; ?>; ?> این نمایندگان هیچ کمیسیونی ندارند - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

این نمایندگان هیچ کمیسیونی ندارند

قرار بود اعضای هیات رییسه مجلس که در کمیسیون‌های پر متقاضی، عضویت دارند جای خود را به نمایندگان فاقد کمیسیون تخصصی دهند و چنانچه سال آینده در انتخابات هیات رییسه اجلاسیه دوم رای نیاوردند می‌توانند وارد کمیسیون تخصصی که از عضویت در آن انصراف داده بودند، شوند به این معنا که یک نفر به ظرفیت این کمیسیون‌ها اضافه می‌شد.
این نمایندگان هیچ کمیسیونی ندارند

با گذشت ۴ ماه از آغاز به‌کار مجلس دوازدهم در هفتم خردادماه سال جاری، چند تن از نمایندگان هنوز هیچ کمیسیون تخصصی ندارند، این نمایندگان موفق به کسب امتیاز لازم برای عضویت در کمیسیون درخواستی خود نشده‌اند و از طرف دیگر تمایلی به عضویت در سه کمیسیون فرهنگی و قضایی و حقوقی که ظرفیت آنها تکمیل نشده را هم ندارند.

بنابر روایت تسنیم، بر اساس این گزارش، روند عضویت نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی به این صورت است که نمایندگان طبق آیین‌نامه داخلی مجلس برای عضویت در کمیسیون‌ها اقدام می‌کنند که بر اساس آن هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیازبندی را از شعبه مربوطه دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین اولویت پیشنهادی، حداکثر تا ۳ روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل می‌دهند.

فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی این ماده بر اساس شاخص‌هایی شامل تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون است. چنانچه تعداد متقاضیان برای عضویت در یک کمیسیون از سقف تعیین شده اعضای آن کمیسیون بالاتر باشد اولویت با کسانی است که امتیاز بیشتری برای عضویت در این کمیسیون‌ها داشته باشند. بعد از اتمام این پروسه و امتیازبندی نمایندگان، آن‌ها به عضویت کمیسیون‌های تخصصی درمی‌آیند.

چنانچه تعداد متقاضیان برای عضویت در یک کمیسیون از سقف تعیین شده اعضای آن کمیسیون بالاتر باشد اولویت با کسانی است که امتیاز بیشتری برای عضویت در این کمیسیون‌ها داشته باشند.

لازم به ذکر است که جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی در خصوص اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر روند تغییر عضویت اعضای هیات رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی، به دنبال حل این مسئله بودند.

بر اساس این طرح قرار بود اعضای هیات رییسه مجلس که در کمیسیون‌های پر متقاضی، عضویت دارند جای خود را به نمایندگان فاقد کمیسیون تخصصی دهند و چنانچه سال آینده در انتخابات هیات رییسه اجلاسیه دوم رای نیاوردند می‌توانند وارد کمیسیون تخصصی که از عضویت در آن انصراف داده بودند، شوند به این معنا که یک نفر به ظرفیت این کمیسیون‌ها اضافه می‌شد.

قسیم عثمانی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در نیز توضیح طرح مذکور گفته بود که در آیین نامه داخلی صرفا رئیس مجلس از نداشتن کمیسیون مستثنی بود. با این مصوبه هیئت رئیسه نیز لازم به عضویت در کمیسیون نیستند و اینگونه هیئت رئیسه به امور نمایندگان بهتر رسیدگی خواهند کرد و نمایندگانی که هنوز کمیسیون ندارند می‌توانند به کمیسیون تخصصی خود بروند.

نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه هفته گذشته با این طرح مخالفت کردند که همین باعث ادامه بلاتکلیفی نمایندگان فاقد کمیسیون شد.

کد مطلب: 223689
برچسب ها: نمایندگان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *