۰
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲

خارجی‌ها قیمت ملک ایران را بالا بردند

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ورود خارجی‌ها به بازار مسکن ایران منجر به افزایش قیمت ملک و زمین شده گفت: بومیان خوزستان در استان ملک و زمین نمی‌خرند چراکه دیگر زمینی نیست و اراضی مرغوب از سوی خارجی‌ها خریداری شده‌ است، اگر هم باشد قیمت آن به شدت افزایش پیدا کرده چراکه تقاضای خارجی‌ها قیمت‌ها را بالا برده‌ است.
خارجی‌ها قیمت ملک ایران را بالا بردند

یاسر دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ورود اتباع خارجی و سرمایه‌گذاران غیر ایرانی به بازار مسکن کشورمان اظهار داشت: به طور قطع با ورود سرمایه گذار خارجی به کشورمان مخالف نیستیم اما سرمایه‌گذاری آنها در بخش بازار مسکن و نه تولید مسکن، مخالف هستیم و خرید ملک از سوی خارجی‌ها با ترفند‌های دور زدن قانونِ ممانعت فروش زمین، ملک و مسکن به خارجی‌ها منجر به ایجاد اخلال در شبکه توزیع می‌شود و باعث افزایش قیمت‌ها در این بازار خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش فروش ملک زمین در برخی از مناطق کشورمان به ویژه شیراز، چابهار و ...ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی محلی از این موضوع اطلاع دارند و برای این ترفند‌های خارجی‌ها برای دور زدن قوانین راهکارهایی هم وجود دارد و می‌توانیم خلا‌های قانونی را پر کنیم. کاملا از ترفندهایی که با استفاده از آن ممنوعیت فروش زمین و ملک به خارجی‌ها را دور می‌زنند، مطلع هستیم.       

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی گفت: مردم باید در این باره و تبعات فروش املاک و زمین به خارجی‌ها آگاه شوند و این موضووع باید به مطالبه عمومی تبدیل شود.  

دستمالچیان تاکید کرد: در حال حاضر، شاهد سرمایه‌گذاری‌های عمانی‌ها، قطری‌ها و بعضا اماراتی‌ها در بازار مسکن شیراز هستیم. همچنین سرمایه گذاران افغان وارد بازار مسکن چابهار شده‌اند. در خوزستان و برخی از مناطق استان‌های غربی هم سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان و عراقی‌ها حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به وضعیت عجیب بازار مسکن در خوزستان اظهار داشت: اخیرا بازدیدی از شهرهای استان غربی و ملاقات فعالان اقتصادی این شهرها داشتم و گفته شد که امروز قیمت مسکن در شهری مانند ملایر 20 الی 30 درصدی با قیمت‌ها در بازار مسکن در پایتخت فاصله دارد و علت این افزایش قیمت مسکن در ملایر را مهاجرت خوزستانی به این شهر عنوان کردند چراکه شهرهای شمالی خوزستان به ملایر که مهد انگور و صنعت مبل سازی بوده، نزدیک و این شهر از لحاظ اشتغال بسیار پویا است و به همین دلیل نیاز به الحاق زمین به ملایر داشتند، اما چه اتفاقی افتاده است که خوزستانی‌ها به ملایر مهاجرت کرده اند؟

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی افزود: بومیان خوزستان در خوزستان ملک و زمین نمی‌خرند چراکه دیگر زمینی نیست و اراضی مرغوب از سوی خارجی‌ها خریداری شده‌ و اگر هم باشد قیمت آن به شدت افزایش پیدا کرده، چراکه تقاضای خارجی‌ها قیمت‌ها را بالا برده‌است.    

وی گفت: در این شرایط جمعیت و تقاضای خوزستان به ملایر سرریز می‌شود و وضعیت بازار مسکن ملایر هم به هم می‌ریزد و این وضعیت به اراک هم می‌رسد و سرمایه گذار خارجی در این بازار مسکن چنین اثرات مخربی در بازار مسکن می گذارد.

دستمالچیان ادامه داد: چرا سرمایه گذار خارجی وارد سیستان و زاهدان نمی‌شود؟ در حال حاضر قیمت خانه در زاهدان از قیمت ساخت ارزان‌تر است اما در چابهار قیمت مسکن رو به افزایش است. فرصت برای افزایش سرمایه گذاری در بازار مسکن زاهدان وجود دارد و منطقه پهناوری است اما توجه خارجی‌ها به سمت چابهار است. چرا در زاهدان سرمایه گذاری نمی‌کنند؟

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه خرید ملک آسیب به اقتصاد کشور است، اظهار داشت: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید مسکن در ملایر امروز صنعت منبت‌کاری و این هنر ایرانی در حال از بین رفتن است و توجه همه به بازار مسکن جلب شده‌ و هر چه زمین به ملایر الحاق کنیم بلافاصله به فروش می‌رود و این وضعیت در شیراز و چابهار هم دیده شده‌است.      

کد مطلب: 221251
برچسب ها: مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *