۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۵

دشمنی تندروها با پروژه «وفاق ملی» دولت پزشکیان «برای ایران»

«وفاق ملی» پزشکیان اگرچه سیگنال مثبتی از چپ و راست و اعتدالی دریافت کرده است اما خشم تندروها از این شعار دولت جدید روز به روز بیشتر می شود.
دشمنی تندروها با پروژه «وفاق ملی» دولت پزشکیان «برای ایران»
به گزارش مردم سالاری آنلاین، عمر دولت پزشکیان با ترکیب جدیدی از وزرا در آستانه یک ماهه شدن است، دولتی که نام «وفاق ملی» را بر خود گذاشته است و اولین گام هایش در چینش کابینه و نشست و برخواست ها با طیف های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، نظامی و ...را برهمین اساس تعریف کرده است.

«وفاق ملی» اما یکباره بر سر زبان ها نیفتاد، پزشکیان در همان روزهایی که از شهری به شهر دیگر می رفت یا در قاب مناظرات تلویزیونی مقابل دیگر رقبای انتخاباتی قرار می گرفت بارها و بارها کلیدواژه «برای ایران» را تکرار کرده بود، گویا «برای ایران» ابتدای مسیری بوده است که پزشکیان در ذهن خود پلن های آن را چیده بود و حال که چرخ روزگار چرخیده و او در پاستور مستقر شده است، گام جدید را بر تحقق شعار «وفاق ملی» قرار داده است؛ وفاق ملی «برای ایران» 

وفاق ملی؛ یک شمشیر دولبه

وفاق ملی اما شمشیر دولبه ای در دست پزشکیان و دولتش است. او گرچه در ایام تبلیغات انتخاباتی بارها تاکید کرده بود که مشی اصلاح طلبی را دنبال می کند اما این را هم گفته بود که خود را متعلق به حزب و گروهی خاص نمی داند، ملاکش در به کارگیری نیروها در دولت تخصص و شایستگی است نه وابستگی حزبی و جناحی.

او در گفتگو ها و مناظره های خود بر کلیدواژه های مهمی چون وحدت، کنار گذاشتن اختلافات و دور شدن از دعواها و جنجال میان گروه ها و احزاب سیاسی تاکید می‌کرد و خواستار ایجاد فضای وحدت و همراهی در میان گروه های مختلف بود. بعد از استقرار در پاستور نیز تا به امروز تلاش کرده در این مسیر پیش برود، انتصاب معاونانی از طیف های فکری متفاوت و بعد از آن چینش کابینه با حضور چهره هایی از گروه های سیاسی چپ و راست و اعتدالی گام هایی است که تا به امروز رئیس جمهوری برای تحقق دولت وفاق ملی برداشته است. 

پزشکیان در آخرین نطق دفاعیه از کابینه پیشنهادی اش در مجلس هم تلاش کرد تا نگاه های منفی به انتخاب برخی وزرای پیشنهادی را تعدیل کند و گفت: « آنچه در این برهه از تاریخ بیش از همه به آن نیاز داریم وحدت و انسجام داخلی است. این بدان معنا نیست که از سلائق و باورهای خود بازگردیم اما باید در سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز به زبان و نگاه مشترکی برسیم. هنگام اجرای قانون نمی‌توانیم سلایق خود را مداخله دهیم. با همه عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کردم هم قسم خواهیم شد که قانون، سیاست‌های کلی و چشم انداز را به صورت کامل اجرا کنیم، امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را در این چهارچوب ارزیابی کنید.» 

پزشکیان تاکید کرد «امکان ندارد کسی را برای تقابل انتخاب کرده باشیم، من با تمام وجود برای وحدت و وفاق آمده‌ام؛ در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود ولی وقتی دیدم در مورد آنها تفاهم و توافق نیست، از آنها کوتاه آمدم. چون تفاهم برای من مهم‌تر از گزینه ایده‌آل بود. برای وحدت کوتاه آمده‌ام، در مورد افراد معرفی‌شده حداکثر توافق و تفاهم با نهادهایی که باید، انجام شده است.» 

وفاق ملی را تعریف کنید زیرا...

اما نگاه ها و تفسیرها از پروژه «وفاق ملی» متفاوت است، برخی از چهره ها و گروه ها همچنان از مبهم بودن این شعار می گویند و معتقدند این کلیدواژه مانند هر مفهوم دیگر نیازمند تعریفی دقیق است. آنچنان که روزنامه اصولگرای نزدیک به سپاه پاسداران در یادداشتی می نویسد؛ «تعبیر دولت وفاق، مفهومی مبهم است که نیازمند تعریف ابعاد آن است، اما آنچه در قالب بستن اعضای کابینه ظهور پیدا کرد، استفاده از چهره‌هایی متفاوت از جناح‌های سیاسی مختلف کشور است. کابینه‌ای که در آن همتی و ظفرقندی و عراقچی و صالحی امیری، در کنار مؤمنی و کاظمی و خطیب و علی‌آبادی قرار گرفته‌اند تا بر مشکلات کشور فائق آیند. «وفاق» مانند هر کلیدواژه دیگری نیازمند تعریف است و رئیس‌جمهور دولت چهاردهم نیز باید در این مسیر باید پیشگام باشد و در این فرایند به شاخص‌های مدنظر رهبری توجه ویژه نماید، که اگر چنین نشوند، دیگرانی با ارائه تعریف‌های بدلی، تحقق وفاق ملی را به بیراهه و انحراف و انحظاط خواهند کشاند، همان‌طور که پیش از این مفاهیمی مقدسی، چون اصلاح‌طلبی و اعتدال را دستخوش تحریف و بی‌اعتبار کردند.»

مهدی فضائلی عضو دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری نیز در یادداشتی که امروز در روزنامه همشهری منتشر شده، نوشته است؛«امروز اگر دکتر پزشکیان چارچوب وفاق را شفاف بیان نکند و مفهوم وفاق همچون توپی سرگردان وسط میدان سیاست رها شود، هرکس از راه برسد به آن ضربه‌ای وارد خواهد کرد و به سرگردانی آن خواهد افزود. تکرار واژه وفاق بدون تحدید آن، هرکسی را از ظن خود یار آن خواهد کرد و در این حالت نه‌تنها وفاقی شکل نخواهد گرفت، بلکه اختلاف برداشت‌ها خود ضدوفاق عمل خواهد کرد!»

انتقادات البته فقط مربوط به طیف اصولگرا نیست و برخی اصلاح طلبان هم از این برداشت ها از این کلیدواژه گلایه مند هستند، آنچنان که رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگویی که با «خبرآنلاین» داشت، اظهار داشت: «زمان رأی دادن به آقای پزشکیان وفاق ملی نبود. وفاق ملی بعد از رأی آوردن و بعد از انتخابات مطرح شد و هنوز هم معنی وفاق ملی تعریف نشده است. وفاق ملی به معنای آش شله‌قلمکار نیست. وفاق ملی به معنای این نیست که ما رأی را از مردم به عنوان اصلاح‌طلبی بگیریم ولی عمل ما به نفع مخالفان اصلاحات باشد. این برخلاف رویه و برخلاف تعهدی است که باید سپرده شود.»

خشم تندروها از وفاق ملی 

اما این جنس انتقادات را باید جدا کرد از آنچه این روزها از سوی تندروهای نزدیک به پایداری و سعید جلیلی درباره دولت وفاق ملی برای حمله به دولت شنیده می شود. آنچنان که امیرحسین ثابتی، نماینده تند مجلس «وفاق» را تعبیر به «نفاق» کرده است یا سید محمو نبویان، عضو جبهه پایداری نیز در شبکه اجتماعی ایکس به انتصابات در دولت انتقاد کرده و نوشته است «وفاق ملی با سرکارآمدن اغتشاشگران و حامیان آنها شکل نمی‌گیرد بلکه با آمدن جوانان مومن و انقلابی و مردمی می توان وفاق ملی حاصل کرد و نظم جامعه را حفظ و مشکلات مردم را حل کرد. وفاق ملی یعنی وفاق با مردم نه وفاق با برهم زنندگان امنیت و آرامش مردم» 

روانبخش دیگر چهره تندرو در مجلس نیز به مثابه رفقایش در جبهه پایداری، برخی دولتمردان را فتنه گر نامیده و می گوید «متأسفانه برخی از افراد وفاق ملی را بد تعریف کرده‌ و حتی بر این باورند که فتنه‌گران هم باید در وفاق ملی نقش‌آفرینی کنند.»

پای کار وفاق ملی بیاییم

هرچند نقدها به این نامگذاری دولت وجود دارد، اما به نظر می رسد کفه حمایت از این شعار دولت سنگین تر است و حمایت ها از رویکرد رئیس جمهور در چینش کابینه و نوع رویکرد و مراوداتش تا اینجای کار حمایت طیف های مختلف سیاسی را به همراه داشته است.

آنچنان که حتی  سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، در سخنرانی که در جمع مشاوران خود داشت، ضمن تاکید براینکه وفاق ملی را نباید ائتلاف سیاسی تعریف کرد، اظهار داشت: «وفاق ملی توجه همگانی به خواست ملت، برای تغییر و اصلاح امور است. برای پیش‌برد آن حاکمیت و همه جریان‌های سیاسی باید عملاً از این راهبرد حمایت کنند. اصلاح‌طلبان و همه خیرخواهان کشور و ملت نباید مواضع اصولی خود را برای اصلاح رویه‌های غلط حکمرانی از یاد ببرند و باید نگاه انتقادی و البته خیرخواهانه‌ی خود را نسبت به دولت داشته باشند؛ ولی از هر برخورد هیجانی و غیرمنصفانه و شتابزده با مسائل که ناشی از اتکاء به داده‌های نادرست و یا ناتمام و ذهنیت‌ها و قضاوت‌های پیشینی و عدم توجه به پیچیدگی‌های امور و آینده‌نگری است خودداری کنند.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ان‌شاالله مجلس در مسیر حل مشکلات کشور و محقق کردن احکام برنامه هفتم پیشرفت در کنار دولت خواهد بود. موفقیت دولت موفقیت همه ماست.» 

سردار سلامی فرمانده کل سپاه هم تاکید می کند؛‌ «آماده هرگونه همراهی و همکاری در پاسخ به نیازهای دولت وفاق ملی هستیم.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم می گوید؛«به شعار وفاق ملی پزشکیان باید لبیک گفت و اجازه نداد یک اقلیت شناخته شده که نابودی خود را در تحقق این شعار می‌بینند، علامت سوال بزرگی جلوی مجلس قرار دهند. »

علی مطهری، نیز که زمانی در کنار پزشکیان نواب رئیسی مجلس دهم را عهده دار بوده، خاطرنشان می کند؛‌«اگر فضای تفاهم همینطور باقی بماند، این دولت می‌تواند موفق باشد. عنوان وفاق ملی، عنوان خیلی خوبی است که برای دولت بیان شده و می‌تواند در موفقیت آن موثر باشد. »

روزنامه جمهوری اسلامی هم می نویسد؛«وفاق ملی باید از آباد کردن سفره‌های مردم شروع شود. اگر دولت چهاردهم به معیشت مردم برسد، بحران اقتصادی را به شکوفائی اقتصادی تبدیل کند، تورم را مهار کند و رفاه را به زندگی مردم برگرداند، مردم به دولت اعتماد می‌کنند، به نظام خوشبین‌ می‌شوند، به دین گرایش بیشتری پیدا می‌کنند و رفتارشان با همدیگر نیز اصلاح می‌شود.»

کد مطلب: 223015
برچسب ها: مسعود پزشکیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *