۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵

هشدار درخصوص احتمال وقوع حریق در مراتع این استان

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع هشدار داد.
هشدار درخصوص احتمال وقوع حریق در مراتع این استان
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر افزایش دما در روزهای آینده درباره احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و سایر پوشش‌های گیاهی هشدار داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: در روزهای پیش رو، افزایش ۲ یا ۳ درجه‌ای هوا را خواهیم داشت. وزش تندبادها و فعالیت کانون‌های گرد و غبار در کنار این افزایش دما خطرآفرین است. بنابراین، درخصوص احتمال وقوع حریق در مراتع و پوشش‌های گیاهی به مردم هشدار می‌دهیم.

او با تأکید بر اهمیت حفظ و رعایت اصول ایمنی، اعمال نظارت و پایش مستمر مراتع و پوشش‌های گیاهی برای پیشگیری از آتش‌سوزی یادآور شد: بر اساس پایش میدانی، در آتش‌سوزی مراتع پشتکوه شهرستان فریدون‌شهر در روز شنبه (۹ تیرماه) ۴ هکتار از مراتع روستای مصیر درگیر آتش‌سوزی شد. مهار این آتش پس از ۲ ساعت با تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی، امدادگران شهرستان و گروه‌های محلی دهیاری و شورا تحقق یافت.

این مقام مسئول استانداری اصفهان با اشاره به وقوع ۵ فقره آتش‌سوزی در مراتع و پوشش‌های گیاهی از ابتدای سال تاکنون، توضیح داد: در سلسله رویدادهای یادشده، ۱۷ و ۷ دهم مراتع استان در غرب آسیب دیده‌اند. به‌منظور پیشگیری از این‌گونه حریق‌ها آموزش‌دادن به دامداران، عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور این منابع طبیعی مهم است.

شیشه فروش ضمن مهم‌دانستن دریافت آموزش‌ گفت: تدارک امکانات کنترل حریق و آموزش کافی تیم‌های محلی اطفا نیز ضروری است. گفتنی است که برای پیشگیری یا هنگام وقوع آتش‌سوزی تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع از طریق شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ ضروری و راهگشا است.

شیشه‌فروش افزود: ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست‌کاشت در استان اصفهان وجود دارد. اما طبق مطالعات صورت‌گرفته، ۲ میلیون هکتار از این مراتع که در مناطق غرب و جنوب استان واقع‌اند، بیش از سایر نقاط در معرض آتش‌سوزی قرار دارند. این مراتع مستعد آتش‌سوزی در کمربند حریق‌اند. درواقع، این کمربند در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارند. شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی،‌ خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک‌ساله و عوامل انسانی سبب خطرپذیری این منطقه شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت نقش و دقت مردم در محیط‌های مرتع و جنگل تأکید کرد: به‌منظور پیشگیری از آتش‌سوزی در طبیعت، ته‌سیگار و کبریت، بطری‌های آب‌معدنی، اشیای براق و صیقلی، قوطی‌های کنسرو و کمپوت را به‌هیچ‌وجه در اراضی و حاشیه راه‌ها رها نکنید.

شیشه‌فروش ادامه داد: پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع، باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی، چه در شهر و چه در روستا، همچنین حذف پوشش‌های گیاهی خشک در کف باغات و حاشیه راه‌ها و اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی مسائل مهم دیگری است که نباید از نظر دور داشت.

او به اقدامات صورت‌گرفته در استان با هدف پیشگیری و کنترل حریق اشاره و خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفائیه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت از منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزش‌های کاربردی ایمنی حریق بخشی از اقدامات استان اصفهان در مسئله مورد بحث است.

این مقام مسئول استانداری ادامه داد: هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضایی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران بخشی دیگر از اقدامات استان است که با هدف پیشگیری از روشن‌کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی محقق شده است.

او درباره ضرورت و اهمیت مراتع گفت: مراتع در تولیدات دامی، حفظ تنوع گیاهی و جانوری، تعدیل آب‌وهوا و پیشگیری از سیل و فرسایش بادی اثرگذارند. بنابراین، نباید در نگهداری از آن‌ها سهل‌انگاری کرد. ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست‌محیطی امر مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.

شیشه‌فروش با ذکر این نکته که سال گذشته بر اثر وقوع ۴۰ فقره حریق، ۱۰۰ هکتار از مراتع استان خسارت دید، گفت: برای پیشگیری و کنترل حریق ضرورت دارد که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش در استان توجه اساسی کند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان، باید به تخصیص اعتبار با هدف احیای مراتع آسیب‌دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق که متناسب با وضعیت استان و ارتفاعات صعب‌العبور در مناطق غرب و جنوب باشد، اقدام و کوشش جدی کند.

کد مطلب: 218786
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *