۰
پنجشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰

ارمنستان در پی توافق هسته‌ای با آمریکا

​​​​​​​طبق گزارش منابع رسانه‌ای، ایروان، به‌دنبال همکاری هسته‌ای با واشنگتن است.
ارمنستان در پی توافق هسته‌ای با آمریکا

تارنمای «سیویل نت»، به نقل از یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که این کشور در حال بررسی درخواست ارمنستان برای امضای توافقی است که به واشنگتن اجازه انتقال فناوری هسته‌ای غیرنظامی به ایروان را خواهد داد.

در تاریخ ۲۰ اوت (۳۰ مرداد)، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است، در یادداشتی کتبی به سیویل نت گفت: «دولت ایالات متحده جزئیات روند مذاکرات را به اشتراک نمی‌گذارد، اما وزارت امور خارجه آمریکا توجه و تمرکز خاصی را روی درخواست ارمنستان برای توافقنامه ۱۲۳ همکاری هسته‌ای قرار داده است.

در سال ۲۰۲۲، ارمنستان و آمریکا، یک توافقنامه درباره همکاری‌های هسته‌ای در زمینه غیرنظامی امضا کردند.

بخش ۱۲۳ قانون انرژی اتمی آمریکا، به طور کلی انعقاد یک توافقنامه همکاری صلح آمیز هسته‌ای برای انتقال قابل توجه مواد یا تجهیزات هسته‌ای از ایالات متحده را مجاز می‌کند. علاوه بر این، چنین توافقنامه‌هایی که معمولاً به‌عنوان "توافقنامه ۱۲۳" معرفی می‌شوند، همکاری در زمینه‌های دیگر همچون مبادلات فنی، تحقیقات علمی و بحث‌های پادمانی را تسهیل می کند.

طبق گزارش تارنمای «آرمن‌پرس»،  ارمنستان قصد دارد چرخه حیات نیروگاه هسته‌ای «متسامور» را که برای تامین سوخت و تعمیر و نگهداری سوخت به شرکت دولتی روس اتم روسیه متکی است، تا سال ۲۰۳۶ ارتقا دهد. سپس این نیروگاه از رده خارج و جایگزین خواهد شد.

در اوایل ماه اوت (مرداد)،  شورای امنیت ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، دبیر شورای امنیت ارمنستان با هیاتی از شرکت فرانسوی «فراماتوم» که هدفش توسعه و تولید تجهیزات برای نیروگاه‌های هسته‌ای است، دیدار و به اهمیت علاقه فرانسه به توسعه بخش انرژی هسته‌ای در ارمنستان اشاره کرد.

از طرفی، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در نوامبر ۲۰۲۳ گفت: ارمنستان با وظیفه ساخت یک واحد نیروگاه هسته‌ای جدید روبرو است و ایروان در حال مذاکره با شرکای روسیه، ایالات متحده و کره‌جنوبی برای تعیین اینکه کدام پیشنهادها موثرتر خواهند بود.

ارمنستان در حال حاضر یک نیروگاه هسته‌ای مجهز به ۲ واحد نیرو دارد که در نزدیکی شهر «متسامور» در ۳۰ کیلومتری جنوب ایروان واقع شده است.

در برنامه ارمنستان، تمدید عمر عملیاتی تنها واحد عملیاتی نیروگاه تا سال ۲۰۲۶ و همچنین راه‌اندازی تدریجی واحدهای جدید پیش‌بینی شده است.

کد مطلب: 221812
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *