وی تاکید کرد: وعده صبحانه وعده غذایی مهمی محسوب میشود و نباید حذف شود، بساری از دانشآموزان به بهانه نداشتن اشتها در صبحها و یا نداشتن عادت، از خوردن صبحانه فرار میکنند در صورتی که نخوردن وعده صبحانه باعث کاهش قند خون شده و تمرکز و دقت دانش آموز پایین خواهد آمد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه مصرف تنقلات مثل کیک، کلوچه و انواع بیسکوئیتهای کرمدار باید کمتر مصرف شود، گفت: احساس گرسنگی بعد از مصرف تنقلات زیاد است و اگر به جای صبحانه از تنقلات استفاده شود، دیگر تمایلی به خوردن صبحانه وجود ندارد و بهتر این مواد غذایی تنها در میان وعده استفاده شده و جایگزین صبحانه نشوند.
وی در ادامه افزود: در میان وعده بهتر است از بیسکوئیتهای ساده سبوس دار استفاده شود و در کنار آنها برای دانشآموزان خرما، بادام و گردو گذاشته شود. تنقلات سالم همراه با میان وعده میتواند به تغذیه سالم دانشآموزان کمک کند.
جعفری با تاکید بر اینکه حتماً یک عدد میوه در میانوعده دانش آموزان وجود داشته باشد، ادامه داد: برای دانش آموزانی که اضافه وزن و چاقی دارند به جای تنقلات از میوه استفاده شود.پزشک متخصص تغذیه تصریح کرد: فرآوردههایی که کاکائوی زیادی داشته و ترکیبات رنگدار مثل پفک و کرانچی گزینه مناسبی برای دانش آموزان به ویژه دبستانیها نیست زیرا مصرف این مواد غذایی بیقراری و تحریکپذیری ایجاد کرده و مصرف این نوع تنقلات برای سلامتی دانش آموزان مضر است.
جعفری گفت: به دانشآموزان آموزش داده شود که پس از مصرف موز دندانهای خود را بشویند زیرا در غیر این صورت موجب پوسیدگی دندان آنها میشود.
این پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه غذاهایی که حاوی پروتئین و نشاسته هستند استرس دانش آموزان را کاهش میدهد، تصریح کرد: از طرفی غذاهای حاوی کاکائو، کافئین، رنگدانه و قندهای مصنوعی میتواند استرس و اضطراب کودکان را افزایش داده و موجب نوسان ترشح انسولین شود و این شرایط گرسنگی کودکان را بیشتر خواهد کرد و میتواند به طور غیرمستقیم در اضطراب کودکان نقش بسزایی داشته باشد.
جعفری با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی در ساعات پایانی مدرسه باعث کاهش تمایل به خوردن وعده ناهار خواهد شد، گفت: مصرف لقمههای نان و میوهها در ساعات ابتدایی مصرف شود.
این پزشک متخصص تغذیه تصریح کرد: برای افزایش قدرت تمرکز و یادگیری و بالابردن ضریب هوشی کودکان در مدرسه، مغزیجات و مویز فراموش نشود.
جعفری خاطرنشان کرد: باید تمرکز ویژهای بر مصرف صبحانه کودکان وجود داشته باشد و در غیر این صورت برای زنگ اول آنها لقمههایی همراه با مغزیجات گذاشته شود تا دانشآموزان توانایی کافی برای مطالعه در مدرسه و فراگیری عالم را داشته باشند.