۰
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

هماهنگی محور مقاومت در جریان عملیات وعده صادق ۲ شگفت انگیز بود

ایران اکنون به عینه خود را به عنوان مداقع حق و حقیقت در جهان معرفی کرده و بسیاری از ملت های آزاده دنیا به این کشور چشم امید دارند. پس از حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل نیز شاهد بودیم که مردم منطقه، شادمانی گسترده ای را نسبت به آن انجام دادند. تردیدی نیست که قدرت نرم منطقه ای ایران در وضعیت کنونی به واسطه ضربه زدن به صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است. این خود دستاورد کمی نیست.
هماهنگی محور مقاومت در جریان عملیات وعده صادق ۲ شگفت انگیز بود

شامگاه سه شنبه 10 مهر ماه، جمهوری اسلامی ایران خاطره ای فراموش نشدنی را برای رژیم اشغالگر قدس رقم زد. در این راستا، ایران با بیش از 200 موشک پیشرفته بالستیک در مدل های مختلف، اراضی اشغالی را هدف قرار داد. عملیاتی که با نام وعده صادق 2 انجام شد و ضربات مهلکی را به اشغالگران اسرائیلی تحمیل کرد. ایران این حمله را در انتقام جویی از اقدام تروریستی چند وقت قبل صهیونیست ها در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و البته شرارت های اخیر رژیم اشغالگر قدس در به شهادت رساندن سید حسن نصرالله، دبیر کل فقید حزب الله لبنان و سردار عباس نیلفروشان انجام داد. 

عملیت موشکی ایران، از همان نخستین لحظات پس از آغاز شدنش، با بازتاب هاب گسترده رسانه ای و تبلیغاتی همراه شد. انتشار ویدئوهای مختلف از فرود موشک های ایرانی در فلسطین اشغالی و ایجاد جوی از وحشت و ترس در میان صهیونیست ها، سبب شده تا بسیاری از جریان های رسانه ای غربی و صهیونیستی نتوانند ضربات سنگینی به اسرائیل در جریان رویداد مذکور را انکار کنند. عملیاتی که به زعم بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه، حامل دستاوردهای راهبردی برای ایران و محور مقاومت است. از این رو، ایلنا در گفتگو با "مثنی عبدالله"، نویسنده و تحلیلگر مالزیاییِ سیاست بین الملل، به واکاوی چند نکته مهم با محوریت عملیات مذکور پرداخته است. 

مشروح گفتگو با مثنی عبدالله را در ادامه مطالعه کنید:

مدت زمان زیادی از حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی در قالب عملیات وعده صادق 2 نمی گذرد. به نظر شما این عملیات با چه ویژگی های ممتازی همراه بود؟ 

حمله موشکی اخیر ایران به فلسطین اشغالی از چند جهت اقدامی راهبردی بود. اول اینکه این حمله تنها اندکی پس از طرح تهدیدات گسترده نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیست ها علیه ایران و جریان مقاومت انجام گرفت. البته که وی و رژیم متبوعش در روزهای گذشته و پس از انفجار های پیجری در لبنان بر شدت تحرکات تروریستی خود در سطح منطقه نیز افزوده بودند. 

حال در این وضعیت، ایران با انجام یک حمله موشکی بزرگ به اراضی اشغالی نشان داد که هیچ ارزشی را برای موضع گیری تروریستی و پوچ رژیم صهیونیستی قائل نیست و در اِعمال قدرت خود در راستای منافع ملی ایران کوچکترین تردیدی را به خود راه نمی دهد. نکته دیگر اینکه عملیات وعده صادق 2، از چشم انداز کلی، جلوه ای از هماهنگی قابل ملاحظه اعضای مختلف در محور مقاومت نیز بود. کما اینکه شاهد بودیم قبل و پس از عملیات مذکور: حماس، حزب الله لبنان، گروه های مقاومت عراقی و البته انصارالله یمن نیز به نحوی جدی دست به کار شدند و ضربات جدی را به صهیونیست ها وارد کردند. همین هماهنگی قابل‌توجه محور مقاومت که نقطه اوج آن عملیات موشکی ایران علیه اراضی اشغالی بود، یک پالس هشدار جدی به اشغالگران اسرائیلی بود. 

و در نهایت اینکه ایران در قالب عملیات موشکی اخیر خود، در آستانه سالگرد حادثه هفتم اکتبر، یک بحران بزرگ دیگر را برای صهیونیست ها خلق کرد. نتانیاهو به واسطه تحرکات تهاجمی اسرائیل در مدت اخیر سعی داشت تا آبرویی را برای رژیم متبوعش ایجاد کند. با این حال، اکنون دستاوردهای خود را در سایه عملیات اخیر ایران ضعیف تر از هر زمان دیگری می بیند و چند پله به عقب رانده شد. 

به بیان ساده تر، نخست وزیر صهیونیست ها اکنون خود را در موضع ضعف و انفعال می بیند. این در حالی است که در روزهای گذشته به شدت علیه ایران و محور مقاومت دست به تهدید می زد. توجه داشته باشیم تحرکات تروریستی اسرائیل نه از روی قدرت این رژیم بلکه ناشی از ترس آن هستند. اسرائیل چندین دهه است که از این طریق سعی داشته برای خود اعتباری دست و پا کند. با این حال، اکنون به عینه می بیند که ایران و محور مقاومت برای این راهبردِ رژیم اشغالگر قدس هیچ ارزشی قائل نیستند و گزینه های خود را در میدان دارند. 

صحبت های زیادی در مورد واکنش احتمالی اسرائیل می شود. تحلیل شما از این مساله چیست؟ 

در وهله نخست باید به این نکته اشاره کنم که اساسا اسرائیل در جایگاه و موقعیتی نیست که پاسخ دهد. اسرائیل مدتی قبل دست به یک حرکت تروریستی در خاک ایران زد و تهران نیز بر اساس منشور ملل متحد و البته قوانین بین المللی، حق مشروع دفاع از خود را دارد. دلیل آن هم این است که اسرائیل، حاکمیت ملی ایران را نقض کرده است. از این رو، اینکه صهیونیست ها بگویند ما حق داریم به ایران واکنش نشان دهیم، کلا بی‌معنی است. 

نکته بعدی اینکه اگر اسرائیل بخواهد اقدامی هم انجام دهد، باید گفت که ایران نیز گزینه های خود را روی میز دارد. برخی منابع اسرائیلی عنوان می کنند که اسرائیل امکان دارد به زیرساخت های اقتصادی ایران ضربه بزند. این در حالی است که ایران در جریان حمله موشکی اخیر خود چنین نکرد. با این حال، عملیات ایران علیه صهیونیست ها نشان داد که این کشور و شبکه مقاومت در منطقه از این ظرفیت و توانایی برخوردارند که آن ها هم زیرساخت های اقتصادی اسرائیل را نابود کنند. اسرائیل در این رابطه وضعیتی شکننده‌تر در قیاس با ایران دارد. 

این رژیم یک سال است که در جنگ به سر می برد و تحمل بحران های بیشتر را ندارد. ایرانیان از موضع بحق و مشروع به تقابل با اسرائیل برخاسته اند. این در حالی است ک اسرائیل هیچ مشروعیتی از حیث بین المللی در تقابل با ایران ندارد. از این رو، در سناریوی تشدید تنش، ایران نیز گزینه های خاص خود را در معادله نبرد با اسرائیل دارد. 

تا چه حد جنگ ایران و اسرائیل را گزاره ای قریب الوقوع می دانید؟ 

ریسک این رویداد برای اسرائیل بسیار زیاد است. توجه داشته باشیم که فاصله میان مواضع اعلامی و واقعیت های صهیونیست ها زمین تا آسمان است. اسرائیل در وضعیت کنونی با بحران های جدی دست به گریبان است. این رژیم در شرایطی نیست که تعیین کننده باشد. در حوزه داخلی، منطقه ای و بین المللی و حتی ارتباط با متحدان خود مشکلات جدی دارد. اردوگاه صهیونیست ها اکنون پراکنده تر از هر زمان دیگری است. 

حال در این وضعیت، دست زدن به جنگ با ایران به معنای تشدید حملات علیه اسرائیل از سوی طیف متنوعی از کنشگران در سطح منطقه خاورمیانه خواهد بود. هم اسرائیل و هم برخی بازیگران همراه با آن در سطح منطقه به خوبی از این مساله اطلاع دارند. در شرایط درگیری، به نظر می رسد که ایران در هدف قرار دادن بازیگرانی که با اسرائیل همراهی کنند و بخواهند علیه تهران اقدامی را انجام دهند نیز تردید نخواهد کرد. از این رو، ایران و محور مقاومت، در سناریوی جنگی می توانند بحران های جدی را بر اسرائیل ایجاد کنند. 

به نظر شما در بُعد منطقه ای، اصلی ترین دستاورد عملیات موشکی اخیر ایران علیه صهیونیست ها چه بود؟ 

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، این عملیات در ابعاد مختلف سیاسی و نظامی و امنیتی حامل دستاوردهای قابل توجهی برای ایران و محور مقاومت بود با این حال بد نیست به این مساله اشاره کنیم که اقدام ایران، به شدت بر محبوبیت این کشور در حوزه منطقه ای و بین المللی نیز افزوده است. 

ایران اکنون به عینه خود را به عنوان مدافع حق و حقیقت در جهان معرفی کرده و بسیاری از ملت های آزاده دنیا به این کشور چشم امید دارند. پس از حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل نیز شاهد بودیم که مردم منطقه شادمانی گسترده ای را نسبت به آن انجام دادند. تردیدی نیست که قدرت نرم منطقه ای ایران در وضعیت کنونی به واسطه ضربه زدن به صهیونیست ها، بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است. این خود دستاورد کمی نیست. 

کد مطلب: 224166
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *