کنار گذاشتن سلبریتیها و عدم همکاری آنها با تلویزیون نتایج نگران کنندهای را به همراه داشت، نظرسنجی اخیر صداوسیما نشان میدهد که نگرانیهای هنرمندان و کارشناسان برای جذب مخاطب در رسانه ملی بیراه نبوده است.
آذر ۹۸: ۲۹.۷ درصد
آذر ۱۴۰۰: ۱۹.۸ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۱۷ درصد
آذر ۹۸: ۲۶.۲ درصد
آذر ۱۴۰۰: ۱۸.۲ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۱۵ درصد
آذر ۹۸: ۱۷.۸ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۱۰ درصد
آذر ۹۸: ۱۰.۵ درصد
آذر ۱۴۰۰: ۸ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصددرباره این ماجرا و افت مخاطبان پیمان جبلی باید پاسخگو باشد«چرا که طبق آخرین گفتههای جلیلی مخاطبان تلویزیون در دوره قبلی ۲۴ درصد بود» و چنین افتی واقعا نگران کننده است، البته از آنجایی که هیچگونه شفافسازی اطلاعاتی وجود ندارد، نمیتوان این بررسیها را به صورت کامل انجام داد.
رییس سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی درباره نتایج نظرسنجیها برنامههای تلویزیون و افت مخاطب گفت: نظرسنجیها بر اساس شاخصهای متنوع و قابل تفسیر انجام میشود، اتکای صرف به نتایج نظرسنجیها در هیچ جای دنیا کار علمی نیست. باید به مجموعه شاخصها، زمنیهها و عوامل تاثیرگذار توجه کرد.
محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفتوگویی که در میانه آذر با روزنامه جامجم داشت اعلام کرد: «محتوای تلویزیون ممکن است صرفا از طریق تلویزیون تماشا نشود و چه بسا همین محتوا در فضای مجازی مثل تلوبیون دیده شود. بنابراین ما در کنار این سؤال که از مخاطبان میپرسیم این سریال را میبینند یا نه، این سؤال را هم مطرح میکنیم که از چه طریقی دیدهاند. کماکان بالای ۸۰ درصد مخاطبان، تلویزیون تماشا میکنند. اما عدهای هم هستند که میگویند از طریق تلوبیون میبینند یا در این میان عدهای هم هستند که میگویند از طریق شبکههای ماهوارهای که تکرار سریالهای صداوسیما را میدهند یا یک سری پلتفرمها تماشا میکنند. بنابراین ما آنها را دستهبندی میکنیم و بر این اساس میسنجیم. وی در ادامه عنوان میکند: ما در کنار اقداماتی که انجام میدهیم، کاری به نام کارنامه داریم. یعنی صرف تعداد مخاطبان یک برنامه یا سریال ملاک ما نیست و اینکه جذب مخاطب تنها هدف سازندگان آن اثر نیست. بلکه فرهنگسازی و انتقال میراث فرهنگی و ارزشهایمان جزو اهداف سازندگان آثار در صداوسیماست. باید دید آن برنامه چقدر به اهداف و آرمانهای رسانه پایبند است. این برای ما نکته بسیار مهمی است. ما در کارنامه این آیتمها را هم میسنجیم. یعنی در کنار نظر مردم، سراغ نخبگان هم رفتهایم تا ببینیم آن برنامه نظر نخبگان را هم جلب کردهاست یا نه. در کنار آن، هزینه، کنداکتور، شبکه و بستر پخش را هم در نظر گرفتهایم.»
این در حالی است که دوازدهم دی امسال رئیس صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که چرا در شب یلدا از چهرههای اینستاگرامی استفاده کردید گفت: «صدا و سیما ۸۷ میلیون نفر مخاطب دارد بین ۸۷ میلیون نمیشود یک رأی واحد را ایجاد کرد. پیمان جبلی در شرایطی رقم ۸۷ میلیون نفر را اعلام کرد که به نظر میرسد مخاطبان خارج از کشور نیز مد نظرش بوده است.»