۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵

اخذ مالیات از تسهیلات بانکی حقیقت دارد؟

سخنگوی سازمان مالیاتی اخذ هر گونه مالیات از تسهیلات بانکی یا دیون مالی (قرض گرفتن) افراد را غیرواقعی اعلام کرد و گفت: حرکت نظام مالیاتی کشور در جهت اشراف اطلاعاتی و یکپارچه‌سازی داده‌ها، در نهایت به قوی‌تر شدن این نهاد و عدالت مالیاتی منجر خواهد شد.
اخذ مالیات از تسهیلات بانکی حقیقت دارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مهدی موحدی بک نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور اخذ مالیات از دیون مالی (قرض گرفتن) یا تسهیلات مالی را نادرست دانست و گفت: مطلب فوق توسط یکی از اساتید اقتصاد در همایشی پیرامون مالیات بر عایدی سرمایه عنوان شد، البته رسانه منتشرکننده نیز به‌صورت کامل این همایش را مورد پوشش قرار نداده و همین امر سبب شکل‌گیری برخی از شبهات در خصوص اخذ مالیات از قرض گرفتن یا وام شده است.

وی در گفتگوئیی با تسنیم افزود: درواقع مباحث مطرح شده در این همایش حول مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر جمع درآمد بوده که  در حال حاضر عملاً اجرایی نشده و برنامه‌های برای تحقق آن در سالیان آینده در نظر گرفته شده است.

سامانه مودیان ارتباطی با افراد حقیقی ندارد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه مودیان هیچ‌گونه ارتباطی با اشخاص حقیقی ندارد، اعلام داشت: این سامانه به طور خاص به دنبال ثبت اطلاعات کالا و خدماتی است که بین کسب‌وکارها با یکدیگر یا مصرف‌کنندگان نهایی وجود دارد، بنابراین اساساً به اشخاص حقیقی یا به افرادی که می‌خواهند به یکدیگر پول قرض بدهند یا دارایی بخرند و بفروشند، مرتبط نیست.

وی افزود: درواقع  این موضوع مطرح شده توسط استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، اصلاً به سامانه مودیان ارتباطی ندارد، البته پایگاه خبری منتشرکننده نیز مطلب عنوان شده را به سامانه مودیان ارتباط داده است.

اشراف اطلاعاتی، نظام مالیاتی کشور را قوی می‌کند

موحدی بک‌نظر اشراف اطلاعاتی را یکی از نیازهای سازمان امور مالیاتی عنوان و اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی برای قوی‌تر شدن، نمی‌تواند بدون درنظرگرفتن اطلاعات و در اختیار داشتن داده، رسیدگی یا وصول مالیاتی را انجام دهد، درواقع توفیق هر نظام‌های مالیاتی قوی در جهان نیز به اطلاعات کامل و برخط (آنلاین و به‌روز) آنها ارتباط دارد.

 وی تأکید داشت:  این اشراف اطلاعاتی یک امتیاز محسوب می‌شود و نباید آن را نقطه‌ضعف دانست؛ بنابراین در صورت حرکت سازمان امور مالیاتی کشور به سمت تحقق این امر، عملاً شاهد عدالت مالیاتی خواهیم بود به بیانی اشراف اطلاعاتی یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، در حال حاضر بخشی از  بسترها در خصوص اشراف اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی محیا است و نیاز بوده در قوانین آتی بخش‌های دیگر آن فراهم شود. وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه، در حال حاضر، خریداران و فروشندگان اطلاعات خود را سامانه معاملاتی  موضوع ماده ثبت می‌کنند یا تجمیع اطلاعات در قالب صورت‌حساب الکترونیک در سامانه مودیان که هم اکنون نیز صورت می‌شود، همه این موارد امتیازات یک نظام مالیاتی قوی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه احتمال برخورد ناعادلانه با عدم اشراف اطلاعاتی وجود دارد، عنوان کرد: اگر نظام مالیاتی داشته باشیم که به سمت بهره‌گیری از داده، تجمیع اطلاعات و یکپارچه‌سازی آن حرکت نکند، اساساً نظام مالیاتی ضعیف است، چرا که امکان شناسایی درآمد واقعی مودیان میسر نخواهد بود، به بیانی عدالت مالیاتی محقق نمی‌شود.

حرکت سازمان امور مالیاتی در جهت اصلاح قانون

موحدی بک‌نظر، با رد ادعای ضعیف‌بودن قانون جامع مالیاتی کشور و اصلاحات آن، اظهار داشت: احتمال وجود اشکال در زمان تصویب هر قانونی وجود دارد، اما بحث اصلی این بوده که آیا در جهت اصلاح و رفع آن اقدام خواهد شد؟

وی تأکید کرد: قانون سامانه مودیان یک قانون کامل است، هر چند در برخی از موارد به جهت رفت اشکالات یا درج پیشنهادها، اصلاحاتی لحاظ شده است، به‌عنوان نمونه در پاییز سال 1402 قانون تسهیل تکلیف مودیان جهت اجرای قانونی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تقدیم مجلس شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در انتها بیان داشت: وجود ضعف در یک قانون، نافی کلیت و رد آن نیست، اگر واجد اشکال باشد، باید بررسی شده و در جهت اصلاح آن باید، قوانین کمکی و تکمیلی ارائه شود.

کد مطلب: 220910
برچسب ها: مالیات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *