۰
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۰

شرط عجیب نمایندگان برای رأی دادن به کابینه پیشنهادی پزشکیان

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: فراکسیون و کمیسیون‌ها منتظر پیشنهاد دولت درباره اعضای کابینه هستند و بنای آنها بر همکاری با دولت است.
شرط عجیب نمایندگان برای رأی دادن به کابینه پیشنهادی پزشکیان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،  «مسعود پزشکیان» هنوز لیست کابینه پیشنهادی را راهی مجلس نکرده و به نظر می رسد در اواخر هفته جای یا اوایل هفته آینده لیست به دست مجلسی ها برسد. اما فراکسیون های مجلس چقدر در جریان چینش کابینه هستند؟ آیا مشورت و نظرخواهی از مجلسی ها شده است.

فتح‌الله توسلی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی ضمن تاکید براین نکته که مجلس بنای همکاری و همراهی با دولت جدید را دارد، می گوید؛«پزشکیان قاعدتا برای بستن کابینه با دو فراکسیون اصلی مجلس رایزنی خواهد کرد.»

او از برخی فشارها به دولت جدید نیز روایت می کند، مانند اینکه برخی نمایندگان شرط گذاشته اند اگر از استان آنها وزیری در دولت نباشد در رأی دادن همکاری نخواهند کرد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با فتح‌الله‌ توسلی، نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

****

*آقای توسلی! لیست وزرای پیشنهادی بنا به گفته نزدیکان رئیس جمهور درحال تکمیل شدن است، فراکسیون ها و کمیسیون های مجلس چقدر در جریان این لیست هستند؟ اطلاعی از جزئیات دارید؟

تا جایی که اطلاع دارم این لیست هنوز به فراکسیون انقلاب اسلامی و فراکسیون مستقلین ارائه نشده است. البته دولت زمان هم زیادی ندارد و قاعدتا زودتر باید اعلام کند چون بررسی وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی هم وقت کافی می‌خواهد.

*پیش از این آقای پزشکیان اعلام کرده بود که در کابینه از ظرفیت اقوام هم استفاده می‌کند، با توجه به آنچه درباره اعضای احتمالی کابینه شنیده‌اید، آیا خبری از حضور اقلیت ها و اقوام در کابینه است؟

همانطور که عرض کردم هنوز لیست را مشاهده نکردیم آنچه مطرح می‌شود در حد گمانه‌زنی است، هیچکس لیست را ندارد. از طرفی لیست‌های اعلامی رسانه‌ها هم هر لحظه هم در حال تغییر است و پزشکیان باید تصمیم نهایی خود را بعد از اعلام نظر شورای راهبری یا هر آنچه که اسمش را گذاشتند، اعلام کند.

تا جایی که بنده اطلاع دارم رئیس جمهور در مواردی حتی نظر دوستان را رد کرده و گفته من افراد دیگری را مدنظر دارم، لذا باید منتظر باشیم که به صورت رسمی پزشکیان لیست خود را به مجلس ارائه بدهد، طبیعتا بعد از آن در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود و وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های تخصصی می‌آیند، برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند اما در نهایت فراکسیون‌ها یعنی فراکسیون مستقلین و انقلاب جلسه می‌گذارند و رای‌گیری فراکسیون هم قبل از رای‌گیری صحن علنی مجلس انجام می‌شود، به این معنی که درباره برخی وزرا نظر می‌دهند و لزوما نظر فراکسیون آن چیزی که در صحن مطرح می‌شود، نیست، چون  امکان دارد تعدادی از افراد در آن فراکسیون حضور نداشته باشند اما در صحن حضور دارند و رای می‌دهند.

پزشکیان درباره کابینه حتما با فراکسیون انقلاب مشورت می‌کند

*آقای پزشکیان قبل از ریاست جمهوری عضو فراکسیون مستقلین بود و طبیعتا در مورد کابینه با آنها مشورت کرده، فکر می کنید در مورد کابینه با فراکسیون انقلاب هم مشورت کنند و ...

حتما مشورت می‌کنند، فراکسیون انقلاب اسلامی  درحال حاضر بزرگترین فراکسیون مجلس است. البته هر دو فراکسیون مهم هستند، به این ترتیب که هم در فراکسیون مستقلین افراد باسواد و با تجربه‌ای حضور دارند هم در فراکسیون انقلاب اسلامی که فراکسیون اکثریت است، در آنجا هم افرادی با سابقه حضور در وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها عضو هستند، قطعا با این دوستان مشورت می‌شود، ضمن اینکه با کمیسیون‌ها هم رایزنی‌های لازم صورت می‌گیرد.

*️پس تا این لحظه جلسه ای با فراکسیون انقلاب گذاشته نشده است؟

بنده عضوهیات رییسه نیستم و اطلاع ندارم اما به صورت کلی فراکسیون انقلاب هیچ جلسه‌ای راجع به بحث دولت نگذاشته که چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد. در اولین جلسه‌ای که هفته  گذشته داشتیم، در مورد اساسنامه فراکسیون انقلاب اسلامی بحث شد که احتمالا جلسه دیگری  هم برگزار می‌شود اما هنوز راجع به دولت پزشکیان جلسه عمومی برگزار نکرده است.

برخی نمایندگان گفتند اگر از فلان استان در کابینه نباشد، همکاری نمی‌کنیم

* شنیده یا خبری دارید که فراکسیون انقلاب افرادی را برای حضور در کابینه به پزشکیان پیشنهاد داده باشد؟

فراکسیون و کمیسیون‌ها منتظر پیشنهاد دولت هستند البته برخی از دوستان صحبت‌هایی کرده بودند که اگر از فلان استان فردی در کابینه نباشد، کمک نمی‌کنیم، نمی‌دانم این صحبت‌ها تا چه اندازه درست باشد اما مشورت کلی با فراکسیون‌ها نشده و همه منتظر این هستند که پزشکیان لیست را به مجلس بدهد و بعد ما تصمیم بگیریم.

*نمایندگان کدام استان‌ها این پیام را به رییس جمهور دادند؟

اسامی در فضای مجازی منتشر شده است. بنده این روش را قبول ندارم، اینکه بگوییم از فلان استان حتما یک نفر وزیر باشد. امکان دارد فردی از استان دیگری باشد و توانمندی لازم را داشته باشد و براساس آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های کل کشور اقدام کند و وزیر، وزیر همه کشور است.

لزوما نباید بگوییم به عنوان مثال از استان فلان یک نفر در کابینه باشد،یک نفر دیگر بگوید از شیراز یک نفر باشد و دیگری بگوید از استان مرکزی…. این اظهارات اختلاف ایجاد می‌کند و من خیلی به این روش اعتقاد ندارم. بلکه توانمندی، تخصص و تعهدی که در وزرای پیشنهادی وجود دارد، اهمیت دارد.

مجلس قطعا با پزشکیان همکاری می کند اما...

*با توجه به اینکه معمولا برخی طیف ها و نمایندگان برای همکاری با دولت در دادن رأی اعتماد به کابینه پیشنهاد شرط و شروطی می گذارند، پیش‌بینی شما از جلسه رای اعتماد در مجلس به چه صورت است؟

نظر به فرمایشات رهبری که برای کمک به دولت تاکید دارند و به ویژه در حکم تنفیذ پزشکیان، از عبارت‌هایی استفاده کرده بودند، مجلس قطعا با پزشکیان همکاری خواهد کرد اما در چارچوب سیاست های کلی و خطوط قرمز نظام.

البته قطعا جناب اقای پزشکیان به آنها پایبند است. طبیعی است  اگر فردی معرفی شود که شاخصه‌های  یک وزیر در طراز انقلاب اسلامی را نداشته باشد و در سوابق خود اقداماتی علیه منافع ملی وجود داشته باشد ممکن است در اخذ رأی اعتماد دچارمشکل شود.

کد مطلب: 220811
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *