۰
شنبه ۹ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

مقایسه آرای باطله در ۲ انتخابات اخیر ریاست جمهوری؛ از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳

آراء ماخوذه در انتخابات ۱۴۰۳ در مقایسه با ۱۴۰۰ ریزش محسوسی داشته است و به نسبت همان ریزش نیز ریزش در آراء باطله را شاهد هستیم.
مقایسه آرای باطله در ۲ انتخابات اخیر ریاست جمهوری؛ از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، دقایقی پیش اعلام شد و درپی مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات، نتیجه رقابت‌ها میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، در ۱۵ تیرماه مشخص خواهد شد.

اما یکی از نکات قابل توجه هر انتخابات، تعداد آرای باطله است. طبق ماده ۲۵ تا ۲۸ قانون انتخابات، آرایی باطله خوانده می‌شوند که؛ « غیرقابل خواندن، حاصل از خرید و فروش، سفید، فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد و همچنین افراد پایین‌تر از سن قانونی خود یا با با شناسنامه افراد فوت شده یا غیرایرانی رأی داده باشند.»

همچنین آرای اضافه بر تعداد تعرفه، ناشی از تقلب و تزویر (در تعرفه‌ها، آراء، صورت‌جلسات، شمارش)، مأخوذه با شناسنامه دیگری یا جعلی، تکراری، مأخوذه با شناسنامه افراد غیرحاضر، مأخوذه از طریق تهدید، آرای روی برگه‌ای غیر از برگ رأی و در آخر آرا افرادی که در برگ رأی نام بیش از یک نامزد نوشته و یا علامت گذاری کرده باشند هم جزء آرای بالطه محسوب می‌شود.

در جدول زیر به مقایسه تعداد آرای باطله در ۲ انتخابات اخیر ریاست جمهوری پرداخته‌ایم. نکته قابل ذکر آن است که کل آراء ماخوذه در انتخابات ۱۴۰۰ برابر با ۲۸.۹۳۳.۰۰۴ رأی و کل آراء ماخوذه در انتخابات ۱۴۰۳ برابر با ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی بود.


کد مطلب: 218661
برچسب ها: رای باطله
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *