وی با تاکید بر این که اول باید دید دین چیست و بعد در دین چه مسئله ای بالاترین اهمیت را دارد؟ ادامه داد: هر اندیشمندی تعریفی از دین ارائه کرده ، اما دو تعریف خوب از دو شخصیت برجسته که بر گرفته از تعریف علمای سابق است را در اینجا کنار هم قرار می دهیم.
اول تعریف دین از سید قطب در تفسیر قرآن وی بنام فی ضلال القرآن است که میگوید : الدین اتصال الانسان الفانی الی وجود الباقی الذی صدر عنه الوجود ، یعنی ؛ دین اتصال یک موجود به نام انسان است که او فنا پذیر است به یک موجودی که اصل اوست و مطلق است و باقی است و عالم وجود از او ساخته شده .توحید ؛ یعنی تمام توجه به خداوند ، یعنی خدامحوری و خدا خواهی است ، آنقدر خداوند در رابطه با این توحید غیور است که در آیه سوره اسرا نشان دهنده غیرت الهی است تصریح میکند گوشه انحرافی از مسیر توحید به بت و بت خواهی و بت پرستی و بت پرستان باعث عذاب است و نسبت به پیامبر (ص) بصورت جدی تری بیان نموده ؛ "لو ترکن شیئا قلیلا" ای پیامبر اگر ذره ای به غیر خدا توجه کنی چند برابر آنچه کافران در عذاب قرار گرفتند شما هم گرفتار همان شدائد میشوی.
حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی ادامه داد: آنقدر ما را غرق سیاست کرده اند که همان هایی که طلایه دار ارزش اسلامی اند متاسفانه در بین شان هستند کسانیکه خدایی بودن و خدامحوی و خلوص از برخی از آنان دیده نمیشود! ما بر اساس سخن امیرالمومنین(ع) میتوانیم با دیدن وجنات و صورت و ادبیات افراد از نیت های توحیدی و یا شرک آمیزشان مطلع شویم .
غرض این بود که شرط اول در دین ؛ توحید و خلوص و بیرون آمدن از پوسته های خود ساخته شرک و ریا است.
استاد حوزه ادامه داد: عنصر دوم در پیامبریِ پیامبر، رعایت اخلاق و حقوق است.
استاد شهید آقای مطهری مطلب جالبی دارد و میفرماید؛ دین قانون است اما مانند قوانین دنیا قانون تک بعدی نیست که بگوید باید این کار باید برای حفظ مصالح توسط مردم انجام شود مانند پرداخت مالیات، بلکه دین از مردم عملی را مطالبه میکند که در عین حال توام با روح باشد.ما تمام حقوق و احترام به انسان و انسانیت را در آخرین سخنرانی و خطبه پیامبر در مسجد النبی میبینیم ، همان خطبه ای که پیامبر (ص) اعلام کرد تمام مسلمین جمع شوند و حتی از اطراف مدینه هم آمدند و امر فرمودند برای اینکه جلسه کاملا رسمی باشد؛ فرماندهان نظامی با لباس نظامی وارد شوند ، و پیامبر اکرم فرمودند : "اُذکر الله الولی من بعدی" یعنی به هرکسی که فردای بعد از من دارای جایگاه چنین است تذکر میدهم و خدا را ما بین خود و او قرار میدهم؛ مبادا بر مردم رحم نکند! باید بزرگ ها را احترام کند ، به کوچک تر ها عطوفت داشته باشد ، باید در جامعه به فرهیختگان و بزرگان اندیشه و علم احترام گذارد ، مبادا به جامعه ضرری وارد کند که مردم ذلیل میشوند ، و مبادا در تصمیم گیری کاری انجام شود که جامعه گرفتار فقر شود و اگر افراد فقیر شوند دیگر دین نخواهند داشت ( در مورد دین گفته شد که سلوک معنوی دنیا توام با آخرت معنا میشود ) مبادا مسئول و حاکم درب ها را ببندد! بین خود و مردم فاصله نیندازید که در اینصورت در جامعه آنهایی که زور دارند بر آنها که زور ندارند مسلط میشوند و گردن ضعیفان را میشکنند، مبادا در هر شرایطی اعلام بسیج عمومی برای جنگ کند که چنین تصمیماتی نسل امت اسلام به انقراض خواهید کشاند .
با دقت در این خطبه انسان به پیامبریِ پیامبر(ص) بیشتر و بیشتر نیل پیدا می کند که این انسان بی نظیر در بشریت تا چه حد به فکر مردم و دلواپس آینده مردم و دین آنان است.