۰
شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰

ردپای نسل Z و آرای خاموش در رأی ۱۶ میلیونی پزشکیان به روایت رهامی

محسن رهامی گفت:اگر آرای جلیلی را نگاه می‌کنیم، بخشی از آن آرای خودش در مرحله اول بوده و برخی هم آرای هواداران قالیباف بوده است.
ردپای نسل Z و آرای خاموش در رأی ۱۶ میلیونی پزشکیان به روایت رهامی
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، مسعود پزشکیان، به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شد. یکی از نکات قابل توجه مرحله دوم انتخابات، افزایش ۱۰ درصدی میزان مشارکت بود.

در همین راستا، محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس کمیته حقوقی ستاد مسعود پزشکیان، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «از این مجموعه ۶ میلیونی که به سمت صندوق آرا تمایل داشتند، در اثر فعالیت‌هایی که از سوی افراد مطرح سیاسی، هنرمندان و سلبریتی‌ها انجام شد؛ نسل زد، جوانان و شاید رأی اولی‌ها به سمت آقای پزشکیان آمدند.»

وی درباره آینده سیاسی سعید جلیلی هم بیان کرد: «اختلافاتی میان اصولگرایان ایجاد شده است که می‌خواهند مسئولیت شکست را به گردن دیگری بی‌اندازند. اگر آقای جلیلی به نفع آقای قالیباف کنار می‌رفت، امکان اینکه آقای قالیباف در رقابت با پزشکیان جلوتر بود، وجود داشت و آقای جلیلی همراهی نکرد. این میزان نقدها میان این جریان وجود دارد اما تاثیری روی مدیریت کشور ندارد. احتمالا آقای جلیلی جلسات دولت سایه را ادامه می‌دهد و جلسات دولت را نقد می‌کنند.»

مشروح گفتگوی محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، را در ادامه می‌خوانید؛

********

* آقای رهامی! میزان مشارکت در دور دوم انتخابات، به نسبت دور اول انتخابات و همچنین انتخابات ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد. فکر می کنید آرای خاموش پای صندوق آرا آمدند یا آرای طیف هواداران آقای قالیباف به سبد رأی آقای پزشکیان ریخته شد یا رأی قومیتی بود یا...

افرادی که در مرحله دوم پای صندوق رأی آمدند، در واقع همان آرای خاموش و مرددین بودند. در مرحله اول با جمع آرای همه کاندیداها یعنی آقایان قالیباف، پورمحمدی، و همچنین اضافه شدن آرای هواداران آقایان زاکانی و قاضی زاده هاشمی به سبد رأی آقایان جلیلی و قالیباف مجموع به ۲۴ میلیون رأی رسید.

رأی هواداران قالیباف در سبد جلیلی ریخته شد

آنچه در مرحله دوم رخ داد ۶ میلیون نفر به شرکت کنندگان اضافه شدند و رأی آنان به سبد آقای پزشکیان ریخته شد. اگر آرای آقای جلیلی را نگاه می‌کنیم، بخشی از آن آرای خودشان در مرحله اول بوده و برخی هم آرای هواداران آقای قالیباف بوده است.

۶ میلیون رأی افزوده شده به سبد رأی پزشکیان «آرای خاموش» بود

* پس شما معتقد هستید که آرای آقای قالیباف بین آقایان جلیلی و پزشکیان تقسیم نشده است؟

بله، این آرا تقسیم نشده است. مجموع آرای اصولگرایان ۱۳ میلیون بوده است که به سمت آقای جلیلی رفته و درصد کمی به سمت آقای پزشکیان آمده است. البته رأی آقای پزشکیان ۶ میلیون افزایش پیدا کرده است. در واقعا با افزایش ۶ میلیونی تعداد رأی دهندگان در انتخابات، آرای آنان به سبد آقای پزشکیان ریخته شده است. ایشان و یارانشان توانستند ۱۰ درصد از آرای خاموش را پای صندوق رأی بکشانند.

نسل Z و رأی اولی‌ها به سمت آقای پزشکیان آمدند

* در میان آرای ۱۶ میلیونی آقای پزشکیان می‌توان ردپای نسل زد (Z) را پیدا کرد؟

بله، در واقع از این مجموعه ۶ میلیونی که به سمت صندوق آرا تمایل داشتند، در اثر فعالیت‌هایی که از سوی افراد مطرح سیاسی، هنرمندان و سلبریتی‌ها انجام شد؛ نسل زد، جوانان و شاید رأی اولی‌ها به سمت آقای پزشکیان آمدند.

در تهران به برخی از حوزه ها سر زده و نظارت می‌کردم، کسانی می‌آمدند که حتی ظاهر و تیپشان و برخوردشان نشان می‌داد که معترض هستند ولی به آقای پزشکیان رأی دادند. این اتفاق هم در تهران، شهرهای بزرگ و برخی مناطق سیستان و بلوچستان، کردستان و مناطق دور دست رخ داد.

هر چه از یک رئیس‌جمهور حمایت بیشتری شود، می‌تواند با قدرت و قوت بیشتری کار کند

* پس از چند انتخابات با مشارکت پایین، یک انتخابات با میزان مشارکتی بالاتری شکل گرفت. این مسئله چه مسئولیت‌هایی را پیش پای آقای پزشکیان می‌گذارد؟

هر اندازه مردم از یک رئیس جمهور حمایت کنند و مشارکت بیشتری برای مسئولیت پای صندوق بیایند، به همان اندازه مسئولیت رئیس جمهور سنگین‌تر می‌شود. البته رئیس‌جمهور در مقابل کسانی که به او رأی دادند مسئولیت ندارند، بلکه او رئیس‌جمهور همه مردم ایران است، چه آنانی که به رقبای او رأی دادند و چه کسانی که کلا رأی ندادند.

همه مردم ایران داخل یک خانواده‌ای هستند که آن در مسیر درستی قرار گرفته است. هر چه از یک رئیس‌جمهور حمایت بیشتری شود، می‌تواند با قدرت و قوت بیشتری کار کند و هر چه پشتوانه مردمی به لحاظ آرای بیشتر باشد، هنگامی که قصد انجام تحولات اساسی داشته و مانعی سر راه او ایجاد شود، می‌تواند بدون مشکلات و سنگ اندازی‌ها کار خود را انجام دهد.

رقبا اگر دلشان برای کشور می زد به کمک پزشکیان بیایند

* آقای جلیلی توانستند ۱۳ میلیون رأی بدست بیاورد فارغ از اینکه این میزان رأی در چه شرایط و اجماعی به سبد او ریخته شد، این میزان رأی چقدر می تواند این طیف را به سمت مطالبه گری و گاها اخلال گری در مسیر حرکتی دولت پزشکیان پیش ببرد؟

مشکلات بعدی بستگی به میزان رأی آقای جلیلی ندارد به میزان تعقل و خردمندی رقبا بر می‌گردد. اینکه رقبا و همه کسانی که کاندیدای مستقل داشتند، قوت و قدرت رقیب یعنی دولت سایه را بیشتر می‌کند. آقای پزشکیان قرار نیست که کار شخصی انجام دهد و همه کارها بر اساس قانون و سیاست‌های کلی و برنامه‌های کلان کشور انجام می‌شود. اگر رقبا احساس دین و تعهد بیشتری در مقابل مردم داشته باشند، طبیعتا همکاری بیشتری ایجاد می‌شود.

بالاخره آنان هم عضوی از همین کشور هستند و اگر آقای جلیلی هم رئیس جمهور می‌شود، رئیس‌جمهور همین مردم بود که بخشی از آنان پای صندوق رأی آمدند و بخشی از آنان به آقای پزشکیان رأی دادند. کارشکنی و سنگ اندازی مقابل دولت، به دلیل عدم تعهد رقیب، عدم علاقه‌مندی به حل مشکلات کشور و پوچ بودن شعارهای انتخاباتی آنان است.

بنابراین، من فکر می‌کنم رقبا دلشان برای کشور می‌سوزد و باید کمک کنند که آقای پزشکیان موفق شود. همانطور که کمک کنند که آقای قالیباف، اژه‌ای و مدیران ارشد در کارشان موفق شوند.

اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار می‌رفت، احتمالا او در رقابت با پزشکیان جلوتر بود

* آقای رهامی! شما از آینده سیاسی آقای جلیلی چه پیش بینی دارید؟ همچنان فعال در دولت سایه یا ...

بله، البته اختلافاتی میان اصولگرایان ایجاد شده است که می‌خواهند مسئولیت شکست را به گردن دیگری بی‌اندازند. اگر آقای جلیلی به نفع آقای قالیباف کنار می‌رفت، امکان اینکه آقای قالیباف در رقابت با پزشکیان جلوتر بود، وجود داشت و آقای جلیلی همراهی نکرد. این میزان نقدها میان این جریان وجود دارد اما تاثیری روی مدیریت کشور ندارد.

احتمالا جلیلی، جلسات دولت سایه را ادامه می دهد

احتمالا آقای جلیلی جلسات دولت سایه را ادامه می‌دهد و جلسات دولت را نقد می‌کنند. وجود دولت سایه منصف که برنامه دولت را نقد کند، امر ناپسندی نیست به شرط آنکه اصل همراهی و هدف مشترک منافع مردم، فراموش نشود. در انتخابات انگلستان نیز حزب کار با آرای خیلی بیشتری توانست پیروز شود و نخست وزیر جدید این کشور عضو دولت سایه بوده است. نظر دادن و پیشنهاد دادن به معنی کارشکنی نخواهد بود.

نگران تخریب ها نبودیم، تلاش مان قانع کردن نسل Z بود

* در روزهای اخیر،یک سری بداخلاقی ها و تخریب ها علیه پزشکیان و بیشتر از آن اصلاح طلبان و دولتمردان روحانی را شاهد بودیم، به نظر می رسد برخلاف آنچه تخریب گران فکر می کردند، مردم با این تخریب ها تصمیم نمی گیرند و تصمیماتشان آگاهانه شده است، نگاه شما چیست؟

کشور از این مسائل عبور کرده است. ما در انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ هم از این بداخلاقی‌ها داشتیم و حتی در آن زمان بیشتر بود. آن زمان به جای اصلاح‌طلبان، می‌گفتند که چپی‌ها این گونه هستند. نتیجه این اتفاق را در انتخابات سال‌های ۷۶ و ۸۰ آقای خاتمی و انتخابات ۹۲ و ۹۶ آقای روحانی و این دوره از انتخابات دیدیم که جوسازی‌ها تاثیری روی آرای آنان ندارد و گوش مردم به این جوسازی‌ها بدهکار نیست.

اصلاح‌طلبان را با ۴ تا توئیت و شایعه‌سازی نمی‌شناسند و آقای خاتمی و پزشکیان در طول این سال‌ها امتحان خود را پس دادند. مردم ظاهر و باطن آنان را دیدند و با اعتماد می‌آیند و رأی می‌دهند.

ما نگران این شایعات نبودیم و تمرکز و تلاش‌مان برای قانع کردن نسل Z و جوانان برای حضور در پای صندوق آرا بود. عقیده ما این بود که اگر آرای خاموش پای صندوق بیایند قطعا به ما رأی خواهند داد و همینطور هم که مشاهده کردید آن ۶ میلیون نفری که در این هفته به تعداد رأی دهنگان اضافه شد، رأی خود را در سبد ما ریختند.

کد مطلب: 219103
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *