۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۰

ابطحی: اکثر طرفداران قالیباف به جلیلی رأی نمی دهند

رئیس دفتر دولت اصلاحات می‌گوید: نسل جدید اصولگرایان به میدان آمدند اما اختلاف جدی میان خودشان افتاد و این تقسیم شد اما متوجه نشدم در روز آخر چه اتفاقی افتاد که به صورت غیرطبیعی پشت‌سر جلیلی قرار گرفتند.
ابطحی: اکثر طرفداران قالیباف به جلیلی رأی نمی دهند

«محمدعلی ابطحی» عضو مجمع روحانیون مبارز رأی قرار گرفته پشت سر جلیلی را عجیب می داند و تاکید دارد آراء قالیباف حتی بعد از بیانیه ای که داد کامل به سبد جلیلی نخواهد رفت.

او احتمال به میدان آمدند آراء خاموش به نفع پزشکیان را بعید نمی داند و می گوید؛«باید توصیه کرد که کسی به شخص جلیلی توهین و جسارتی نکرده باشد، طرف مقابل را مظلوم نکنیم، دیدگاه‌های جلیلی روشن است و اگر قرار است نقد کنیم دیدگاه‌های او در سیاست خارجی و داخلی و آزادی‌های داخلی بحث کنیم. »

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات را می‌خوانید:

****

*آقای ابطحی! پیش از انتخابات بسیاری بر این باور بودند که میزان مشارکت به ۵۰ درصد و حتی بیشتر از آن می‌رسد، اما درنهایت میزان مشارکت ۴۰ درصد اعلام شد، ارزیابی شما از فاصله بین تحلیل سیاسیون و مسئولین با مردم چیست؟

به نظر بنده اتفاقی که در این مرحله از انتخابات افتاد، مربوط به ۶۰ درصد عدم مشارکت بود، چراکه دعوت به مشارکت جناحی و گروهی نیست و در این انتخابات کسی نبود که به انتخابات دعوت نکند و همه پشتوانه‌های سیاسی قدیمی به میدان آمدند اما مردم پاسخ ندادند، لذا معتقدم مهم‌ترین اتفاق مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نه پزشکیان است، نه جلیلی و نه قالیباف.

در حقیقت علی‌رغم دعوت همگانی و سراسری به مشارکت در انتخابات، مردم رنجیده‌تر هستند و امیدوارم کسانی که می‌خواهند تصمیم بگیرند از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری درس بگیرند و مشکلات را بر عهده گروه‌های داخلی نیندازند چراکه مسئله جدی‌تر از این حرف‌ها است.

اقلیتی که در انتخابات شرکت کردند، نشان دادند به کاندیدای رسمی حاکمیت توجه نمی‌کنند

*یعنی اول رنج را درمان کنیم بعد از مردم انتظار داشته باشیم.

این رنج یکباره نیست که یکباره هم بتوان تقلیل پیدا کرد. رنج‌های پشت سر هم است که در طول سال‌های متمادی به وجود آمده است. اما عمدتاً بسیاری در حاکمیت بودند که نسبت به آرای مردم بی‌توجه بودند و توجهی به آرای مردم نمی‌کردند، این درصد اقلیتی هم که درانتخابات شرکت کردند، باز هم نشان دادند به کاندیدای رسمی حاکمیت توجه نمی‌کنند و درصد بالایی از رأی را به نفر اول رساندند.

تصور بنده این است که رنج مذکور را می‌شود اندک کرد نمی‌شود از بین برد. در مورد کم کردن این رنج برابر کسانی که می‌گویند ما نسبت به خون کسانی که کشته شدند و چشم‌هایی که کور شده مسئول هستیم، تصور بنده این است که شاید با این انتخاب بتوان این روش‌های تند و غیرانسانی را اندک کرد در مقابل مجموعه‌ای که مفتخر به این رفتارها هستند.

*این فاصله رأی بین جلیلی و قالیباف نیز سوال برانگیز شده است، این یعنی بدنه رأی اصولگرایان به نفع او به میدان آمده اند یا ...

نسل جدید اصولگرایان به میدان آمدند اما اختلاف جدی میان خودشان افتاد و این رأی ها تقسیم شد اما متوجه نشدم در روز آخر چه اتفاقی افتاد که به صورت غیرطبیعی پشت‌سر جلیلی قرار گرفتند.

قسمت اندکی از آرای قالیباف به سمت جلیلی می‌رود

*با توجه به شرایط پیش آمده پیش بینی می کنید سبد رأی قالیباف به سمت پزشکیان می‌رود یا جلیلی؟

به دلیل اطلاعیه رسمی قالیباف قسمت اندکی از آراء به سمت جلیلی می‌رود اما اکثریت آراء که مربوط به اصولگرایان مخلص و معتقد بود به سمت پزشکیان یا رأی سفید می‌رود اما به سمت جلیلی نمی‌رود.

باید دیدگاه جلیلی را نقد کرد نه اینکه او را مظلوم کنیم

*پزشکیان در مرحله دوم انتخابات توانایی به میدان آوردن آرای خاموش به پای صندوق‌های رأی را دارد؟

بعید نیست بتواند بیاورد، ضمن اینکه باید توصیه کرد که کسی به شخص جلیلی توهین و جسارتی نکرده باشد، طرف مقابل را مظلوم نکنیم، دیدگاه‌های جلیلی روشن است و اگر قرار است نقد کنیم دیدگاه‌های او در سیاست خارجی و داخلی و آزادی‌های داخلی بحث کنیم. در این موارد سیاست‌های جلیلی به صورت علنی اعلام شده و می‌توان براساس همین موارد او را نقد کرد نه براساس شخصیت فردی او.

کد مطلب: 218779
برچسب ها: ابطحی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *