۰
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

ظریف برای پیشگری از تنش و از بین‌بردن برخی حساسیت‌ها استعفا داد

سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به استعفای ظریف از معاونت راهبردی دولت گفت: از شواهد و قرائن برمی‌آید که آقای ظریف برای کاهش تنش در دولت تازه پای آقای پزشکیان این تصمیم را گرفته و قطعا این انصراف ناشی از عملکرد شورای راهبری نیست.
ظریف برای پیشگری از تنش و از بین‌بردن برخی حساسیت‌ها استعفا داد

محمدصادق جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره استعفای محمدجواد ظریف از معاونت راهبردی دولت چهاردهم و اشاره به اینکه رسایی در توییتی ادعا کرد حضور آقای ظریف طبق ماده قانونی استفاده از اشخاص در مشاغل حساس غیرقانونی است، گفت: آن ماده قانونی که از سوی آقای رسایی مطرح شده باید رسانه‌ای شود که این قانون چه می‌گوید بعد همه ببینند آیا تفسیری که از ماده قانونی می‌شود با نظر آقای رسایی یکسان است یا خیر. در بحث دوم، اینکه آقای ظریف انصراف دادند، طبیعی است که آقای ظریف برای کمک کردن به آقای پزشکیان آمدند و ماموریت خودشان را انجام دادند. او، رئیس جمهور را تا پیروزی در انتخابات حمایت کرد و در این پیروزی هم بسیار نقش داشت. الان در مرحله‌ای هستیم که حضور آقای ظریف به طور رسمی در کنار آقای پزشکیان حساسیت‌هایی را به وجود خواهد آورد. او همواره در دسترس رئیس‌جمهور است و مشاوره فقط با حکم و امضا نیست. بنابراین آقای ظریف برای تنش‌زدایی و کاهش انتقادات انصراف داده است. 

وی افزود: از شواهد و قرائن برمی‌آید که آقای ظریف برای کاهش تنش در دولت تازه پای آقای پزشکیان این تصمیم را گرفته و قطعا این انصراف ناشی از عملکرد شورای راهبری نیست. زیرا آن کار تازه‌ای بود و یکی از راهبردهای موفق تجربه شده در این دوره بود. بنابراین تصور می‌کنم دلیل عمده استعفا همان توضیحاتی است که خودشان در فضای مجازی مطرح کردند. 

جوادی حصار در ارزیابی درست بودن استعفا در این موقعیت گفت: من به اندازه آقای ظریف مهارتی در حل مناسبات برون مرزی ندارم. اگر ایشان تشخیص داده که استعفا دهد حتما درست بوده است. من به تشخیص ایشان احترام می گذارم. آقای ظریف از آقای پزشکیان جدا نشده است. مگر آقای ظریف زمانی که در کنار آقای پزشکیان کار می‌کرد گفت باید وزیر امور خارجه باشم که مردم به آقای پزشکیان رای دادند؟ مردم به ایجاد یک اتفاق و برای جلوگیری از رخداد اتفاق دیگری کمک کردند. برای پیشگیری از ادامه یک جریان مخرب و برای فراهم آوردن شرایطی که کشور با عقلانیت کشور اداره شود، این اتفاق رخ داد. آقای پزشکیان هم عاقلانه رفتار کرد. اگر آقای عراقچی هم از مجلس شورای اسلامی رای بیاورند، همان تفکری را پیش خواهند برد که در سیاست خارجی آقای ظریف ما شاهد بودیم. 

وی گفت: آقای ظریف اگر استعفا داده است برای پیشگیری از تنش بوده است. حالا این تصمیم آقای رئیس‌جمهور است که آن را نپذیرد و من در این موقعیت اطلاعی از این موضوع ندارم. 

جوادی حصار در ارزیابی انتخاب اسکندر مومنی به عنوان وزیر کشور کابینه رئیس جمهور و اینکه گفته می‌شود با توجه به نزدیکی او به آقای قالیباف و اهمیت انتخاب استانداران و فرمانداران از سوی وزیر کشور، این وزارتخانه پاشنه آشیل دولت خواهد شد، گفت: استانداران به پیشنهاد وزیر کشور و رای اعتماد هئیت دولت انتخاب می‌شوند و آقای رئیس‌جمهور به همراه مجموعه معاونین خود در انتخاب استانداران دخالت مستقیم دارد. این دغدغه می‌تواند به صورت جدی مطرح و حل شود تا به عنوان دغدغه اصلی مطرح نباشد. 

وی افزود: آقای پزشکیان با هر وزیری گفت‌وگو کرده و او را سنجش کرده و او را در نهایت پذیرفته که به عنوان وزیر با او کار کند. حتما با آقای مومنی هم این صحبت‌ها را کرده و آقای مومنی هم پذیرفتند که سیاست‌های دولت را اجرا کنند. قرار نیست وزارت کشور یک جزیره جدا شده از هیئت دولت باشد و برای خود کار کند. همه وزرای دولت مسئول هستند و باید پاسخگوی رفتار خودشان باشند. به نظر من نگرانی جدی در این زمینه وجود ندارد. اینکه بگویند آقای مومنی با توجه به سابقه دوستی با آقای قالیباف معرفی شده یا بگویند در فراجا و ناجا سابقه همکاری داشته که او را انتخاب کردند، آقای قالیباف یک چهره فراگیر ملی است و در انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری هم خود و هم تیم او بسیار بسیار به ما کمک کردند. بنابراین این خیلی بی‌انصافی است که بگوییم چون آقای مومنی به قالیباف نزدیک است بنابراین وزارت کشور تبدیل به پاشنه آشیل دولت خواهد شد. اصلا چنین چیزی درست نیست. 

این فعال سیاسی تصریح کرد: بنده شهادت می‌دهم در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از نیروهای آقای قالیباف آمدند به ما کمک کردند. آن‌ها بین آقایان پزشکیان و جلیلی آقای پزشکیان را انتخاب کردند و هیچ کسی هم زورشان نکرد که انتخاب کنید بلکه خودشان انتخاب کردند. اگر خودشان انتخاب کردند با آقای پزشکیان کار کنند دلیلی ندارد که کسی به آنها چیزی را تحمیل کند. کسانی که چنین عقیده‌ای دارند در جهت تقویت دولت آقای پزشکیان کار نمی‌کنند و می‌خواهند آن‌ها را از کمک به آقای پزشکیان محروم کنند و این اشتباه بزرگی است. 

جوادی حصار گفت: بالاخره هرکسی که انتخاب شود گزینه بهتری هم می‌تواند وجود داشته باشد. ما باید به طور نسبی به این موضوع نگاه کنیم. باید دید سایر گزینه‌ها چه کسانی بودند.

کد مطلب: 221310
برچسب ها: ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *