; ?>; ?> این سخت‌ترین فیفا دی تیم‌ملی بود - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰

این سخت‌ترین فیفا دی تیم‌ملی بود

سعید الهویی در خصوص عملکرد تیم ملی ایران برابر قرقیزستان و انتقاداتی که به ملی‌پوشان مطرح می‌شود، صحبت کرد.
این سخت‌ترین فیفا دی تیم‌ملی بود
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ سعید الهویی دستیار امیر قلعه‌نویی در یک گفتگوی طولانی پیرامون اتفاقات جنجالی استادیوم فولادشهر و همچنین انتقادات از نحوه نمایش تیم ملی در دیدار مقابل قرقیزستان صحبت کرده است. او به وضعیت آمادگی فردی بازیکنان اشاره کرده و همچنین در مورد وضعیت زمین چمن استادیوم فولادشهر اظهاراتی را داشته و به انتقادات تا حدی پاسخ داده است.

به نقل از ورزش سه، او درباره بازیکنان تعویضی تیم ملی و حضور علیرضا جهانبخش و سعید عزت اللهی هم صحبت کرده و گفته که آنها برای اینکه در شرایط بازی قرار بگیرند، در این دیدار به میدان رفتند. با این حال شاید جالب‌ترین نکته مصاحبه او، جایی بود که درباره عدم دریافت دستمزد مربیان تیم ملی صحبت کرد و گفت که آنها 7 ماه حقوق نگرفته‌اند.

علاوه بر این مسئله لجستیکی و مشکل پروازی بازیکنان تیم ملی هم در مصاحبه الهویی مطرح شده است. جایی که او می‌گوید بازیکنان تیم ملی ژاپن از هرجای اروپا با یک پرواز مستقیم به توکیو می‌روند اما بازیکنان تیم ملی 24 ساعت معطل پروازهای مختلف هستند تا به ایران بیایند. الهویی همچنین در پایان مصاحبه خود به هواداران تیم ملی وعده داده که باوجود تمام محدودیت‌ها، کیفیت و نتایج تیم ملی مردم را خوشحال خواهد کرد.

 

صحبت‌های الهویی را در ادامه می‌خوانید:

* از دیشب آنالیز بازی را آغاز کردیم 
من هم مثل سایر اعضای تیم وظایف و شرایط مشخصی دارم. همه اعضای کادرفنی مثل من مشاورین و مربیان و دستیاران آقای قلعه‌نویی هستیم و همه در یک سطح قرار داریم و یک کار تیمی را با آقای قلعه‌نویی جلو می‌بریم. ما یک بحث کلی درباره عملکرد و نتیجه بازی داریم. مطمئنا آقای قلعه‌نویی، کادرفنی و اعضای تیم واقف بر این هستیم که دیروز نتیجه بازی، شرایط بازی از لحاظ فنی و عملکرد تیمی آن چیزی که خودمان انتظار داشتیم، نبود. از دیشب سعی کردیم اول با تماشای بازی و بعد با بحث‌ها و صحبت‌هایی که بین خودمان داشتیم، عوامل مختلفی را که می‌توانسته بر این موضوع تاثیرگذار باشد، بررسی کنیم. امروز هم فعالیت‌هایمان ادامه خواهد داشت. یک بخشی خیلی تخصصی و فنی است و شاید خارج از حوصله عزیزان باشد اما در کلیات چند موضوع اصلی وجود دارد. ما یک پیش فصل اولیه در ذهن‌مان داشتیم.

* محدودیت زمانی برای تیم‌ها بزرگ شرایط سخت‌تری ایجاد می‌کند
متاسفانه بارها و بارها بعد از قرعه‌کشی صحبت‌هایی شنیدیم که این گروه آسان است و آن گروه سخت است. در فوتبال امروز در فوتبال امروز، به خصوص در سطح ملی، مختصات کاملا با باشگاه‌ها متفاوت است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در سطح ملی داریم، محدودیت زمان است. اینکه تیم‌ها با حداقل زمان تمرینی و هماهنگ شدن با همدیگر وارد مسابقات می‌شوند، برای تیم‌های بزرگتر و تیم‌هایی که قرار است فوتبال‌شان بر مدار فوتبال مالکانه باشد، سخت‌تر است تا تیم‌های کوچک‌تر که قرار است از سازماندهی دفاع فشرده و ضدحملات و ضربات ایستگاهی استفاده کنند. این موضوع را می‌توانید در هفته اول مسابقات مقدماتی در آسیا ببینید؛ من از آسیا می‌زنم، نه از اروپا، چون اکثر بازیکنان کلیدی تیم‌های بزرگ آسیایی از اروپا می‌آیند؛ مثل کره، ایران، استرالیا و حتی ژاپن که دیروز یک نتیجه فوق‌العاده گرفت. تعداد زیادی از بازیکنان این تیم‌ها در اروپا شاغل هستند و به سمت اردوی تیم‌شان حرکت می‌کنند تا در سه جلسه تمرینی قبل از مسابقه اصلی شرکت کنند.

* بازیکن ما ۲۴ ساعت در مسیر بوده است
ما اینجا محدودیت بسیار بزرگی داریم و معمولا بازیکنان‌شان بر خلاف سایر تیم‌های بزرگ آسیایی نمی‌توانند در حداقل زمان به ما برسند. ما بازیکنی داشتیم که ۲۴ ساعت در مسیر بوده تا به اردوی تیم ملی برسد. شما تصور کنید بازی برای تیمش در باشگاهش انجام داده و ۲۴ ساعت در مسیر بوده و از آن سه جلسه تمرینی که باید با تیم باشد، ما دو جلسه را باید برای ریکاوری منظور کنیم، چون ریسک مصدومیت بازیکن زیاد است. در واقع ما یک محدودیت زمانی داریم که بیشتر به تیم‌های بزرگ آسیا لطمه می‌زند. شما بازی استرالیا و بحرین را ببینید. بازی کره و فلسطین یا عربستان مقابل اندونزی را ببینید. آنها هم به نوعی با این مشکلات مواجه شدند، چون مختصات فنی‌شان دقیقا مثل ماست. مختصات قطر و امارات دقیقا برعکس است.

* کیفیت بد زمین به قرقیزستان کمک می‌کرد
ما یک محدودیت دیگر داشتیم که نگاه درستی هم نسبت به آن وجود نداشت. ابتدا از هیئت فوتبال اصفهان و باشگاه ذوب‌آهن تشکر می‌کنیم که لطف کردند و در حالی که خیلی جاها دست رد به تیم ملی زدند، این عزیزان زمین تمرین و استادیوم‌شان را در اختیار ما گذاشتند و تمام تلاش‌شان کردند. تیم ذوب‌آهن پنج روز است که در زمین‌های دیگر تمرین می‌کند و حتی بازی با هوادار را هم در استادیومش انجام نداده تا استادیومش را به بهترین شرایط برساند، ولی بضاعت همین بود. برخی می‌گویند اگر زمین بد بوده، برای قرقیزستان هم بد بوده است. در صورتی که یک نگاه فنی به شما این توضیح را می‌دهد که برای تیمی که می‌خواهد دفاع فشرده بزند و فقط با پاس‌های بلند ضدحمله بزند، زمین بد بهتر است. ما دیروز بیش از ۲.۵ برابر قرقیزستان پاش دادیم که طبیعی است و باید اینطور فوتبال بازی کند. البته درست است که آنها شوت‌های در چاچورب بیشتری داشتند و یک موقعیت خیلی خوب روی ضدحمله داشتند.

* باید با حفظ سرمایه‌ها، به بازیکنان جوان هم فضا بدهیم
ما برای صحبت درباره لیست تیم ملی نباید فقط به بازی قرقیزستان نگاه کنیم. در همین بازی دیروز در کانال راست ما، دفاع وسط سمت راست و دفاع راست ما هر دو زیر ۲۳ سال بودند. آقای قلعه‌نویی نگاه معتدلی در این موضوع دارد و معتقد است ما باید با حفظ سرمایه‌ها و بازیکنان باکیفتی که هنوز قابلیت کمک به تیم ملی را دارند، فضا را برای بازیکنان جوانی که پتانسیل ملی‌پوش شدن و گرفتن جایگاه خودشان در آینده را دارند، باز کنیم و این اتفاق الان برای تیم ملی رخ می‌دهد. همانطور که بازیکنان جوان مثل امین حزباوی، آسیا یوسفی، آرشا شکوری، جواد آقایی‌پور دعوت شده‌اند، الان هم همین اتفاق می‌افتد و به آنها فضا داده می‌شود. الان دو بازیکن ترکیب اصلی بازی با قرقیزستان زیر ۲۳ سال بودند و ممکن است مثل سایر بازیکنان اشتباهاتی از سر بی تجربگی و کم تجربگی هم انجام داده باشند که ذات جوان به کم تجربگی است، ولی به آنها فضا داده شده و باز هم داده خواهد شد.

* نمی‌توانیم از داشته‌های تیم ملی بگذریم
ما نمی‌توانیم فقط بازی با قرقیزستان را ببینیم. ما با امارات بازی داریم و پس از آن قرار است با ازبکستان و قطر بازی کنیم. ما باید در یک بازی مثل این به علی جهانبخش باتجربه و باکیفیت و به سامان قدوس و سعید عزت‌اللهی فضا بدهیم تا دوباره روی فرم بازی قرار بگیرند. ما نمی‌توانیم راحت از داشته‌های باارزش تیم ملی بگذریم. اگر شما کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی را ببینید، خود آقای قلعه‌نویی گفتند تعویض‌های ما نتوانستند عملکردی را که ما انتظار داشتیم، ارائه بدهند. این موضوع دلایل مختلف دارد. شاید علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی به تایم بیشتری نیاز داشتند. همین ۳۰ دقیقه برای این بود که دوباره روی فرم بازی قرار بگیرند و برای بازی بعدی شرایط بهتری داشته باشند. من قبلا چنین چیزی را در تیم ملی ندیده بودم که مربی راحت بگوید تعویض‌های من این‌بار عملکرد خوبی نداشتند، اما آقای قلعه‌نویی این کار را کردند. بارها تعویض‌های ایشان عملکرد خوبی در بازی‌های دیگر داشتند، اما این بار شرایط اینطور نبود. این به شرایط مختلف برمی‌گردد.

* کادرفنی تیم ملی ۷ ماه حقوق نگرفته است
اصلا نمی‌خواهم راجع به اتفاقات دیروز صحبت کنم اما اجازه بدهید ما کمی ناراحت باشیم. فوتبال در سطح ملی تفاوت زیادی دارد. مردم ما باهوش هستند و باید به بیرون و سه بازی دیگر نگاه کنند. شاید الان درست نباشد این را بگویم اما یکی از انتقاداتی که من همیشه به آقای قلعه‌نویی می‌کنم این است که چرا راجع به مشکلات صحبت نمی‌کنند و ایشان همیشه می‌گویند من هیچوقت نخواستم این موضوعات را رسانه‌ای کنم. من الان می‌گویم کادرفنی تیم ملی ۷ ماه است حقوق نگرفته است. بازیکنان‌مان محدودیت دارند.

* فدراسیون تلاش می‌کند و تحریم‌ها اجازه حل مشکلات را نمی‌دهد
بازیکن ژاپن هر جای اروپا باشد با یک پرواز به توکیو می‌رود اما بازیکن ما ۲۴ ساعت در راه است. ما محدودیت امکانات، بازی دوستانه و زمین تمرین داریم. هر چند این محدودیت‌ها به مدیریت برنمی‌گردد و مشکلات کلی است که کشور ما را در بر گرفته است و ما هم یک بخشی از کشور هستیم، وگرنه فدراسیون تلاش می‌کند و تحریم‌ها و مسائل مختلف اجازه نمی‌دهد که این مشکلات و محدودیت‌ها را برداریم. مردم همه این موضوعات را کنار همدیگر بگذارند. اگر عربستان و اندونزی که دیشب در عربستان ۱-۱ شده است، دو هفته دیگر با همدیگر بازی می‌کردند، عربستان با ۳ یا ۴ گل می‌برد. همیشه فیفادی‌های سپتامبر سخت‌ترین فیفادی‌های تیم ملی است. لیگ‌ها تازه شروع شده و بعد از سه ماه دوباره بازیکنان با هم جمع می‌شوند.

* تلاش می‌کنیم بین تیم ملی و مردم فاصله ایجاد نشود
خطاب به مردم عزیز و هواداران فوتبال می‌گویم مطمئن باشید اعضای تیم ملی، کادرفنی، بازیکنان، کادر پزشکی و همه عزیزان با وجود همه محدودیت‌ها، تلاش‌شان را می‌کنند تیم ملی موفق باشد تا مردم شاد شوند. می‌دانیم در این شرایط کشور، یکی از معدود عواملی که می‌تواند باعث شادی مردم با هر تفکر و نگاهی شود، تیم ملی است. شاید اتفاقات دیروز کمی فاصله بین مردم و ما ایجاد کند، ولی ما سعی می‌کنیم این فاصله ایجاد نشود. ما تلاش می‌کنیم در بازی بعد کیفیت فنی و نتیجه خوبی داشته باشیم تا دل مردم را دوباره شاد کنیم. این تیم متعلق به مردم است.

کد مطلب: 222552
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *