صحرایی افزود: وضعیت واقعی معدل دانشآموزان کشور به گونهای دیگر است که آن را بیان میکنم "در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم، در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم 16.94، پایه هشتم 16.85 و پایه نهم 16.89 است. در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته تجربی 15.62، رشته ریاضی 16.9، علوم انسانی 13.84 و علوم و معارف اسلامی 15.84 است. در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته ریاضی 15، تجربی 15.61، علوم انسانی 13.88 و معارف اسلامی 15.16 است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانشآموزان کشور است و ماجرای معدل کتبی تفاوتهایی دارد."
وی ادامه داد: چرا افرادی که نسبت به معدل پایه دوازدهم که ضریب 40 درصدی قطعی در کنکور دارد، دغدغهمند هستند وقتی فقط کنکور به تنهایی سهم داشت و میانگین دروس تخصصی داوطلبان کنکور در رشته ریاضی فیزیک کمتر از 10 درصد بود حساس نبودند، هماکنون معدل 11.5 از 20 یعنی 57.7 از 100 درصد و تأثیر مستقیم در راهیابی به دانشگاه.
حساس شدن رئیس جمهور به معدل دانشآموزان
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رئیس جمهور نسبت به معدل دانشآموزان حساس هستند و چندین جلسه درباره معدل برگزار کردند، افزود: کدام رئیس جمهوری این رفتار پدرانگی را دارد؟
صحرایی ادامه داد: خرداد سال آینده علاوه بر پایه دوازدهم در پایههای دهم و یازدهم امتحانات نهایی برگزار میشود، حتماً در امتحانات نهایی کاهش نمره خواهیم داشت؛ نمیخواهیم با مردم دو رو باشیم در حالی که میتوانستم به جای معدل کتبی معدل کل را منتشر کنیم اما معدل کتبی برای راهیابی به دانشگاه تأثیر دارد.
وی افزود: نهضت ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش به راه افتاده است، مدرسه دالان اشتغال و زندگی است نه صرفاً دالان دانش و تا پایان برنامه هفتم توسعه باید 50 درصد دانشآموزان به هنرستان بروند بنابراین نیاز است 1500 هنرستان جدید بسازیم اما مهمتر از آن هنرستانهای جوار و قلب صنایع است، در برخی استانها هنرستان دریایی، بهداشت و درمان و کشاورزی داریم همچنین باید به سرعت بتوانیم رشتههای هنرستانی را تغییر دهیم تا به نیاز روز کشور پاسخ دهیم.
صحرایی گفت: سال آینده سیاست ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی را دنبال میکنیم، مدارس دولتی برای ما اصل هستند براین اساس تنوع مدارس کاهش پیدا میکند، کیفیت معلمان افزایش و در امتحانات نهایی دوره متوسطه دوم برای نخستین بار دانشآموزان معلمان را ارزیابی میکنند همچنین آزمون هماهنگ ملی در پایان پایه ششم و نهم برگزار میشود، در بحث کیفیت با هیچ فردی تعارف و لاپوشانی نداریم.
صحرایی ادامه داد: امید را در کشور برجسته کنیم، ایران در دولت آقای رئیسی به کارگاه مدرسهسازی تبدیل و 5 هزار مدرسه در دو سال ساخته شد، در شرایطی که بسیاری از پروژههای آموزشی به مدت 15، 10 و 7 سال ناتمام باقی مانده بود، آیا باید امید را نشان دهیم یا ترک دیوار یک مدرسه که البته آن هم دغدغه آموزش و پرورش و رئیس جمهور است همچنین تا پایان سال 950 مدرسه جدید در کشور میسازیم.
وی افزود: معلمان کشور 10 سال منتظر اجرای رتبهبندی بودند و در دو دولت هر ماه درباره رتبهبندی حرف زدند اما آنقدر اجرا نشد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به بزرگترین مطالبه کشور تبدیل شد، دولت آقای رئیسی اعلام کرد، رتبهبندی هر چه باشد اجرا خواهد کرد و لایحه آن با 8 هزار میلیارد تومان به مجلس ارسال شد و با 36 هزار میلیارد تومان تصویب و با 50 هزار میلیارد تومان اجرا شد و اشکالات آن نیز در حال برطرف شدن است، دولت در شرایطی این رقم را پرداخت کرد که شما میدانید چه تنگناهایی داشت.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز به جای نشان دادن این دستاورد بزرگ بیان میکنند، معلمان اعتراض دارند که چرا رتبه آنها 3 شد در حالی که باید 4 میشد، با اجرای رتبهبندی به طور میانگین 26 درصد به حقوق معلمان اضافه شد. 200 هزار معلم کف حقوق را دریافت میکردند اما اکنون معلمی که رتبهبندی داشته باشد کف حقوق بگیر نیست، رتبهبندی به تازگی مستقر شده است و ارتقا و اجرای آن در سالهای پیشرو عملیاتی خواهد شد؛ این امیدآفرین است یا اینکه معلمی به رتبه خود اعتراض دارد.