۰
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۸

مراکز تفریحی سالمندان در تهران

بسیاری می‌پندارند سالمندی زمان یکجانشینی و استراحت است؛ پی خوشی و سفر رفتن مختص جوان‌هاست و فرد پابه‌سن‌گذاشته باید فقط به‌دنبال آرامش برود و بیشتر زمانش را به انجام کارهای سبک یا خوابیدن اختصاص دهد! البته این عقیده درباره‌ی اینکه افراد بالای 65 سال به دوری از تنش‌ها و آسایش و راحتی بیشتر نیاز دارند اشتباه نمی‌کند، اما نقش سرگرمی و تجربه‌ی هیجانات سالم در تقویت روحیه‌ی آن‌ها را به‌کل نادیده می‌گیرد، درحالی‌که علم امروز تأثیر داشتن تفریحات منظم برای افراد مسن را چنان عمیق و گسترده می‌داند که آن را نوعی راه درمانی به‌شمار می‌آورد.
مراکز تفریحی سالمندان در تهران

به همین دلیل نیز هست که هر خانه سالمندان بخش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی برای سرگرمی میهمانان عزیز خود دارد یا در بسیاری از فضاهای شهری و کانون‌های فرهنگی می‌توان نشانه‌های توجه به این نیاز افراد سالخورده را دید. بر همین اساس برآن شدیم تا در این مطلب، پیش از معرفی خانه سالمندان رتبه‌ی ۱پایتخت و شناخت برنامه‌های تفریحی و سرگرمی آن، به شناخت مراکز تفریحی سالمندان در تهران بپردازیم. همراه ما باشید.

فواید تفریح و سرگرمی برای سالمندان

سن که افزایش می‌یابد، بچه‌ها که به‌دنبال زندگی خود می‌روند، توان جسمی که کم و فشار بیماری‌ها که زیاد می‌شود، سالمند به‌شدت خود را تنها و ناکارآمد احساس می‌کند. او دیگر خود را عضوی از جامعه نمی‌بیند، چراکه بعد از بازنشستگی، درحالی‌که دغدغه‌های مالی‌اش به‌قوت خود باقی‌اند، ساعات زیادی از روزش خالی شده و با سردرگمی نمی‌داند چطور آن‌ها را با فعالیت‌های مفید پر کند.

با دست‌به‌دست دادن همین موارد است که آرام‌آرام اضطراب پنهان در افراد مسنتبدیل به افسردگی می‌شود و با تأثیر بر وضعیت جسمی آن‌ها، اثر بیماری‌ها را نیز دوچندان می‌کند. اینجاست که انواع تفریحات و سرگرمی‌های فکری، تعاملی، ورزشی، هنری و… مناسب هر فرد نجات‌دهنده خواهند بود. 

سرگرمی‌ برای بیماران آلزایمری عملکرد ذهن این گروه از افراد جامعه را بهبود می‌بخشد، هوش و خلاقیت فردی را ارتقا می‌دهد و روشی بسیار موثر و کارامد برای پیشگیری از زوال عقل است. 

از دیگر  فواید بازی و سرگرمی برای سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از بین بردن احساس تنهایی و انزوا 
• کاهش تنش‌های روانی و استرس‌ها 
• تزریق احساس شادی، سرزندگی، استقلال و مفید بودن 
• کاستن از دردهای جسمی و رنج‌های ناشی از بیماری 
• تقویت مهارت‌های حرکتی 
• دور کردن ناامیدی‌ها و به‌ارمغان آوردن امیدواری و دید مثبت نسبت‌به زندگی 
• و… . 

معیارهای مهم انتخاب نوع تفریح و سرگرمی سالمندان

شاید شما فقط فعالیت‌هایی را تفریح بدانید که شور و هیجان زیادی دارند، مثل شرکت در میهمانی‌های شلوغ یا رفتن به بانجی‌جامپینگ و اتاق فرار! اما حقیقت این است که شخصیت، سلایق، نیازها و شرایط هر فرد هستند که مشخص می‌کنند تفریح و سرگرمی برای او چه معنایی دارد.

 برای نمونه ممکن است دلتان بخواهد بزرگ‌تر عزیزتان را جهت تمدد اعصاب به سفر ببرید؛ در این موقعیت، اگر او پیشینه‌ای مذهبی داشته باشد، بدون شک برایش بلیط آنتالیا نخواهید گرفت، وی را به مشهد می‌برید که با علاقه و روحیه‌اش سازگارتر است! به‌جز این موارد، معیارهای دیگری نیز هستند که باید در انتخاب مناسب‌ترین گزینه‌‌های سرگرمی برای سالمندان مورد توجه قرار گیرند که عبارت‌اند از:

• سازگاری با توان و شرایط جسمی سالمند 
• درنظر گرفتن تحصیلات او و مهارت‌های ویژه‌اش (مثل باغبانی، نقاشی و…) 
• دقت به وضعیت مالی فرد مسن 
• انتخاب فضاهای ایمن و مناسب‌سازی‌شده 
• تطابق نوع سرگرمی با پیشینه‌ی فرهنگی و اجتماعی سالمند 
• رفتن به‌سراغ تفریحاتی که حس و حال نوستالژیک دارند 
• برگزیدن سرگرمی‌هایی که سالمند را به حضور در جمع و تعامل با دیگران تشویق می‌کنند. 

مراکز تفریحی سالمندان در تهران

احتمالاً تصور می‌کنید که گزینه‌های بسیار محدودی به‌عنوان مراکز تفریحی سالمندان در تهران وجود دارند و دسترسی به آن‌ها نیز بسیار سخت است. با این حال، فقط با یک دید گسترده‌تر کافی‌ست تا چنین مکان‌هایی را در اطراف خود ببینید:

عضویت در کتابخانه‌ها و انجمن‌های ادبی

برای سالمندانی که تحصیل‌کرده‌اند یا همه‌ی عمر به مطالعه درباره‌ی موضوع خاصی علاقه‌مند بوده‌اند و زمان آزاد کافی برای تمرکز روی موضوع مدنظر خود را نداشته‌اند، این دوره‌ی سنی بهترین فرصت برای رفتن به کتابخانه‌هاست که یکی از مراکز تفریحی مناسب برای سالمندان در تهران به‌شمار می‌رود، عضویت در کتابخانه و پیوستن به انجمن‌های ادبی و جلسات نقد کتاب یکی از عالی‌ترین تفریحات ممکن در سنین بالاست.

این کار از یک سو باعث تقویت روحیه و اعتمادبه‌نفس فرد مسن و بهبود مهارت‌های اجتماعی او می‌شود و از سوی دیگر، به‌وسیله‌ی کتابخوانی، ذهن سالمند را به‌چالش می‌کشد، زوال عقل و حافظه را از او دور می‌کند، از اضطرابش می‌کاهد و با کمک به التیام اضطراب‌های دوران سالمندی، بر کیفیت خواب او می‌افزاید.

مراجعه به فرهنگسراها

در هر محله از پایتخت که هستید، به‌دنبال یافتن مراکز تفریحی سالمندان در تهران حتماً سری به فرهنگسراها بزنید، چراکه اغلبشان دارای کانون‌های بازنشستگی هستند که می‌توانند سالمندان را، بسته به علاقه و سلیقه‌ی آن‌ها، به‌سوی فعالیت‌های مفید، متنوع و سرگرم‌کننده‌ای همچون شرکت در محافل شعرخوانی، گروه‌های نمایشی، اجرای کر و… هدایت نمایند.

به‌علاوه بسیاری از این مراکز فرهنگی تسهیلات ویژه‌ای برای اعضای سالخورده‌ی خود قائل‌اند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به استفاده‌ی رایگان از برخی سالن‌های ورزشی و سینمایی، گالری‌ها و موزه‌ها، دوره‌های آموزشی و… اشاره کرد.

استفاده از استخرها و مراکز آب‌درمانی

چندان فرقی نمی‌کند که درپی یافتن راه‌کارهایی برای حفظ سلامت روان سالمندعزیزتان و دفع تنش، خستگی و انرژی‌های منفی از جان او باشید یا تقویت و توانبخشی به جسمش که به‌واسطه ابتلا به آرتروز در افراد مسن، فلج ناشی از سکته‌های مغزی، دردهای کمر و گردن و… مورد حمله قرار گرفته‌است، زیرا در هردو حالت آب درمانی برای این گروه سنی یک راه‌حل بسیار مفید و مؤثر خواهد بود!

بر همین اساس خوب است که در کنار گشتن به‌دنبال سالن‌های ورزشی ایمن‌سازی‌شده، به استخرها و مراکز هیدروتراپی در پایتخت به‌عنوان یکی از مراکز تفریحی سالمندان در تهران، به‌چشم فرصتی برای سرگرمی و هم‌زمان درمان بزرگ‌تر عزیزتان بنگرید.

کلاس‌های آموزشی و هنری

یادگیری در هر سنی انسان را سرحال می‌آورد، به او احساس مفید بودن می‌دهد و موجب حفظ و افزایش هوشیاری و تمرکزش می‌شود. با درنظر گرفتن این واقعیت، اگر سالمند به هنر یا مهارت خاصی علاقه نشان می‌دهد، یک انتخاب عالی برای سرگرمی او ثبت‌نامش در دوره‌های آموزشی مختلفی‌ست که در سطح تهران برگزار می‌شوند: از کلاس‌های بازیگری گرفته تا نقاشی، مجسمه‌سازی، نجاری و… .

سایر تفریحات مفید برای سالمندان

پایتخت ایران کلان‌شهری‌ست پر از پارک و بوستان؛ پر از موزه‌ها، سالن‌های نمایش، رستوران‌ها و یا حتی باغ وحش! پس اگر در جست‌وجوی مراکز تفریحی سالمندان در تهران هستید، لازم نیست حتماً به‌دنبال فضاهایی عجیب‌وغریب، دور از انتظار و جداسازی‌شده بگردید، کافی‌ست که یک روز تعطیل وسایل یک پیک‌نیک خانوادگی را جمع کنید و به نزدیک‌ترین بوستان اطرافتان بروید!

رفتن به رستوران و مراکز خرید هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد، به شرط آن‌که مراقب پرهیزهای غذایی سالمند باشید یا او را چندان خسته نکنید. به‌علاوه می‌توانید از ایده‌ی خانه‌های سالمندان که میهمانان خود را به اماکن مذهبی، سینما، تئاتر و… می‌برند نیز برای تفریح و سرگرمی بزرگ‌تر عزیزتان استفاده کنید.

خانه‌ی سالمندان پارسایان: مرکزی که به روحیهٔ میهمانان خود اهمیت می‌دهد!

در منطقه‌ی شمیرانات تهران مرکز مراقبت از سالمندانی وجود دارد که با بیست سال تجربه، استفاده از اصول نوین توانبخشی و درمانی و کمک گرفتن از کادری مجرب رتبه‌ی یک کشوری در زمینه‌ی میهمانداری از بزرگ‌ترهای عزیز شما را ازآنِ خود کرده‌است: خانه‌ی سالمندان پارسایان

در این مرکز شناخته شده به‌عنوان بهترین خانه سالمندان در شمال تهران، علاوه‌بر اینکه به قصد تقویت روحیه و ساختن تجربه‌هایی مفرح مناسبت‌های ملیبسیاری جشن گرفته می‌شوند، امکانات تفریحی و سرگرمی بسیار دیگری نیز درنظر گرفته شده‌اند که عبارت‌اند از:

• برگزاری موسیقی زنده، کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های گروهی 
• برخورداری از سالن مطالعه 
• وجود لوازم بازی‌هایی همچون شطرنج، دارت و… 
• وجود خدمات آرایشی و پیرایشی نظیر کوتاهی و رنگ مو 
• پخش فیلم 
• برنامه‌های گردشی شامل رفتن به سینما، تئاتر، پارک و مواردی از این قبیل 
• و… . 

شعار پارسایان این است: «با لبخند وارد شوید!»، چراکه بیش از هر چیزی تلاش دارد تا لبخند را میهمان همیشگی لب‌های سالمندان مقیم این مرکز کند.

راه‌های ارتباطی با پارسایان بهترین خانه سالمندان تهران 

شماره واتس آپ جهت مشاوره خانواده‌های محترم و عزیزان خارج از کشور: 09197837811 

شماره تماس با مرکز توانبخشی و مراقبت از سالمندان پارسایان: 02188790525

نشانی سرای سالمندان پارسایان: تهران – ونک – گاندی جنوبی – کوچه 18 – پلاک 7

وب‌ سایت: parsayannursinghome.com

اینستاگرام خانه سالمندان پارسایان: parsayan.nursiinghome

کانال تلگرام پارسایان:  parsayannursiinghome@

 

کد مطلب: 224121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *