۰
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
حسین مقیسه کارشناس صنعت خودرو؛

نقدی بر عملکرد فرشاد مقیمی در مدیریت ایران خودرو

حدود یک هفته‌ای است که بحث معاونت فرشاد مقیمی بعنوان ریاست سازمان گسترش مطرح شده است،بعضی افراد و بدون ذکر نگارنده در رسانه‌ها شروع به تخریب ایشان کرده اند، فارق از اینکه اگر فرشاد مقیمی بر ریاست سازمان گسترش قرار بگیرند یا خیر چنین رفتاری که افراد را به اشتباه و غیر کارشناسی در رسانه‌ها تخریب کنند اصلا صحیح نمی باشد
نقدی بر عملکرد فرشاد مقیمی در مدیریت ایران خودرو
 به گزارش مردم سالاری آنلاین- حسین مقیسه کارشناس صنعت خودرو ،با بیان اینکه جناب مقیمی چه عملکردی داشته و با چه شرایطی در ایران خودرو مسئولیتش را به عهده گرفته  است  گفت،ابتدا باید ببینیم جناب مقیمی با‌چه شرایطی ‌مسئولیت مدیریت ایران خودرو را پذیرفته است ، در شهریور ۱۳۹۸ پس از دستگیری مدیرعامل وقت و پس از یک هفته که ایرانخودرو بدون مدیرعامل بود بر صندلی مدیریت این شرکت قرار گرفت به طوری که در آن سال ایرانخودرو زیان ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان را تجربه کرده بود و اگر بخواهیم بر اساس میانگین قیمت دلار در دوره مدیریت گذشته (۶۷۵۰ تومان) این زیان ریالی را تبدیل به دلار کنیم شرکت ایران خودرو را جناب مقیمی با زیان حدود ۴ میلیارد دلاری تحویل گرفتند ، از حدود پایان سال ۹۸ کل دنیا دچار پاندمی کرونا شد و طبیعتا صنعت خودرو و ایران خودرو نیز دچار شوک فراگیری این پاندمی شدند و شرایط تولید را در کشور بسیار بحرانی کرد ، از اواخر سال ۹۸ با توجه به اینکه با شک و تردید ادامه قراردادهای پژو از جمله پژو ۳۰۱ همراه بود ، ایران خودرو تصمیم به اجرای پروژه جدید K132 گرفت که بعدا خودرو به نام تارا نام گرفت ابن پروژه در کمترین زمان ممکن حدود ۱۵ ماه به ثمر رسید که خود یک رکورد محسوب می شود در دوره ایشان پروژه ریرا نیز استارت خورد و بخش عمده‌ای از پیشرفت پروژه در زمان مدیریت ایشان به انجام رسید که اگر تغییرات پشت سر هم مدیریتی در این شرکت نبود شاید زمان تحویل خودرو به بازار بسیار زودتر از شرایط فعلی محقق می شد.در دوران کرونا باتوجه به استفاده روز افزون مردم از گوشی و لپ ‌تاب و وکامپیوتر مصرف تراشه الکترونیکی افزایش پیدا کرد و با توجه به اینکه در مقاطعی کارخانه‌های تولید کننده تراشه الکترونیکی در دوره پاندمی تعطیل شدند صنعت خودرو دنیا در بحث تهیه تراشه الکترونیکی دچار معضلات فراوان شد و این شرایط برای ایران خودرو هم وجود داشت.

 نبود تراشه الکترونیکی از طرفی و بحث تحریم‌ها شرایطی ایجاد کرد خودروهای کف ایران خودرو تا حدود ۹۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرد که البته این خودروهای کف برای دوره مدیریتی بعدی ایران خودرو یعنی جناب آقای خطیبی حکم معدن طلا را پیدا کرد و با کاهش پاندمی کرونا و تامین تراشه های الکترونیکی این ۹۰ هزار خودرو از کف پارکینگ‌ها جمع‌آوری شد و آورده و نقدینگی بسیار بالایی حداقل حدود ۳۰ همتی را برای دوره مدیریت ایشان ارزانی داشت تا بتواند با افزایش کمکهای نقدی و غیر نقدی برای پرسنل برای ایشان باعث محبوبیت شود.
 در دوره جناب آقای مقیمی بحثهای جدی در خصوص عرضه خودرو در بورس داشتیم که موضوع چگونگی عرضه کاملا شفاف شد که نتیجه این کار هم در دوره مدیریت بعدی یعنی جناب آقای خطیبی مورد استفاده قرار گرفت و آورده نقدینگی بسیار ارزشمندی شرکت ایران خودرو حتی نسبت به شرکت رقیب  ایجاد کرد .

بدترین دوره سیاست‌گذاری قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو مربوط به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بوده به طوری که در سال ۹۹ بر اساس قیمت میانگین ارز آن سال ایران خودرو خودروهای خود را در گروه پژو با نرخ فروش ۳۶۰۰ دلار بفروش رساند و گروه سمند را ۳۴۰۰ دلار این در حالی است که میانگین فروش این خودروها در بازار آزاد بالای ۱۰ هزار دلار بود.

 اگر سیاست گذار اجازه می داد که فقط خودرو ساز حداقل این گروه خودرویی را ۲۵۰۰ دلار بالاتر به بازار عرضه می شد نه تنها ایران خودرو زیانی نداشت بلکه سود قابل ملاحظه ای هم می توانست به دست بیاورد و با افزایش تولید بازار خودرو قطعا متعادل تر می شد .

 در پایان اگر بخواهیم کارنامه ۳۰ ماهه جناب آقای مقیمی را به لحاظ قیمت دلار بازار آزاد بررسی کنیم به شرح زیر است:

*زیان انباشته ابتدای سال ۱۳۹۹ به دلار ۴ میلیارد دلار

*زیان انباشته کل ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دوره جدید ۳۲.۸ هزارمیلیارد تومان
 
*زیان انباشته ایجاد شده دوره جدید ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلار ۱۶۴۰۰ تومان ۲ میلیارد دلار

*جمع زیان انباشته ابتدا و انتهای دوره اگر جمع کنیم به دلار ۶ میلیارد دلار

*زیان انباشته بر اساس ۶۰ هزار میلیارد تومان و میانگین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ و دلار ۱۲۰۰۰ تومان حدودا ۵ میلیارد دلار

*زیان انباشته دلاری ۶۰ همت و بر اساس قیمت روز دلار یعنی ۲۵۰۰۰ تومان ۲.۴ میلیارد دلار
 
کد مطلب: 223632
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *