۰
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵

سبقت ایران از کشورهای پیشرفته در مصرف برق

 در صورت تجمیع کل انرژی مصرفی سالانه در بخش خانگی ایران و تبدیل آن به واحد کیلووات ساعت، محاسبات نشان می‌دهد معادل ۶۹۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در بخش خانگی ایران مصرف می شود که ۲.۳۶ برابر آمریکا، ۱.۸۵ برابر انگلیس و ۱.۷ برابر فرانسه است.
سبقت ایران از کشورهای پیشرفته در مصرف برق

مقایسه‌ بین مصرف انرژی در بخش خانگی ایران با تعدادی از کشورهای پیشرفته جهان نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی خانگی در ایران به مراتب از این کشورها بیشتر است.

بر اساس این بررسی و مطالعه که در سال ۱۳۹۷ مبتنی بر اطلاعات مصرف انرژی در سال ۱۳۹۵ انجام شد، میزان مصرف انرژی شامل برق، گاز طبیعی، گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید و منابع تجدیدپذیر قابل احتراق در منازل مسکونی ایرانی‌ها معادل ۶۹۰ میلیارد کیلووات‌ساعت است که در صورت مبنا قرار دادن مساحت زیربنای مفید منازل مسکونی در ایران که برابر با ۲.۴ میلیارد مترمربع بوده است، میزان مصرف انرژی به ازای واحد سطح زیربنا در ایران ۲۸۵ کیلووات‌ساعت بر مترمربع برآورد می شود.

با استفاده از این شاخص، می‌توان وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی در کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد که بر اساس آن مصرف انرژی به ازای هر مترمربع در منازل مسکونی ایران ۲.۳۶ برابر آمریکا، ۱.۸۵ برابر انگلیس، ۱.۷ برابر فرانسه و ۱.۶۵ برابر آلمان است.

مصرف انرژی بر اساس متر مربع در ایران در حالی ۲۸۵ کیلووات ساعت محاسبه می شود که در کشورهای پیشرفته ای مانند ایتالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، چک، فنلاند، لهستان و آمریکا این رقم به ترتیب ۱۴۸، ۱۵۴، ۱۶۸، ۱۷۲، ۲۰۳، ۲۰۹، ۲۱۲ و ۱۲۱ است.

مستند به این گزارش دلیل این اختلاف فاحش را می‌توان در موضوعاتی مانند بازدهی پایین تجهیزات مصرف‌کننده انرژی در بخش خانگی نظیر کولر آبی و گازی، بخاری گازسوز و پکیج ، یخچال و فریزر و...، عدم رعایت کامل مبحث «۱۹» مقررات ملی در ساختمان‌های نوساز خصوصاً در موضوع عایق‌کاری پوسته خارجی ساختمان، عدم نصب پنجره دوجداره استاندارد در بخش وسیعی از ساختمان‌های موجود، عملیاتی نشدن موضوع برچسب مصرف انرژی ساختمان و درج آن در شناسنامه فنی برای ساختمان‌های کشور به منظور جلب توجه خریداران و مستأجران به وضعیت کارایی انرژی ساختمان دانست.

همچنین عدم آگاهی عمومی کافی نسبت به میزان مصرف انرژی در منازل مسکونی و راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در این بخش، عدم پرداخت یارانه مناسب به مردم به منظور انجام اقدامات بهینه‌سازی مصرف انرژی در منازل مسکونی و تجهیزات مصرف‌کننده انرژی و پایین بودن تعرفه‌های برق، گاز و سایر حامل‌های انرژی نسبت به هزینه تمام شده آنها که منجر به عدم دقت کافی مصرف‌کنندگان انرژی نسبت به استفاده بهینه از انرژی می‌شود را می‌توان از دیگر دلایل این اختلاف عنوان کرد.

بنا بر این گزارش انتظار می‌رود در سایه مجموعه اقداماتی مانند راه اندازی بورس انرژی و خرید و فروش برق در این بازار، اصلاح اقتصادی صنعت برق، بهره برداری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به منظور بهینه‌سازی راندمان تجهیزات مصرف‌کننده انرژی و... در سال‌های آینده شاهد کاهش میزان سرانه مصرف انرژی و به ویژه برق در کشور ضمن افزایش رفاه شهروندان باشیم.

کد مطلب: 222766
برچسب ها: برق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *