۰
پنجشنبه ۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰

توقف پذیرش اعضای جدید در بریکس

توقف پذیرش عضویت کشورهای جدید در بریکس یکی از خبرهای اقتصادی جهانی است. رشد قیمت نفت و بیت کوین در کنار کاهش خرید طلای چین از مسیر هنگ کنگ هم از دیگر خبرهای مورد توجه رسانه‌ها در یک روز اخیر بوده؛ در این میان عربستان برای تبدیل شدن به قطب ساخت و ساز جهان خیر برداشته است.
توقف پذیرش اعضای جدید در بریکس

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورهای عضو گروه سران قدرت‌های نوظهور اقتصادی (بریکس) تصمیم گرفته‌اند برای پذیرش اعضای جدید مکث کنند تا اعضای جدیدی که بریکس را ۲ برابر کردند به‌خوبی در آن ادغام شوند.

او در نشست با رئیس شورای جمهوری بلاروس بیان کرد: این تصمیم با اکثریت قاطع ۱۰ کشور عضو بریکس اتخاذ شده؛ اما درعین‌حال، در حال کار بر روی دسته‌بندی کشورهای شریک به‌عنوان مراحل پیش از عضویت کامل هستیم.

به گفته لاوروف، سال گذشته حدود ۴۰ کشور یا درخواست عضویت خود را به بریکس ارائه کردند یا ابراز علاقه‌مندی جدی برای گسترش همکاری‌ها با بریکس نشان دادند.

قیمت نفت جهانی برگشت

قیمت جهانی نفت باوجود افزایش ذخایر نفت آمریکا، تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه و پیش‌بینی کاهش ذخایر در سه‌ماهه سوم، رشد کرد و هر بشکه نفت برنت با ۰.۵ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۴۱ سنت رسید.

در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۳ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید.

نفت برنت یک روز قبل از این افزایش، یک دلار و شاخص نفت آمریکا، ۸۰ سنت کاهش پیدا کرده بود؛ درحالی‌که هر دو شاخص هفته گذشته، دومین رشد هفتگی متوالی را تجربه کرده و حدود سه درصد بالا آمده بودند.

کاهش واردات طلای چین از هنگ‌کنگ

چین بعد از رکوردشکنی‌های مداوم در خرید طلا، در ماه ملی، خالص خرید طلای خود از طریق هنگ‌کنگ را نسبت به ماه قبل از آن ۲۳ درصد کاهش داده و به جلوگیری از افزایش ذخایر طلا پایبند است.

آمارهای اداره آمار و آمار هنگ‌کنگ نشان داد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه می حدود ۲۳ درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود در ۸ ماه گذشته رسید زیرا بانک مرکزی چین در ماه گذشته از افزودن هرگونه طلا به ذخایر خود جلوگیری کرد.

داده‌ها نشان می‌دهد که واردات خالص به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان در ماه می به ۲۶.۷۲۲ تن رسیده است، درحالی‌که در آوریل ۳۴.۵۷۵ تن بوده است.

حال اقتصاد آلمان وخیم شد

موسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo) اعلام کرد که اوضاع کسب‌وکار آلمان در ماه ژوئن بدتر شد و شاخص فضای تجاری آن از ۸۹.۳ در ماه مه به ۸۸.۶ رسیده و هم‌زمان شاخص انتظارات نیز ۱.۴ واحد کاهش یافته است.

طبق اعلام این مصوبه، شاخص ارزیابی جاری در ۸۸.۳ باقی ماند، همان سطحی که در ماه مه به آن رسید. در همین حال، شاخص انتظارات از ۹۰.۴ ثبت شده در ماه قبل به ۸۹.۰ در ماه ژوئن کاهش یافت.

کلمنس فوست، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی به بهبود خدمات اشاره کرد اما چندان احساس خوش‌بینانه‌ای در تولید، تجارت و کسب‌وکارهای ساختمانی نداشت. وی اظهار کرد: اقتصاد آلمان در غلبه بر رکود با مشکل مواجه است.

اکونومی گزارش کرد، اوضاع در بخش صنعت بدتر شد و در ماه ژوئن به منفی ۹.۲ رسید و از سه‌ماهه رشد تغییر کرد. در همین حال، در بخش خدمات، با کمک احساسات مثبت در بخش هتل، فضای تجاری به ۴.۲ بهبود یافت.

ساخت‌وساز در عربستان داغ می‌شود

گروه مشاوره املاک و مستغلات نایت فرانک اعلام کرد: پادشاهی عربستان سعودی مبالغ هنگفتی را برای پروژه‌هایی با هدف بازسازی و تنوع بخشیدن به اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کند و این کشور قرار است به بزرگ‌ترین بازار ساخت‌وساز جهان تبدیل شود.

طبق اعلام این گروه، عربستان سعودی در حال پیشی گرفتن از آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار ساختمان در جهان است و دلیل این اتفاق هم سرمایه‌گذاری‌های مالی قابل‌توجه عربستان در پروژه‌های جدید است.

برآوردها نشان می‌دهد: ارزش کل تولید ساخت‌وساز کشور تا پایان سال ۲۰۲۸ به ۱۸۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید که نشان‌دهنده افزایش نزدیک به ۳۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ است. این طرح که به‌عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ شناخته می‌شود، برای موفقیت باید جمعیت رو به رشد و همچنین هجوم مورد انتظار گردشگران خارجی را تأمین کند.

برگشت بیت کوین به ۶۲ هزار دلار

بیت کوین که در هفته اخیر تا قیمت ۵۸ هزار و ۵۰۰ دلار یعنی پایین‌ترین قیمت از آگوست ۲۰۲۳ رسیده بود، در معاملات چهارشنبه به بالای ۶۲ هزار واحد برگشت و با این اتفاق، ارزش بازار کریپتو نیز صعود کرد.

سقوط بیت کوین به پایین‌ترین سطح هفت‌هفته‌ای، منجر به فشار فروش قابل‌توجه و کاهش شاخص قدرت نسبی (RSI) و پایین‌ترین سطح از آگوست ۲۰۲۳ شده بود. در همین حال، مت گیتز، نماینده کنگره، لایحه‌ای را ارائه کرد که در آن پذیرش بیت کوین برای پرداخت مالیات بر درآمد فدرال پیشنهاد شد.

بعد از بازگشت بیت کوین، ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال رشد کرد و مجموع ارزش این بازار به ۲.۲۹ تریلیون دلار رسید که این رقم نسبت به روز قبل از صعود بیت کوین، ۲.۴۵ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۵۳.۴۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است که ۰.۱۱ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

رشد اقتصادی چین ۵ درصدی می‌شود

نخست‌وزیر چین، لی کیانگ در نشست رهبران جدید مجمع جهانی اقتصاد در دالیان اظهار کرد: امسال چین بدون هیچ مشکلی به هدف رشد پنج درصدی برای تولید ناخالص داخلی ملی خواهد رسید. این خلاف برآورد کارشناسان است.

نخست‌وزیر چین تأکید کرد که رشد سریع صنایع مدرن (تولید خودروهای برقی و باتری‌های خورشیدی) در چین ناشی از مزیت‌های نسبی منحصربه‌فرد اقتصاد ملی چین است.

او گفت: چین دارای بازار فوق‌العاده بزرگ با جمعیت بیش از ۱.۴ میلیارد، سیستم صنعتی جامع، منابع انسانی عظیم و سطح بالای فناوری‌های جدید مورد استفاده مصرف‌کنندگان است و برای ایجاد فضای بازار بین‌المللی بر اساس اصول برتری قانون کار می‌کند.

کد مطلب: 218564
برچسب ها: گروه بریکس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *