامه‌ها و مأموریت‌ها قرار دارد. در کنار آن، نکته‌ای که عرض کردم در مورد پیام اقتدار داخلی و استحکام قدرت و راهبرد درست، نه تعجیل و نه شتاب‌زدگی در برخورد با تهدیدات، یک اقدام موازی لازم است. همانطور که بار‌ها آقای رییس‌جمهور گفتند که کاهش تنش‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. برای اینکه این کاهش تنش اتفاق بیفتد، طبیعتاً لازم است که با طرفین درگیر، رایزنی‌های جدی صورت گیرد تا طرف‌هایی که اکنون در صحنه نبرد قرار دارند، این مسئله را بپذیرند.

نوریان ادامه داد: البته این ملاحظه هم وجود دارد که دو طرف درگیر، یک طرف رژیم اشغالگر قدس و یک طرف دیگر کشورهای عربی مانند لبنان و سوریه هستند. قطعاً جمهوری اسلامی به صورت مستقیم با طرف دیگر درگیری یعنی رژیم صهیونیستی که امکان مذاکره مستقیم وجود ندارد، نمی‌تواند ارتباط برقرار کند، اما با طرف دوم درگیری یعنی لبنان و سوریه، روابط دیپلماتیک کاملاً در هم تنیده برقرار است و جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های خود برای ایجاد شرایطی که به کاهش تنش بینجامد، استفاده کرده و می‌کند. یکی از مأموریت‌های آقای عراقچی به این دو کشور نیز همین موضوع است که در اظهارات آقای وزیر هم منعکس شده بود. 

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: طبیعتاً برای مهار کردن طرف دوم درگیری یعنی رژیم صهیونیستی، هم‌چنان که در اخبار می‌شنویم، رایزنی‌هایی با حامیان اصلی رژیم صهیونیستی مانند ایالات متحده و کشورهای اروپایی در حال انجام است. اما به هر حال اگر دو طرف نسبت به کاهش تنش تمایلی نشان دهند، این امکان وجود خواهد داشت و نه فقط یک طرف ماجرا. جمهوری اسلامی می‌تواند با یک طرف به صورت تنگاتنگ و مستقیم مذاکراتی انجام دهد و با طرف دیگر به صورت غیرمستقیم. به نظر من، مجموعه این تلاش‌ها انشاالله به کاهش تنش و کاهش درگیری‌ها منجر خواهد شد.

کد مطلب: 224295
برچسب ها: عراقچی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *